reklama

Kontrolky v autě: Většina motoristů nemá o významu některých varování ani tušení

Palubní deska (ilustrační foto)
Zdroj: Pixabay

Dobíjení, tlak oleje, brzdová kapalina, dálková světla, rozmrazování zadního okna a zadní mlhovka. Zhruba s tímto seznamem kontrolek si většina automobilů vystačila přibližně do konce 90. let. Pak se objevilo oranžové „pečené kuře“ čili kontrolka motoru a dál už varovné symboly oranžové či červené barvy přibývaly úměrně rostoucímu množství složitých palubních systémů.

reklama

Kontrolky v autech se dělí do základních tří barevných škál, které hovoří o jejich důležitosti. Červená kontrolka vždy signalizuje vážný problém, který je třeba ihned vyřešit. Někdy jde o akutní situace, při nichž je lepší auto okamžitě odstavit a přivolat odborníka. Jinak se vystavíte riziku, že auto zůstane nepojízdné nebo dojde k nevratnému poškození důležitých skupin vozidla.

Rozšířená kontrolní rozhraní se začala objevovat už v 80. letech. Byla ale obvykle dost nespolehlivá  třeba jako toto z kultovní Alfy 75.
Rozšířená kontrolní rozhraní se začala objevovat už v 80. letech. Byla ale obvykle dost nespolehlivá třeba jako toto z kultovní Alfy 75.
Zdroj: Alfa Romeo

K tématu

Oranžová – auto něco potřebuje

Oranžové, kromě kontrolek rozmrazování okna či zadních mlhovek, v zásadě vyjadřují potřeby auta. Nejčastěji jde například o doplnění kapaliny, huštění pneumatiky, případně automobil upozorňuje na vychýlení funkce od normálu (např. jiný režim stabilizačního systému). I oranžovým kontrolkám je tedy třeba věnovat náležitou pozornost. Už jen fakt, že není k dispozici kapalina do ostřikovačů, může při silně znečištěném čelním skle výrazně zvýšit riziko dopravní nehody. Pokud budete ignorovat kontrolku doplnit AdBlue a kapalina úplně dojde, auto vám neumožní nastartovat motor. To samé pochopitelně platí i o kontrolce rezervy paliva.

Zelené a modré kontrolky jsou informační a oznamují řidiči zprávy o chodu automobilu a aktivních funkcích (tempomat, světlomety a podobně).

Níže najdete seznam těch nejdůležitějších signálek s popisem jejich významu.

Systém kontrolek používaných ve vozech koncernu VW.
Systém kontrolek používaných ve vozech koncernu VW.
Zdroj: Škoda Auto

Tagy: Škoda Auto auto porucha servis kontrolky v autě
reklama
reklama

Další hlavní zprávy

Školství

Další rebelující základka: V Jiříkově se žáci mohou testovat doma před odchodem do školy

Další rebelující základka: V Jiříkově se žáci mohou testovat doma před odchodem do školy

Základní škola v Jiříkově na Děčínsku, kde se děti vrátí do lavic v pondělí, nabízí rodičům, aby své potomky před odchodem na vyučování otestovali sami doma. Takový postup se ale nelíbí tamním hygienikům. Po waldorfské škole v Semilech jde tak o další školu, která jde proti vládním nařízením. Ta určují, že se žáci mají testovat sami ve škole za přítomnosti učitelů.

reklama
reklama
Máme učit, ne testovat. Ředitel semilské školy si stojí za svým, hrozí mu odvolání

Školství

Domácí zpravodajství

Šéf bramborářů: Prodáváme výrazně pod cenou, řada z nás na kompenzace nedosáhne
Parta pitomců nám zničí stranu. V ČSSD to vře, výrazní politici od ní dávají ruce pryč
Hamáčkovy kroky mě děsí. Stranu nesjednotíte popravou oponentů, říká šéf pražské ČSSD
Další články
reklama
reklama