Je hlavním důvodem, proč tolik lidí Velkou pardubickou miluje i nenávidí. Snad nejtěžší překážka evropských dostihů Velký Taxisův příkop, která stála život desítky koní (naposledy loni v říjnu Sottoventa), dozná velkých změn. Za zabezpečením obávaného skoku stojí expertní skupina složená například z legendárního žokeje a trenéra Josefa Váni nebo veterinářů. Není to poprvé, co Taxis čekají novoty. Radikální úpravou prošel už v roce 1994.
Dostihový spolek oznámil, že na základě jednání expertní skupiny a České asociace steeplechase se změlčí příkop, čímž se vytvoří pozvolná plocha bez doskokové hrany. Upravovat se budou i další skoky.
Žokej Bartoš o uhynulé klisně Sixteen: Trochu mrcha. Ale jenom jste se na ní vezli
V kronice tuzemského dostihového sportu není zapsáno moc známějších jmen. Bělka Sixteen, která dvakrát vyhrála Velkou pardubickou, uhynula ve čtvrtek ve věku 20 let. Druhý triumf na jednom z nejtěžších evropských závodů přidala v sedle s Josefem Bartošem, kterému postupem času bílá královna přirostla k srdci. „Nedělala chyby. Když jsem na ni nasedl, věděl jsem, že dojedu do cíle a nikde mě nenechá,“ vypráví pro CNN Prima NEWS devětatřicetiletý žokej.
Čtrnáctičlenná expertní skupina vznikla po loňském 130. ročníku a smrtelném zranění koně Sottoventa na Taxisu. Jsou v ní mimo jiné osminásobný vítěz dostihu Josef Váňa, který je v současnosti trenérem a předsedou České asociace steeplechase (ČASCH), kouč Čestmír Olehla, žokejové Josef Bartoš, Martin Liška a Jaroslav Myška, veterináři, správce dráhy či zástupce zemědělské univerzity.
„Věříme, že se nám společně s odborníky podařilo nalézt vhodnou variantu zvýšení bezpečnosti koní a jezdců na Pardubickém závodišti. Shodli jsme se s expertní skupinou, že její činnost bude pokračovat i nadále. Bude sledovat vývoj dostihů a dopad přijatých opatření, abychom je mohli průběžně vyhodnocovat a případně činit další kroky,“ uvedl v tiskové zprávě ředitel Dostihového spolku Jaroslav Müller.
Bude zvýrazněn příkop, zešikmí se živý plot
U Taxisova příkopu se má vedle změny doskokové plochy také opticky zvýraznit příkop za pomoci hnědé zeminy. Živý plot bude zešikmen.
Diskutuje se i o doplnění takzvané odskokové bariéry – bílé kládě před živým plotem, která je umístěna u většiny překážek na závodišti. „V této otázce nepanuje jednotný názor, experti se tak budou otázkou umístění či neumístění bariéry ještě zabývat,“ stojí ve zprávě.
Taxisův příkop prošel radikálními úpravami v roce 1994, kdy byl odvodněn a částečně zasypán.
Jako první se v Pardubicích bude upravovat překážka číslo dvě, živý plot s příkopem za ním, která se podobá Taxisovu příkopu. „Rozhodli jsme se změlčit příkop a odstranit doskokovou hranu. Tu naznačíme vysypaným pásem pilin tak, jak to bývá u Taxisu. Příkop zvýrazníme opticky, a to zeminou bez trávy. Překážka se tak typově stane menší ‚kopií‘ Taxisova příkopu a koně budou mít příležitost během sezony tento skok natrénovat,“ popsal Müller.