Čím budou jezdit Rusové, až světoví výrobci opustí jejich trh? Výběr není valný

Dalekosáhlé ekonomické důsledky Putinovy invaze na Ukrajinu zahrnují mimo jiné také avizovaný odchod mnoha světových výrobců automobilů z ruského trhu. Pokud velké zahraniční koncerny Rusko skutečně opustí, nezbude tamním zájemcům odkázaným na domácí produkci zrovna velký výběr.

Nejhorší a nikoliv zcela nereálné scénáře hovoří o úplné izolaci ruského trhu od zahraničních výrobků –⁠ přirozeně s výjimkou těch čínských. Už nyní se běžný konzumní Rus musel vzdát oblíbeného amerického fastfoodu, lahodné kávy do kelímku nebo oblíbeného prefabrikovaného švédského nábytku vyráběného zhusta z ruského dřeva. Jiná věc samozřejmě je, že s hrozivě šplhající inflací by si mnohé z těchto požitků už stejně nemohl dovolit.

Pokud jde o strojírenské výrobky, bude nová železná opona padat o něco pomaleji, ale nakonec se dost možná alespoň na nějakou dobu zatáhne také. Redakce CNN Prima NEWS dala dohromady výčet domácích výrobců, respektive modelů, které si budou moct ruští zákazníci kupovat i nadále.

AvtoVAZ (LADA)

Výrobce kdysi i u nás tolik oblíbených „žigulíků“ není třeba šířeji představovat. V současnosti vlastní většinový podíl AvtoVAZu francouzský koncern Groupe Renault, který investoval do zásadní modernizace výroby a vývoje nové modelové řady Vesta. Tyto i na naše poměry vcelku moderní vozy vznikají ve spolupráci se zahraničními dodavateli, jako jsou Bosch, Visteon, TRW, Daewon, Valeo či Lear, kteří dosud zajišťovaly dodávky elektroniky, sedadel, brzd, airbagů a dalších klíčových komponent. Některé podvozkové části pocházejí z dílny Renault.

V závislosti na modelu používá AutoVAZ vlastní motorizace (ВАЗ-21129, 21179), ale také převzaté přímo od Renaultu (K4) či Nissanu (H4). V případě úplného odstřižení mamutí továrny v Povolží od zahraničních dodavatelů bude muset automobilka obnovit výrobu svých starších agregátů a hledat vhodnou náhradu za klíčové elektronické komponenty pro modely Granta a Vesta. Často skloňovaní náhradní dodavatelé budou s největší pravděpodobností pocházet z Číny.

Do Česka se toho času oficiálně dováží pouze všem dobře známá Lada Niva, kterou je možné koupit už od 250 345 Kč.

UAZ

Rovněž dobře známý Ulyanovskiy Avtozavod (UAZ) se v současnosti zaměřuje na výrobu terénních a pracovních vozidel pro soukromé osoby a firmy. K legendám ze sovětské éry můžeme zařadit takzvanou Buchanku. Jedná se o terénní ruský minibus/dodávku s označením UAZ Van 2206 postavený na podvozku klasického UAZ 469, který se –⁠ byť 60 let stár –⁠ dnes prodává pod jménem Hunter.

Buchanka se pod označením UAZ 452 poprvé představila ještě v roce 1965 a ve své modernizované podobě se vyrábí dodnes. K zásadním změnám patří instalace posilovače řízení či ABS systém, benzínový 2,7litrový motor pak využívá vstřikování od firmy Bosch i dalších elektronických prvků včetně diagnostiky OBD II. Mnohé překvapí skutečnost, že Buchanka se prodává dodnes i u nás za cenu od 440 572 Kč s DPH.

K civilnějším modelům můžeme zařadit velké SUV UAZ Patriot, který nabídne plný komfort osobního vozu v interiéru. Nechybí klimatizace, dotykový displej, airbagy či automatická převodovka. Několik komponent však pochází od zahraničních dodavatelů. Například airbagy pro UAZ dodává Takata, další klíčovou elektroniku Bosch. K dispozici je benzínový 2,7litrový motor o výkonu 110 kW (150 k) nebo 2,3litrový vznětový čtyřválec o výkonu 84 kW (113 k). Podobně jako Buchanka je i model Patriot dostupný v Česku.

Aurus Motors

Aurus je ruská automobilka zaměřená na luxusní vozidla. Z iniciativy Vladimira Putina mělo jít od počátku o výrobce vládních vozidel, které měly nahradit do té doby používané reprezentační limuzíny zahraniční výroby. První a jediný model Aurus Senat si rychle po uvedení vysloužil přezdívku „ruský Rolls“, avšak prodejního úspěchu se automobilka zatím nedočkala, respektive ani dočkat nemohla, protože reálně vyrobila jen pár kusů tohoto mastodonta.

Pokud jde o závislost na zahraničních komponentech, pro model Senat dodává komponenty více než 74 výrobců, z toho velkou část tvoří „západní“ firmy. U samotného pohonného ústrojí se ovšem výrobce chlubí 100procentní ruskou automatickou převodovkou a motorem V8 od NAMI o objemu 4,4 litru.

Nákladní vozy

Kromě osobních automobilů se v Ruská federaci vyrábějí nákladní a užitková vozidla, z nichž nejznámější jsou KAMAZ a GAZ, jehož dodávky GAZelle dobře známe i u nás.

Nový model GAZelle NN není pouze modernizací stávajícího typu NEXT, ale jedná se o naprosto novou platformu, na které vznikne celá nová rodina užitkových vozů GAZ a mnoho variant mikrobusů. Kromě toho nabídne možnost vybavit automobil mnoha bezpečnostními, komfortními i ekologickými systémy včetně elektropohonu.

Aktuální novinkou je lehký nákladní automobil s celkovou hmotností do 3,5t GAZelle NN s pohonem 4x2 (zadní náprava) a možností uzávěrky diferenciálu. Samozřejmostí je u všech GAZelle také rámová konstrukce, která vozu zajišťuje velkou odolnost i na horších cestách a není tolik citlivá na případné přetěžování. O pohon vozu se starají naftové motory EURO 6 od společnosti VW (2,0 TDI –⁠ 138 k), nebo Cummins (2,8 l –⁠ 170 k) spojené s novou manuální šestistupňovou převodovkou GAZ. Pro domácí trh jsou ale k mání i verze s benzínovým motorem. Jak si bez nich GAZelle poradí, těžko odhadovat. Nabízí se instalace ruských jednotek ZMZ, případně zastavení výroby a orientace na letitý typ NEXT.

Dlužno podotknout, že na ruském trhu jsou zároveň stále populárnější i čínští výrobci automobilů. Právě oni mají velkou šanci nahradit chybějící automobily z Evropy, Japonska či USA.

Tagy: