Budování silnic a dálnic, rozšiřování zástavby, oplocování pozemků – to všechno dělá z krajiny pro divoká zvířata neprostupný terén. Tam, kde dříve vedly jejich migrační trasy, je teď překážka vedle překážky. A zvířata tak při cestě za potravou nebo rozmnožováním mohou končit pod koly aut nebo najdou smrt na kolejích. Proto se Česko zapojilo do mapování migračních tras a rizik s nimi spojenými.
Budování silnic a dálnic, rozšiřování zástavby, oplocování pozemků – to všechno dělá z krajiny pro divoká zvířata neprostupný terén. Tam, kde dříve vedly jejich migrační trasy, je teď překážka vedle překážky. A zvířata tak při cestě za potravou nebo rozmnožováním mohou končit pod koly aut nebo najdou smrt na kolejích. Proto se Česko zapojilo do mapování migračních tras a rizik s nimi spojenými.
Rysa ostrovida zachytila letos v lednu fotopast v CHKO Brdy. Jde o silně ohrožený druh, jehož teritorium se rozkládá na několika stech kilometrech čtverečních. V únoru a březnu, kdy jsou samice v říji, pak samci podnikají desítky kilometrů dlouhé výpravy, aby dali vzniknout nové generaci. Tohle všechno však může znemožnit fragmentace, nebo-li rozdělení krajiny. Rys totiž může při svém „putování za láskou“ skončit pod koly aut na nově vybudované dálnici nebo se kvůli komplikacím na cestě k samici zkrátka nedostane včas. Řešení? Zmapování migračních tras a určení míst, která se pro zvířata mohou stát kritická.
Agentura ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK ČR) proto vypracovala takzvaný územně analytický podklad, kde jsou vymezeny biotopy vybraných zvláště chráněných druhů velkých savců (rys, medvěd, vlk, los) a ten by měl sloužit stavebním úřadům jako vodítko při povolování nových staveb. „Tato skupina velkých savců je typická využíváním rozsáhlých území a migracemi na dlouhé vzdálenosti. Biotop zahrnuje území umožňující rozmnožování (tzv. jádrová území) a migrační koridory, které jedinci vybraných druhů využívají k pohybu mezi těmito územími,“ popisuje mluvčí AOPK ČR Karolína Šůlová.
Pokud projíždíte lesem nebo kolem něj, je dobré přizpůsobit styl jízdy zvířatům, která mohou být na cestě za potravou.
Pokud projíždíte lesem nebo kolem něj, je dobré přizpůsobit styl jízdy zvířatům, která mohou být na cestě za potravou.
Mapuj a zachraňuj
Migrační trasy zmíněného rysa však nevedou jen napříč Českem. „Dunajsko-karpatský region je jedním z posledních útočišť velkých šelem v Evropě: společně zde žije vlk obecný, rys ostrovid a medvěd hnědý, kteří jsou chráněni evropskou legislativou,“ uvádí AOPK ČR a zároveň upozorňuje na plánovaný rozvoj infrastruktury v těchto místech. To však může nejen výše zmíněná zvířata ohrozit. Rozdělením krajiny vzniknou další bariéry, což znamená více rizik při putování za obživou či rozmnožováním.
Proto se agentura spolu s kolegy ze Slovenska, Rumunska, Maďarska a Srbska snaží v rámci projektu ConnectGREEN o zmapování migračních tras v těchto oblastech. „Udržení či obnovení ekologických koridorů pomůže zajistit životaschopnou populaci velkých šelem v Karpatech a zachovat tak jednu z nejrozsáhlejších, vysoce biologicky rozmanitých oblastí s funkčními ekosystémy v Evropě,“ uvádí AOPK ČR. Výsledkem tříletého projektu má být databáze, mapy migračních tras a kritických míst a doporučení pro stavební úřady ve všech dotčených státech.