CNN_Domácí: PC LANOVKA
Unikátní sedačková lanovka v severočeské Krupce vypadá už 70 let stejně. Své kulatiny oslavila letos v květnu. Je údajně první historickou lanovkou zapsanou na ministerstvu dopravy a figuruje i na seznamu světového dědictví UNESCO. Druhou takovou už na světě nenajdete.
Lanovka na Komáří vížku překvapí už na první pohled. Na rozdíl od jiných lanových drah jsou její sedačky zavěšené bokem. Nabízí tak jedinečný výhled na celé okolí. České středohoří mají návštěvníci jako na dlani a k tomu se mohou kochat okolími lesy. Vidět jsou odtud celé Teplice a malebně vyhlížející Krupka. Navíc má i několik „nej“.
„Je nejstarší lanovou dráhou v České republice. Je první historickou lanovou dráhou zapsanou na ministerstvu dopravy, je technickou památkou a je součástí hornické kulturní krajiny Krupka, která byla zapsána v roce 2019 na seznam světového dědictví UNESCO,“ vykládá v pořadu Prima Česko Zdeněk Matouš, starosta Krupky.
Lanovka v Krupce Zdroj: Krupka-mesto.cz
Lanovka v Krupce Zdroj: Krupka-mesto.cz
Lanovka v Krupce Zdroj: Krupka-mesto.cz
Lanovka v Krupce Zdroj: Krupka-mesto.cz
Výhled z lanovky na Komáří vížku Zdroj: Krupka-mesto.cz
Výhled z lanovky na Krupku Zdroj: Krupka-mesto.cz
Nejdelší lanovka bez mezistanice
Cesta nahoru trvá zhruba čtvrt hodiny a je dlouhá téměř dva a půl kilometru. Je to tak nejdelší osobní visutá lanovka v Česku a dokonce nejdelší bez mezistanice ve střední Evropě. Vysloužila si i statut historické lanovky. Ten dostala ke svým sedmým kulatinám od drážního úřadu. Sedm desítek let se tu totiž takřka nic nezměnilo.
Akvárium naruby: V Lomečku pozorují podvodní život osm metrů pod hladinou
Víte, že nedaleko Domažlic lze zažít tu pravou „verneovku“ ve stylu Dvaceti tisíc mil pod mořem? Uprostřed průzračného lomu v areálu Lomečku u obce Starý Klíčov je totiž v osmimetrové hloubce zapuštěna největší podvodní pozorovatelna v Česku, odkud se skrz padesáticentimetrová okna dá sledovat vodní svět.
„Víte, je to dáma, před kterou já se skláním. Ale je zdravá, je v pořádku, je bezpečná, to je potřeba zdůraznit,“ říká s hrdostí starosta Krupky. A se stejnou radostí v hlase ho doplňuje Marek Ferenc, zástupce náčelníka lanové dráhy: „Všechno je původní. Máme tady hlavní motor, revizní motor, převodovku, velín, lanáče i náhradní zdroj.“
Obrovský naftový motor pohání lanovku například ve chvíli, kdy vypadne elektřina, aby se všichni návštěvníci dostali bez potíží do cíle. O pohodlí i bezpečí cestujících se stará svědomitá obsluha. „Kontroly máme denní, čtrnáctidenní, měsíční půlroční a roční. Lanová dráha na Komáří vížku je dokonce světový unikát. Druhou takovou prý už nikde jinde nenajdete,“ říká Marek Ferenc.
„Dneska už je naše Krupská lanovka jediná na světě technologie Von Roll, což byla švýcarská společnost a naše lanovka byla postavená roku 1952 firmou Transporta Chrudim,“ dodává starosta Krupky.
Svezla už celé generace
Lanovku nemají v oblibě pouze mladí turisté. Paní Věra vzpomíná na dětství, kdy o lanovce slyšela poprvé: „Tatínek jezdil sem do Krupky, když lanovku stavěli. Museli vysekávat ten průsmyk. Vyváželi si tam takovým náhradním výtahem materiál.“
Za dlouhé roky získala lanovka mnoho obdivovatelů. A to i přesto, že čas kvapí a výrazně se změnily ceny jízdného.
„Kdysi stála tři koruny jedna cesta. To jsme jezdili nahoru často. A pak, když už jsme byli starší, tak jsme z lanovky chodili pěšky přes Adolfov i v zimě. To se lyžovalo potom až do Telnice a z Telnice potom vláčkem zpátky,“ pokračuje ve vzpomínání pamětnice Věra. A část života na lanovce v Krupce strávila také paní Jaroslava. „Byly tam jenom takové dvě nekryté sedačky. Jedno dítě jsem měla na klíně, druhé v rukách, takže pro ty děti to byl obrovský adrenalin a pro mě taky, protože jsem měla strach, aby mi nevypadly.“
Ročně unikátní lanovku navštíví desítky tisíc lidí a svézt se můžete i vy, v provozu je celý rok. Má pevně stanovený jízdní řád, nahoru i dolů vyjíždí vždy v půl a podívaná je to opravdu kouzelná.