Konec ponížení, slaví Číňané. Jejich první velké dopravní letadlo konkuruje Airbusu a Boeingu
Čínští politici a média slaví první komerční let nového dopravního letadla jako triumf domácích inovátorů, kteří dokázali prolomit monopol západních výrobců. Letoun C919 je určen na krátké a střední tratě, kde se utká s nejrozšířenějšími stroji této kategorie – Airbusem A320 a Boeingem 737.
První velké letadlo čínské výroby uskutečnilo svůj první komerční let ze Šanghaje do Pekingu v neděli dopoledne místního času, uvedla státní tisková agentura Xinhua. Úzkotrupý stroj s označením C919 vzlétl jako linkový let China Eastern Airlines MU9191 ze Šanghaje v 10:32 a na mezinárodním letišti v Pekingu přistál krátce po půl jedné.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Green Deal pro letadla popírá fyzikální zákony. Ohrozilo by to cestující, varují čeští výrobci
Otázka národní hrdosti
Po letech výzkumu a vývoje je uvedení letounu C919 na trh podle webu CNN Travel považováno za klíčový moment v pekingské strategii „Made in China 2025“, jejímž cílem je podpořit místní výrobu, mimo jiné snížením závislosti na zahraničních letadlech.
Čtěte také

Čínská média o novém letadle píšou jako o symbolu národní hrdosti, průmyslové zdatnosti a důkazu technologického pokroku. „Po úsilí několika generací jsme konečně prolomili monopol Západu a zbavili se ponížení, kterým bylo 800 milionů košil za jeden boeing,“ uvedl vládní deník Beijing Daily v narážce na slova čínských politiků, kteří před 20 lety prohlašovali, že aby dokázali koupit jedno americké letadlo, je třeba vyvézt zmíněný počet košil.
Konkurence pro dva hlavní výrobce
S doletem až 5 555 kilometrů (3 452 mil) se C919 postaví dvěma největším světovým výrobcům letadel, Airbusu a Boeingu. Bude přímou konkurencí jejich úzkotrupých proudových letadel A320 a B737, nejčastěji používaných pro vnitrostátní a regionální mezinárodní lety. První C919, který vyrobila společnost COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China) v Číně, byl dodán společnosti China Eastern Airlines v prosinci 2022 a v následujících měsících prošel řadou zkušebních letů.
COMAC obdržel do konce minulého roku 1 035 objednávek od 32 zákazníků, čínská média tvrdí, že výrobní kapacita by měla do pěti let dosáhnout 150 strojů ročně. Ačkoli se finální montáž letadla děje v Číně, řadu nezbytných komponentů včetně motorů a elektroniky dodávají zahraniční firmy, napsala agentura Reuters.

Maláčová vpálila Černochové tlumočníka i skleničku. Nechutné, jste ostuda, opáčila ministryně

Supertajfun Ragasa zasáhl Filipíny. Čína evakuuje statisíce lidí, ruší se stovky letů

Překvapivý finiš STAN a našlápnutí Motoristů. Sochor popsal i šance na prohru ANO

Dystopické toalety po celé Číně: Papír zdarma až po zhlédnutí reklamy

PROFIL Zbyňka Stanjury: Pravá ruka Fialy a opavský rodák, který se postaví Babišovi

STAN a Piráti mají peníze od Číny, zaútočil Turek. Co si to dovolujete? vykřikla Kovářová

Stačilo! slibuje zrušit církevní sňatky. Je to Gottwaldův program, běsní Výborný

Číně došly odpadky určené ke spalování. Elektrárny stojí, některé vykrádají skládky

Prezident Pavel: Konflikt v Gaze už nelze ospravedlnit snahou osvobodit rukojmí