Čínští politici a média slaví první komerční let nového dopravního letadla jako triumf domácích inovátorů, kteří dokázali prolomit monopol západních výrobců. Letoun C919 je určen na krátké a střední tratě, kde se utká s nejrozšířenějšími stroji této kategorie – Airbusem A320 a Boeingem 737.
První velké letadlo čínské výroby uskutečnilo svůj první komerční let ze Šanghaje do Pekingu v neděli dopoledne místního času, uvedla státní tisková agentura Xinhua. Úzkotrupý stroj s označením C919 vzlétl jako linkový let China Eastern Airlines MU9191 ze Šanghaje v 10:32 a na mezinárodním letišti v Pekingu přistál krátce po půl jedné.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Green Deal pro letadla popírá fyzikální zákony. Ohrozilo by to cestující, varují čeští výrobci
Otázka národní hrdosti
Po letech výzkumu a vývoje je uvedení letounu C919 na trh podle webu CNN Travel považováno za klíčový moment v pekingské strategii „Made in China 2025“, jejímž cílem je podpořit místní výrobu, mimo jiné snížením závislosti na zahraničních letadlech.
Úsměvná podívaná. Cestující omylem zamkl dveře do kokpitu, pilot musel do letadla oknem
Pilot letecké společnosti Southwest Airlines musel ve středu prolézt oknem pilotní kabiny, aby odemkl dveře letadla. Předchozí cestující je totiž omylem zabouchl a lidé se tak nemohli dostat na palubu. Informovala o tom americká média. Neobvyklou situaci zachytil na fotografii jeden z pasažérů.
Čínská média o novém letadle píšou jako o symbolu národní hrdosti, průmyslové zdatnosti a důkazu technologického pokroku. „Po úsilí několika generací jsme konečně prolomili monopol Západu a zbavili se ponížení, kterým bylo 800 milionů košil za jeden boeing,“ uvedl vládní deník Beijing Daily v narážce na slova čínských politiků, kteří před 20 lety prohlašovali, že aby dokázali koupit jedno americké letadlo, je třeba vyvézt zmíněný počet košil.
Konkurence pro dva hlavní výrobce
S doletem až 5 555 kilometrů (3 452 mil) se C919 postaví dvěma největším světovým výrobcům letadel, Airbusu a Boeingu. Bude přímou konkurencí jejich úzkotrupých proudových letadel A320 a B737, nejčastěji používaných pro vnitrostátní a regionální mezinárodní lety. První C919, který vyrobila společnost COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China) v Číně, byl dodán společnosti China Eastern Airlines v prosinci 2022 a v následujících měsících prošel řadou zkušebních letů.
COMAC obdržel do konce minulého roku 1 035 objednávek od 32 zákazníků, čínská média tvrdí, že výrobní kapacita by měla do pěti let dosáhnout 150 strojů ročně. Ačkoli se finální montáž letadla děje v Číně, řadu nezbytných komponentů včetně motorů a elektroniky dodávají zahraniční firmy, napsala agentura Reuters.