Honba za nabitím elektromobilu vytváří u řidičů zcela novou kategorii stresu. Úzkosti z nespolehlivého výpočtu dojezdu střídají podle vlivného britského sdružení obchodníků úzkosti z nabíjení. Veřejná infrastruktura nabíjecích bodů sice v evropských zemích, včetně tuzemska, vcelku rychle roste, nabíječek s dostatečným výkonem pro rychlé nabití je ale ve většině z nich stále málo.
Majitele elektrických aut vedle omezeného a vrtkavého dojezdu trápí čím dál víc také strach z toho, že nenajdou volnou veřejnou nabíječku a budou muset čekat ve frontě na nabíjení, případně, že jim bude nabíjení trvat nepřijatelně dlouhou do dobu. Na nový druh strachu upozorňuje Asociace prodejců a výrobců aut (SMMT) pro server AMonline.
Úzkost z nabíjení
Elektrické auto vyžaduje nejen specifický jízdní styl, ale také způsob jeho používání. Je určeno především pro pomalé domácí nabíjení, které je cenově nejvýhodnější, efektivní, nejméně ničí trakční baterie elektromobilů a majitele často odlehčuje od potřeby nabíjet auto mimo domov. Zvyšující se počet elektrických aut mezi zákazníky a jejich rostoucí nabídka však automaticky znamenají, že majitelé svůj elektromobil stále častěji používají i pro delší cesty vyžadující dobíjení na veřejných nabíječkách.
Nebudete mít na elektromobil? Kupte si kolo. Plán Evropské komise společnost rozdělí
Nebudete mít na elektrický vůz? Kupte si kolo. I tak by se dal interpretovat vzkaz Evropské komise, který má podpořit plán na zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035. Na takovou změnu by však podle odborníků nejvíce doplatili lidé s nižšími příjmy, hlavně senioři.
A zde přicházejí první problémy a strach z toho, že tento akt nepředvídatelně prodlouží časový harmonogram cestování. Nabíječek je málo, kapacita chybí a počet elektromobilů rychle roste. Osobních elektromobilů bylo k 31. 12. 2021 serveru ekovozy.cz v ČR registrováno 10 024 ks. Dobíjecích stanic za poslední dva roky sice o 600 přibylo, jejich celkový počet však, jak uvádí specializovaný portál fdrive.cz ke konci loňského roku činil 944.
Je pravda, že veřejné dobíjecí body mají sloužit jen jako podpůrná infrastruktura a doplněk k domácímu nabíjení, praxe ale ukazuje, že při větším počtu elektrických aut na silnicích se fronty u nabíječek v určitých denních dobách skutečně zvětšují. S tímto problémem bojuje celá Evropa.
Řešením je rezervační systém
Již dlouhodobě na něj upozorňuje Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Řešením je sjednocení nabíjecí infrastruktury a zavedení fungujícího on-line „objednávkového“ systému do praxe. Majitel elektrického auta si mimo jiné například na konkrétní čas zarezervuje volný slot u veřejné nabíječky a má tedy jistotu, že svůj vůz včas nabije. Musí však být u zásuvky včas, jinak mu ji zabere někdo jiný.
Realita však tak jednoduchá není a ukazuje se, že dostat „zelenou“ teorii do praxe ještě nějakou dobu potrvá. Zdá se tak, že úzkost z nabíjení bude některé řidiče elektrických aut při delších cestách přece jen ještě chvíli trápit.