Sedmnáctiletý řidič, který bude mít natrénováno s mentorem, je pro dopravní provoz bezpečnější než nevyježděný plnoletý „diskotékový“ šofér. Ministerstvo dopravy tak reagovalo na kritiku některých autoškol, které mají výhrady k plánům na zavedení řidičských průkazů na zkoušku (L17). Vadí jim například kritéria mentorství. Mluvčí ministerstva František Jemelka však tvrdí, že většina odborné veřejnosti změny podporuje.
„Neskrýváme, že jsou autoškoly a instruktoři, kteří řízení od 17 let nefandí. Před zavedením jsme ale systém, který je samozřejmě běžný v některý státech na západ od našich hranic, podrobili důkladné diskusi, a pozitiva zavedení převážily. Ostatně i účastníci páteční konference potvrdí, že většina z 600 přítomných je pro zavedení této novinky,“ uvedl pro CNN Prima NEWS mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
ČTĚTE TAKÉ: Sedmnáctiletí řidiči? Jsou nevyzrálí a mentor na ně může přenášet zlozvyky, varují autoškoly
Řidič, který bude mít natrénováno s mentorem, bude podle rezortu jezdit bezpečněji než osmnáctiletý, který bude jezdit sám. „Vážíme na miskách vah: Co je víc? Mít tu nevyježděné 18leté tzv. diskotékové řidiče, nebo řidiče od 17 let s mentorem, nejčastěji rodičem, který chce pro své dítě jen to nejlepší? Odpoví si každý sám,“ popsal názor ministerstva Jemelka.
Některým instruktorům totiž vadila kritéria mentorství. „To, že mám deset let řidičský průkaz a aktuálně nejsem bodován, neznamená, že budu dobrým mentorem,“ řekl pro CNN Prima NEWS Milan Werner z autoškoly Werner.
S tím však Jemelka nesouhlasí. „Teoretická hypotéza o tom, že zkušený řidič, který během let o několik bodů přišel, bude lepším mentorem než senior, který je pouze svátečním řidičem, ale může se pochlubit čistým bodovým rejstříkem, je lichá. Každý dospělý člověk přeci jedná v nejlepším zájmu budoucí generace. Být mentorem je zodpovědný úkol, ne formalita,“ reagoval mluvčí.
Mentoři se mohou vzdělávat
Instruktoři varovali také, že mentoři nebudou školeni a mohou na své děti přenášet různé zlozvyky. „Samozřejmě je i v našem zájmu, aby mentoři byli kvalifikovaní a měli dost informací. Proto informace a podklady šíříme v médiích, na našem webu či sociálních sítích. Navíc nic nebrání žádnému mentorovi v republice přihlásit se na bezplatný kurz Start driving či využít nabídky některé z autoškol, které se jistě přizpůsobí nové situaci. Povinné školení jsme zavádět nechtěli, byť by si jej nejedna autoškola přála. My sázíme na zodpovědnost, dobrovolnost a šíření dostatku informací,“ sdělil Jemelka.
Instruktoři varovali také před nevyzrálostí mladých řidičů. „Vyučuji také motorky, a když učíte šestnáctileté děti na A1, je u nich nevyzrálost opravdu vidět, jelikož si tolik neuvědomují rizika. Teď by nám stejně staré děti měly řídit auta. A to už je o poznání větší zbraň než malý motocykl. Nevyzrálost se tam podle mě bude projevovat mnohem markantněji. V kombinaci s tím, že bude třeba mentor trochu laxní, to není úplně ideální,“ uvedl Werner.
Ani s tím však ministerstvo nesouhlasí. „Řízení od 17 let není žádná novinka, již dnes lze běžně získat řidičák do 17 let na traktor, což je nepoměrně větší, těžší a dražší vozidlo, které se může pohybovat po pozemních komunikacích. A bez mentora. Takže není třeba z L17 dělat nějakého strašáka. 17letého řidiče, který řídí něco jiného než vozítka na bázi mopedu, tu již dnes na silnicích může potkat každý z nás,“ doplnil Jemelka.
Rozporoval také námitky některých instruktorů, že nemůže 17letý řidič absolvovat kondiční jízdy, jelikož instruktor nemůže být zapsán zároveň jako mentor. „Zákon pojem kondiční jízdy nezná; je to tedy komerční aktivita autoškol, která může pomoct, legislativa do ní ovšem nevstupuje. V průběhu absolvování programu L17 je možné dopisovat na seznam mentorů další lidi, takže pokud by hypoteticky došlo k popisované situaci, není problém zapsat dalšího člověka. I školitel v autoškole může být zapsán mezi mentory,“ vysvětlil pro CNN Prima NEWS mluvčí rezortu František Jemelka.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Ceny autoškol raketově rostou