Mnoho lidí má street art za vandalismus. Opak je ale pravdou. V některých případech se totiž skutečně jedná o umělecká díla. Důkazem toho je uznávaný portugalský umělec Vhils, který svým osobitým stylem okouzlil celý svět.
„Říkám, že jsem něco jako městský archeolog, protože v podstatě tesám do zdí města,“ říká Alexandre Farto alias Vhils, který je považován za jednoho z nejlepších městských umělců na světě.
Stejně jako mnoho dalších street art umělců začínal nelegálními graffiti už ve 13 letech. Ale v 16 letech portugalský umělec začal pochybovat o tom, co dělá, a hledal svůj charakteristický styl. „Chtěl jsem prosadit to, co dělám, ve veřejném prostoru. Tak nějak jsem si uvědomil, že my všichni přidáváme na zdi vrstvy... hromadí se na nich vrstvy změn,“ vysvětluje Vhils.
„Přišel jsem s nápadem, že bych místo přidávání další vrstvy na stěnách barvy odstraňoval,“ vzpomínal umělec. A tak začal Vhils pomocí kladiv, dlát, nožů a dokonce i výbušnin leptat a vyřezávat své umění na lisabonské zdi.
Aby lidé byli vyslyšeni
Svůj destruktivní styl přenesl také na reklamní billboardy a opuštěné plochy. „Chodil jsem a svým způsobem je demoloval, ale vytvářel jsem portréty někoho, kdo ve městě žije... Byla to pocta každodenním hrdinům, kteří žijí ve městě, kteří zajišťují fungování celého města a zviditelňují je,“ popsal Vhils.
Když mu bylo kolem devatenácti let, odešel Vhils studovat do Londýna. Velký průlom mu přineslo pozvání na festival Cans, na který se v roce 2008 sjela největší jména městského umění. Během této akce měl Vhils to štěstí, že se objevil vedle legendárního umělce Banksyho. Zviditelnění, kterého se mu díky tomuto festivalu dostalo, posunulo jeho kariéru kupředu a ukázalo, že jeho umění může mít ohlas i mimo Portugalsko.
Jeden z jeho prvních významných projektů se uskutečnil v Riu de Janeiru, kde probíhala demolice místní favely, tedy brazilského slumu. „Nakonec to přitáhlo pozornost k situaci a vytvořilo to most mezi komunitou a tím, jak se na ty lidi město dívalo... Uvědomil jsem si, že to, co dělám, může vlastně vnést světlo, upozornit na nějaké téma. Aby lidé byli vyslyšeni,“ říká Vhils.
Ten si později také otevřel vlastní studio, aby vybudoval talentovaný tým, který by mu pomohl se složitou logistikou gigantických nástěnných maleb a použitím výbušnin. Společně se svým týmem od té doby vytváří portréty na stěnách po celém světě, od Šanghaje a Paříže až po Los Angeles a Mexico City.