Honba za nabitím elektromobilu vytváří u řidičů zcela novou kategorii stresu. Úzkosti z nespolehlivého výpočtu dojezdu střídají podle vlivného britského sdružení obchodníků úzkosti z nabíjení. Veřejná infrastruktura nabíjecích bodů sice v evropských zemích, včetně tuzemska, vcelku rychle roste, nabíječek s dostatečným výkonem pro rychlé nabití je ale ve většině z nich stále málo.
Majitele elektrických aut vedle omezeného a vrtkavého dojezdu trápí čím dál víc také strach z toho, že nenajdou volnou veřejnou nabíječku a budou muset čekat ve frontě na nabíjení, případně, že jim bude nabíjení trvat nepřijatelně dlouhou do dobu. Na nový druh strachu upozorňuje Asociace prodejců a výrobců aut (SMMT) pro server AMonline.
Úzkost z nabíjení
Elektrické auto vyžaduje nejen specifický jízdní styl, ale také způsob jeho používání. Je určeno především pro pomalé domácí nabíjení, které je cenově nejvýhodnější, efektivní, nejméně ničí trakční baterie elektromobilů a majitele často odlehčuje od potřeby nabíjet auto mimo domov. Zvyšující se počet elektrických aut mezi zákazníky a jejich rostoucí nabídka však automaticky znamenají, že majitelé svůj elektromobil stále častěji používají i pro delší cesty vyžadující dobíjení na veřejných nabíječkách.
A zde přicházejí první problémy a strach z toho, že tento akt nepředvídatelně prodlouží časový harmonogram cestování. Nabíječek je málo, kapacita chybí a počet elektromobilů rychle roste. Osobních elektromobilů bylo k 31. 12. 2021 serveru ekovozy.cz v ČR registrováno 10 024 ks. Dobíjecích stanic za poslední dva roky sice o 600 přibylo, jejich celkový počet však, jak uvádí specializovaný portál fdrive.cz ke konci loňského roku činil 944.
Je pravda, že veřejné dobíjecí body mají sloužit jen jako podpůrná infrastruktura a doplněk k domácímu nabíjení, praxe ale ukazuje, že při větším počtu elektrických aut na silnicích se fronty u nabíječek v určitých denních dobách skutečně zvětšují. S tímto problémem bojuje celá Evropa.
Řešením je rezervační systém
Již dlouhodobě na něj upozorňuje Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Řešením je sjednocení nabíjecí infrastruktury a zavedení fungujícího on-line „objednávkového“ systému do praxe. Majitel elektrického auta si mimo jiné například na konkrétní čas zarezervuje volný slot u veřejné nabíječky a má tedy jistotu, že svůj vůz včas nabije. Musí však být u zásuvky včas, jinak mu ji zabere někdo jiný.
Realita však tak jednoduchá není a ukazuje se, že dostat „zelenou“ teorii do praxe ještě nějakou dobu potrvá. Zdá se tak, že úzkost z nabíjení bude některé řidiče elektrických aut při delších cestách přece jen ještě chvíli trápit.