Stařičký Aston Martin Karla III. jezdí na odpady z vína a sýrů. Má jej přes padesát let

Stejně jako jeho předchůdci je i novopečený britský král Karel III. od mládí vášnivým motoristou. Na jeho nejmilejším autě, které vlastní už od roku 1970, je ale cosi neobvyklého. Nechal jej totiž přestavět na biopalivo, které vzniká zpracováním odpadních gastronomických surovin.

Král Karel III. je po celý život na jedné straně znám jako fanda do rychlých kol, stejně tak je ale i nadšeným propagátorem trvale udržitelného rozvoje a neúnavným bojovníkem proti klimatické změně. Že to nejde dohromady? Ale jde. Když ještě jako princ Charles dostal ke svým dvaadvacátým narozeninám v roce 1970 modrý roadster Aston Martin DB6, zajímala ho hlavně radost z jízdy, kterou mu pomáhal pilovat dvojnásobný mistr světa formule 1 a „král Monaka“ Graham Hill. Časem se sice priority dědice trůnu změnily, láska k Astonu však vydržela, a tak se jej rozhodl podrobit netradiční operaci, jejíž výsledek by lépe korespondoval se vztahem budoucího krále k naší planetě. Píše o tom britský server Express.

Originální recept

Když nástupce zesnulé panovnice Alžběty II. před časem v televizi BBC komentoval svou propagaci trvalé udržitelnosti, moderátor Justin Rowlatt s odkazem na bývalého slavného moderátora pořadu Top Gear zmínil, že mnoho lidí vůbec netuší, že Jeho královská Výsost je „tak trochu Clarksonem“. Charles v reakci přiznal, že vždy miloval automobily, dříve ale následky vypouštění jedovatých plynů z výfuku neřešil. A následně přišel se šokujícím odhalením.

K TÉMATU: PŘEHLEDNĚ o korunovaci Karla III. Cesta z Buckinghamského paláce a zase zpátky

„Můj stařičký Aston Martin, který mám 51 let, se mi podařilo konvertovat na spalování přebytečného anglického bílého vína a syrovátky, tedy odpadu vznikajícího při výrobě sýrů, respektive srážení mléka,“ uvedl.

Na nápad přejít z benzínu na biopalivo přivedla následníka trůnu firma Inexperienced Fuels z Gloucestershire. Bioetanol (E85) vyrobený ze směsi vína a syrovátky smíchává s 15 procenty bezolovnatého benzínu, díky čemuž je prý spalování mimořádně účinné. Přestavbu provedl specialista na vozy Aston Martin RS Williams, který připustil, že výkon automobilu je dokonce vyšší než dříve.

Mnoho povyku pro nic

Přestože iniciativa následníka trůnu sklidila určité uznání – stejně jako veselí – někteří odborníci poukázali na to, že tento velmi specializovaný přístup je jen málo užitečný jak na národní, tak na globální úrovni.

„Kuriózní řešení prince Charlese pro dekarbonizaci jeho Aston Martinu pomocí vysoké směsi bioetanolu vyrobeného ze sýrového a vinného odpadu by nemělo být zaměňováno za seriózní řešení dekarbonizace vozidel,“ řekl Greg Archer, britský ředitel T&E, evropské skupiny kampaně za čistou dopravu.

„Biopaliva ve velkém měřítku napáchají více škody než užitku, podněcují odlesňování a změny ve využívání půdy, které zhoršují klimatickou krizi,“ dodal.

Elektřina ano, ale...

Král Karel III. je plně srozuměn s britskou politikou směrující zemi, podobně jako EU své členské státy, k plné elektromobilitě. Dává ale najevo i výhrady.

„Vyzkoušel a prozkoumal jsem mnoho elektrických vozidel, nesmíme ale zanedbávat ani význam vodíku. Všech cílů se rozhodně nedá dosáhnout jen s plně elektrickými auty. Existují závažné problémy s látkami, z nichž se vyrábí baterie pro elektromobily, jako je lithium. Baterie také dosud nejsme schopni správně recyklovat,“ podotkl současný král před rokem.

„Z lidské činnosti vzniká veliké množství odpadu, který bychom měli být vždy schopni recyklovat a znovu použít,“ dodal s odkazem na palivo pro svůj Aston Martin.

Tagy: