Snaha přiblížit elektromobily denní realitě a uživatelské použitelnosti zatím dělá spíše nesmělé krůčky, praktický Mercedes už ale dokáže nějaká ta reálná pozitiva nabídnout. Neurve vám vnitřní orgány dynamikou, nabídne však příjemný a velký vnitřní prostor a při troše rozvahy v pravé noze se s ním už dá bez obav cestovat dál než za humna. A někdy i zpět.
Mercedes EQB je sice čistě elektrický, ale konstrukčně vychází z modelu GLB se spalovacími motory. Je třeba říci, že obě auta dost klamou tělem, protože vypadají jako naprosto největší SUV od Mercedesu, tedy model GLS. Ve skutečnosti jsou však postaveny na podvozkové platformě MFA2, tedy nejmenšího modelu Třídy A. Právě tento trik je na autě nejzajímavější, neboť přináší hned několik výhod.
Model EQB/GLB nemá zrovna nejladnější proporce, na kompaktní platformě se ale podařilo vystavět nesmírně praktický vůz. Zdroj: Bart Běhal
Útulný obývák
Na délku má EQB 4 634 mm, což je pro představu jen o 35 milimetrů více než u elektrické Škody Enyaq. Ta je však širší a od základů byla stavěna jako elektromobil. Mercedes EQB razí poněkud odlišnou filozofii – nabídnout co nejvíce prostoru pro celou rodinu v rozměrově co nejúspornějším balení, které dobře pasuje do městského provozu.
Do kufru se u pětimístné verze vejde 495 litrů zavazadel, u sedmimístné verze se sklopenou třetí řadou sedadel do podlahy je to stále slušných 465 litrů. Druhou řadu sedadel lze posouvat a každé opěradlo samostatně sklopit.
A jaké je praktické využití třetí řady sedadel? Pohodlně se vzadu usadí jen děti. Ve druhé a třetí řadě je nicméně dvojice Isofixů, takže celkově lze upevnit až čtyři autosedačky, střední sedátko ve druhé řadě však není plnohodnotné – limity šířky podvozkové platformy jsou cítit právě tady.
Líbily se mi promyšlené praktické detaily, jako jsou spony pro upevnění bezpečnostních pásů, které nepřekáží při manipulaci s opěradly sedadel. Také potěší, že krycí roletku kufru lze při vyklopené třetí řadě šikovně odložit za sedadla. Hodně místa v kufru naopak zabíraly vaky na nabíjecí kabely různých typů a řekněme si rovnou, že pokud nemáte doma svůj dobíjecí wallbox, vozit je prostě musíte.
Jede tak akorát
Na výběr jsou tři verze Mercedesu EQB a vždy se stejně velkou baterií s využitelnou kapacitou 66,5 kWh. Rozdíl je ve výkonu a pohonu. U základní verze EQB 200 asynchronní elektromotor o výkonu 140 kW (190 koní) roztáčí jen přední kola, já jsem jezdil se zlatou střední cestou, modelem – EQB 300 4Matic, která už názvem prozrazuje, že zde ještě přibyl druhý elektromotor, synchronní, který roztáčí i osu zadní.
Výkon v takovém případě činí akurátních 168 kW (228 koní), trochu zhůvěřile už u praktického EQB působí nejsilnější verze EQB 350 4Matic, kde dávají oba elektromotory celkem výkon 215 kW (292 koní) a maximální točivý moment je 520 Nm.
EQB každopádně není sportovním elektromobilem a ani si na to čáku nedělá. Střední testovaná verze stovku zvládá za 8 vteřin a ani jinak netrpí žádným dynamickým deficitem. Současně je ve svém jízdním projevu velmi plavná a harmonická s dobrou filtrací nerovností a přiměřenou stabilitou v zatáčkách.
Ve městě jsme jezdili se spotřebou 16,1 kWh, což je na téměř 2,2 tunové SUV pěkný výsledek, zvláště když v horkém počasí klimatizace měla co dělat. Ani dálniční tempo při 130 spotřebu dramaticky nezvýšilo, udržela se do 22 kWh. Výrobcem udávaný dojezd 420 kilometrů jsme sice nedosáhli, ale 350 km je reálných. Ovšem pozor - jen v případě, že nejdete po dálnici. To pak máte co dělat, abyste se zapnutou klimatizací ujeli 200 km...Při rychlonabíjení stejnosměrným proudem (DC) do 100 kW se baterie na 80 procent nabije za půl hodiny. Palubní AC nabíječka pro nabíjení doma či v práci má 11 kW a při stejně výkonném třífázovém wallboxu se auto zvládne nabít pod šest hodin.
Asi nejzajímavější funkcí v EQB je inteligentní rekuperace. Ta je pro elektrifikovaná auta velmi důležitá, neboť efektivně využívá každou energii z brzdění k optimální spotřebě i dojezdu. Není třeba nic dělat a systém na základě mapových podkladů a rozpoznávání světelné signalizace sám rozhoduje, kdy začít zpomalovat. Stačilo také, že auto před námi začalo brzdit a už EQB plynule zpomalovalo.
Lesk hlavně navenek
Přístrojová deska si zachovala koncepci v duchu Mercedesů z předešlých let, kdy ještě středový panel nezaplňoval jeden velký tablet. Toto klasické uspořádání umožnilo více kouzlit například s designem výdechů větrání nebo imitace hliníkové dekorace před spolujezdcem. Po funkční stránce je důležitější, že je stále přítomen starý dobrý panel klimatizace bez dotykového ovládání nebo touchpad na středovém tunelu, kterým se ovládá infotainment MBUX.
Takové řešení již není samozřejmostí, stačí se podívat na současné Audi nebo nedávno představené BMW X1. Oproti nim má Mercedes ještě jeden trumf, přes menu infotainmentu se můžete proklikávat i přímo na volantu, tedy aniž byste z něj spustili byť jen jednu ruku. Dobře fungovalo i hlasové ovládání.
Přestože auto na první pohled vypadalo být v plné výbavě, při dost vysoké ceně nám na palubě ledacos chybělo. Sledování mrtvých úhlů sice bylo přítomno, ale chyběl adaptivní tempomat nebo automatické udržování v jízdním pruhu. Jsou to bezpečnostní funkce, které by již u takovéhoto vozu prémiové značky měly být samozřejmostí a to bez ohledu na to, zda je řidič pravidelně využívá. Také sedadla měla jen manuální nastavování a v létě bychom ocenili jejich chlazení.
Velká kola s aerodynamickými krytkami patří k elektromobilům už tradičně, uvnitř už to s výbavou tak slavné nebylo. Zdroj: Bart Běhal
Konzervativní elektro není z levného kraje
Krabicovitý Mercedes bude vyhovovat zejména těm, co si už sice troufnou na koupi elektromobilu, ale chtějí se cítit jako v běžném autě se spalovacím motorem. EQB je příjemným společníkem, který je tichý, komfortně jezdí a uvnitř působí hodnotně, navíc nezklame ani spotřebou. Třetí řada sedadel je však jen pro děti. Vysoká cena vzhledem k průměrné technologii však nechává prostor k zamyšlení, zda se na trhu nenajdou i lepší elektromobily – 1 483 460 korun za základní provedení testované verze, tj. zcela bez příplatků není právě málo už vzhledem k ceníku běžného GLB.