Setkal se s tím asi každý řidič nebo řidička. Přijedete k čerpací stanici a nemůžete si vybavit, ze které strany se vám bude lépe tankovat. Přitom na palubní desce možná máte nenápadného pomocníka, který vám ušetří nepříjemné zážitky při doplňování paliva.
Znáte to, na palubní desce se vám rozsvítí „žíznivé oko“ a v nádrži vašeho vozu zbývá už jen pár litrů paliva, sotva na dojetí k benzinové pumpě. Bleskovým odhadem zjistíte, že dojet k té nejbližší bude trochu nervák, ale stejně nemáte jinou možnost než to zkusit. Světelná tabule na obzoru věští, že jste to zvládli. Sotva se ale dostaví úleva, nemůžete si „zaboha“ vybavit, kterou stranou auta se máte ke stojanu naštelovat, abyste hadici nemuseli tahat přes kufr, či dokonce střechu vašeho vozu a mohli jste natankovat pohodlně.
Kontrolky v autě: Většina motoristů nemá o významu některých varování ani tušení
Dobíjení, tlak oleje, brzdová kapalina, dálková světla, rozmrazování zadního okna a zadní mlhovka. Zhruba s tímto seznamem kontrolek si většina automobilů vystačila přibližně do konce 90. let. Pak se objevilo oranžové „pečené kuře“ čili kontrolka motoru a dál už varovné symboly oranžové či červené barvy přibývaly úměrně rostoucímu množství složitých palubních systémů.
Zejména novější vozy však mají na palubní desce nenápadnou, ale velmi šikovnou vychytávku. Hned vedle ukazatele stavu paliva zpravidla svítí malá šipka. „K čemu tam je?“ říkáte si. Ano, tato kontrolka ukazuje, na které straně máte hrdlo palivové nádrže. Když šipka míří doprava, víčko nádrže je instalováno na straně spolujezdce, když doleva, najdete ho na straně řidiče. Pokud celý život jezdíte v autě stejné značky, je velmi pravděpodobné, že hrdlo nádrže máte na stále stejné straně. Pomůcku ale ocení hlavně ti, kteří vozy střídají jako ony pověstné ponožky.
Japonci vlevo, Evropané vpravo
Možná se teď ptáte, proč se výrobci aut nejsou schopni sjednotit a mít přístup pro tankování na stejné straně. Důvody hledejme v historii. Dříve totiž umístění hrdla palivové nádrže souviselo s tím, v jaké zemi byl automobil vyroben. Japonské vozy tak mívaly víčko nádrže vlevo, kdežto auta původem z Evropy vpravo.
Souviselo to s tím, po které straně silnice se v té které zemi jezdí. Dříve totiž podél nich stávaly jednoduché čerpací stanice osazené zpravidla jedním či dvěma stojany. Řidič v Japonsku, kde se dodnes jezdí vlevo, sjel k pumpě a bylo pro něho komfortnější mít přístup k nádrži z levé strany. V drtivé většině evropských zemí to bylo naopak.
Jenže s rozvojem velkých benzinových pump už takové rozlišení nemá smysl. Ke stojanu dnes můžete vůz přistavit z obou stran, takže je jedno, kde se hrdlo nádrže nachází. To pro změnu trochu zkomplikovalo život řidičům, kteří si v momentě nedokáží uvědomit, na které straně ho vlastně mají. Ještěže se mohou podívat na svou palubní desku.