Toaletní papír, dezinfekce, balená voda nebo trvanlivé potraviny. To byla nejčastější skladba tuzemských nákupních košíků po vyhlášení nouzového stavu v Česku v polovině března. Po více než měsíci se ale ukazuje, že křečkovací horečka byla zbytečná, protože obchody s potravinami jsou zásobeny plynule a dostatečně. Jak tedy naložit se zásobami?
Dobrý den, před časem jsem si u vás koupil toustovač, ale rozmyslel jsem si to. Zde vám ho nepoužitý vracím a chci peníze zpět. Služba, kterou běžně obchodníci nabízejí a zákazníci využívají. Jenže v době koronavirové můžete narazit. Tedy, pokud jste se v polovině března účastnili nakupovacích orgií po vypuknutí nouzového stavu a nahromaděné zásoby rozličného tovaru byste nyní chtěli odnést zpět do obchodu.
S jedním takovým zákazníkem se totiž před pár dny střetl John-Paul Drake, šéf australského maloobchodního řetězce Drakes Supermarkets. „Včera mi do obchodu přišel první zákazník, který chtěl peníze zpět za 150 balení toaletního papíru po 32 rolích a 150 lahví jednolitrového dezinfekčního gelu,“ řekl Drake ve videu, které obletělo přinejmenším youtubový svět. Obchodník se pochlubil, že na požadavek reagoval vztyčeným prostředníčkem. „To je přesně ten typ lidí, kvůli kterým vznikají problémy v celé zemi,“ dodal Drake.
Takovýto přístup k zákazníkům je ovšem spíše raritou. Dlužno dodat, že raritní je i požadavek na vrácení takového objemu zboží. To ale neznamená, že obchodníci svou benevolenci při přijímání nakoupeného tovaru neomezili. Například některé americké řetězce přistoupily k úplnému zrušení této služby. Alespoň po dobu trvání pandemie. Důvody jsou především hygienické.
Vše v normálu, hlásí tuzemské řetězce
České maloobchodní řetězce zatím k žádným podobným opatřením nesáhly. Podle jejich vyjádření totiž dosud nepocítily, že by lidé zakoupené zboží vraceli ve větší než obvyklé míře. „Zvýšený zájem zákazníků vracet nepotřebné zboží v našich prodejnách nezaznamenáváme,“ řekla CNN Prima News Zuzana Holá, tisková mluvčí společnosti Lidl. Ve stejném duchu se vyjádřili také zástupci řetězců Tesco nebo Kaufland.
Co tedy lidé dělají se zbožím, kterým se bezprostředně po vyhlášení nouzového stavu v Česku vládou zásobili? „Potraviny postupně zpracováváme, zatím jsme nemuseli nic vyhodit. Kupovali jsme hlavně to, co má několikaměsíční trvanlivost,“ řekla CNN Prima News Soňa z Lysé nad Labem. „Jsem zvyklá nakupovat vždy nejméně na týden. Když to všechno vypuklo, nakoupila jsem všeho dvakrát tolik, tedy na čtrnáct dní. Teď mám alespoň ušetřený čas. Čerstvé věci jako pečivo, ovoce nebo zeleninu kupuji i nadále průběžně,“ uvedla Helena z Prahy.
Výpovědi Čechů o složení svých „křečkovacích nákupů“ korespondují s tím, jak je na struktuře tržeb pociťují také obchodníci. „Zpočátku byl enormní zájem o trvanlivé potraviny – těstoviny, rýže, mouky, oleje, konzervy, případně sanitární prostředky. Byla tam zjevná motivace se zásobit. Když následně zákazníci zjistili, že těchto potravin je na skladech obchodů dostatek, vraceli se postupně nákupy do normálu a začaly převládat čerstvé potraviny,“ řekl CNN Prima News Václav Koukolíček, tiskový mluvčí společnosti Tesco.
Práva spotřebitelů nezměnil ani nouzový stav
Případná potřeba vrátit potravinu s delší trvanlivostí by nemusel být problém. „Pokud by někdo přivezl dvacet kilo rýže, kterou si pořídil do zásoby, jsme schopni ji obratem ruky prodat. Poptávka je pořád poměrně vysoká,“ řekl CNN Prima News manažer jedné z prodejen řetězce Lidl, který si přál zůstat v anonymitě. Konkrétně u rýže v pětikilovém balení prý platí, že zatímco dříve jedna paleta vydržela v prodejně týden, nyní zmizí za dva dny.
Vedle potravin nebyl během nouzového stavu přerušen ani prodej v internetových obchodech, a to bez rozdílu sortimentu. Ani tam zatím nedošlo k omezení vrátit zpět zboží, které se do vkusu zákazníků netrefilo. E-shopy zvolily strategii přesně opačnou, tedy vyjít zákazníkům ještě více vstříc. „U zboží zakoupeného na e-shopu nám zašlete řádně vyplněný formulář k odstoupení od kupní smlouvy a jakmile bude nouzový stav vládou ČR odvolán, zboží nám na prodejně předejte. Do této doby zboží, prosím, již nepoužívejte,“ stojí například na webu společnosti Euronics. Internetová nákupní galerie Mall.cz rovnou informovala, že lhůtu pro vrácení zboží i jeho reklamaci prodloužila.
Je třeba dodat, že zmíněné kroky e-shopů jdou nad rámec toho, co jim ukládá zákon. Samotný nouzový stav ani krizová opatření práva spotřebitelů nijak nemění ani specificky neupravují. „Při výkonu práv v době nouzového stavu by k sobě účastníci smluvního vztahu měli přistupovat ohleduplně, s trpělivostí a přihlédnutím k mimořádné situaci, v níž se druhá strana může nacházet,“ apeluje Česká obchodní inspekce.