Green deal na vesnici
Nebudete mít na elektrický vůz? Kupte si kolo. I tak by se dal interpretovat vzkaz Evropské komise, který má podpořit plán na zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035. Na takovou změnu by však podle odborníků nejvíce doplatili lidé s nižšími příjmy, hlavně senioři.
„Spousta starostů a měst má zájem na bezemisní dopravě v této zemi. Pojďme jim s tím pomoci. Postavme více cyklostezek,“ prohlásil místopředseda Evropské komise Frans Timmermans. Více kol a cyklostezek. I to je součást plánu Evropské komise. Plánu, podle kterého si na území Evropské unie od roku 2035 nebudeme moct koupit žádné nové auto se spalovacím motorem.
Podle lidí, které oslovila redakce CNN Prima NEWS v anketě, je však cíl Evropské komise unáhlený. „Myslím si, že takto razantní snížení není možné. Je potřeba zavádět změny postupně v rozsahu několika desítek let,“ myslí si jeden z dotázaných. Další se shodují, že lidé nebudou mít na takovou změnu dostatek peněz.
Elektromobily mají vytlačit auta na benzin. V Norsku se to daří, problémem je ale cena
Evropská komise představila zásadní ekologický program zvaný Green deal (Zelená dohoda). Evropské země by podle něj měly do roku 2050 eliminovat skleníkové plyny. Jednou z cest ke splnění cíle je i konec aut se spalovacími motory a přechod na elektromobily. Ty mají své zastánce i kritiky. V Evropě s nimi mají největší zkušenost severské země.
„Vždycky je možnost podpořit spotřebitele přímo, aby se vydali na trh a koupili nové auto, třeba elektrické. To už je pak na jednotlivých státech, zda svým občanům budou nabízet určité výhody. My chceme být technologicky neutrální,“ uvedla předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.
Cena elektromobilu je však podstatně vyšší než v případě auta se spalovacím motorem – a to až dvojnásobně. Elektroauto navíc rychle ztrácí na hodnotě. Za pár let je elektromobil kvůli degradované baterii bezcenný. „Například senioři v Praze si koupili fabii, mají ji dvacet let a ročně s ní najezdí tři tisíce kilometrů. To je strašně málo, ale v podstatě mají auto v dobrém stavu,“ uvedl Martin Vaculík ze Světa motorů.
V Česku chybí dostatečná infrastruktura
Dodal, že své vozidlo mohou mít senioři dalších dvacet let na to, aby „jezdili do obchodu a k doktorovi“. Právě je si nedokáže představit, jak vlastní elektromobil nebo jezdí na kole. „U elektromobilů po pěti, deseti, maximálně třinácti letech degraduje baterka. A oni budou jezdit na kolech?“ ptal se Vaculík.
O tom, jak elektromobily ztrácí svoji cenu, se přesvědčil i youtuber Tyler Hoover. Po osmi letech a zhruba 160 tisících najetých kilometrech svůj elektrovůz může dobít maximálně na necelých 80 kilometrů jízdy. Nová baterie by přitom stála víc než celé auto.
„Problémem není jen to, že jsou elektroauta drahá, ale že zde neexistuje dostatečná infrastruktura. Pokud by se všichni v Praze vzdali spalovacích motorů a zapojili elektroauta do zásuvky, přišel by blackout,“ mínil ekonom a poslanec ODS Jan Skopeček.
Nepříjemný rozkol očekává i Vaculík. „Bojím se, že nás čeká zásadní společenský rozkol, protože prostě u řady lidí se to zásadně dotkne jejich životního komfortu,“ prohlásil.
Pro nabíjení elektromobilů Česká republika nemá dostatečnou infrastrukturu. Zdroj: CNN Prima NEWS