Čínští politici a média slaví první komerční let nového dopravního letadla jako triumf domácích inovátorů, kteří dokázali prolomit monopol západních výrobců. Letoun C919 je určen na krátké a střední tratě, kde se utká s nejrozšířenějšími stroji této kategorie – Airbusem A320 a Boeingem 737.
První velké letadlo čínské výroby uskutečnilo svůj první komerční let ze Šanghaje do Pekingu v neděli dopoledne místního času, uvedla státní tisková agentura Xinhua. Úzkotrupý stroj s označením C919 vzlétl jako linkový let China Eastern Airlines MU9191 ze Šanghaje v 10:32 a na mezinárodním letišti v Pekingu přistál krátce po půl jedné.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Green Deal pro letadla popírá fyzikální zákony. Ohrozilo by to cestující, varují čeští výrobci
Otázka národní hrdosti
Po letech výzkumu a vývoje je uvedení letounu C919 na trh podle webu CNN Travel považováno za klíčový moment v pekingské strategii „Made in China 2025“, jejímž cílem je podpořit místní výrobu, mimo jiné snížením závislosti na zahraničních letadlech.
Čínská média o novém letadle píšou jako o symbolu národní hrdosti, průmyslové zdatnosti a důkazu technologického pokroku. „Po úsilí několika generací jsme konečně prolomili monopol Západu a zbavili se ponížení, kterým bylo 800 milionů košil za jeden boeing,“ uvedl vládní deník Beijing Daily v narážce na slova čínských politiků, kteří před 20 lety prohlašovali, že aby dokázali koupit jedno americké letadlo, je třeba vyvézt zmíněný počet košil.
Konkurence pro dva hlavní výrobce
S doletem až 5 555 kilometrů (3 452 mil) se C919 postaví dvěma největším světovým výrobcům letadel, Airbusu a Boeingu. Bude přímou konkurencí jejich úzkotrupých proudových letadel A320 a B737, nejčastěji používaných pro vnitrostátní a regionální mezinárodní lety. První C919, který vyrobila společnost COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China) v Číně, byl dodán společnosti China Eastern Airlines v prosinci 2022 a v následujících měsících prošel řadou zkušebních letů.
COMAC obdržel do konce minulého roku 1 035 objednávek od 32 zákazníků, čínská média tvrdí, že výrobní kapacita by měla do pěti let dosáhnout 150 strojů ročně. Ačkoli se finální montáž letadla děje v Číně, řadu nezbytných komponentů včetně motorů a elektroniky dodávají zahraniční firmy, napsala agentura Reuters.