Piloty letadla, které směřovalo z Nového Dillí do San Francisca, měla 6. června čekat rutinní služba. Kvůli náhlým problémům s motory však byli donuceni nouzově přistát na letišti u města Magadan na jihu Ruska. Protože však v blízkosti scházejí hotely, museli cestující vyčkat na náhradní letadlo v místní škole. Opravu stroje nyní komplikují rozměry náhradní součástky či mezinárodní sankční politika vůči Rusku. O případu informuje web Flightradar24.
Na začátku června měl Boeing 777-200 LR společnosti Air India absolvovat obvyklou trasu mezi indickou metropolí Nové Dillí a San Franciskem na západě amerického pobřeží. Během letu však piloti ohlásili, že se objevily problémy týkající se jednoho z motorů stroje. Linka proto byla odkloněna z klasické trasy. Po zhruba hodině a půl se povedlo posádce nouzově přistát na letišti u ruského Magadanu, píše o nečekané situaci web Flightradar24.
ČTĚTE TAKÉ: Úsměvná podívaná. Cestující omylem zamkl dveře do kokpitu, pilot musel do letadla oknem
Areál letiště se však nachází 50 kilometrů od zmíněného města. Z toho důvodu bylo všech 216 cestujících převezeno do přilehlé městské osady Sokol. Zde je však čekalo nemilé překvapení. Jelikož se v obci, kde žije zhruba pět tisíc obyvatel, nenacházejí hotely, byli nuceni vyčkat na náhradní spoj v objektu místní školy.
Následující den bylo z indické Bombaje vysláno letadlo, jež letecká společnost vybavila cateringem a dalšími zásobami pro přelet nad Tichým oceánem. Krátce před půlnocí místního času – tedy 38 hodin poté, co bylo letadlo s porouchaným motorem odkloněno – odletěla náhradní linka se všemi cestujícími z ruského letiště do původní cílové destinace. Na cestách tak lidé namísto původních 15 strávili 56 hodin.
Problémy teprve začínají
Jak upozorňuje Flightradar24, tyto odklony či jiné změny letového plánu jsou běžnou součástí vzdušného provozu. V tomto případě se však jedná o velmi komplikovanou situaci. Oprava částí stroje či koupě náhradních dílu na území ruského letiště totiž může narušit mezinárodní sankce proti Rusku.
Pokud bude nutné vyměnit celý motor, vše se ještě více ztíží. Přeprava takového motoru, který je v současnosti největší svého druhu s průměrem ventilátoru téměř tři a půl metru, vyžaduje velké letadlo s nákladním prostorem, jako je Antonov An-124.
Problém však je, že těchto kolosů je v provozu pouze několik. Společnost Antonov Airlines, která jejich lety zajišťuje, jakožto ukrajinská společnost přepravu na ruské území rozhodně nezprostředkuje. Variantou může být i využití ruského nákladního dopravce, jenže i zde mohou nastat komplikace spojené s faktem, že náhradní díl může být zakoupen v zemi, která má přísně nastavená omezení pro letadla směřující z ruského vzdušného prostoru.
Motor by bylo možné převést i v jiném Boeingu, ovšem pouze v případě, že by se rozebral a na místě určení znovu složil. K tomu jsou nutné speciální nástroje. Sokolské letiště ale není na podobné opravy uzpůsobené ani vybavené.