reklama

Mercedes-Benz Vision EQXX je prvním elektromobilem, který dojede opravdu daleko

Futuristická studie chce prolomit současné technologické bariéry elektromobilů. Namísto obřích baterií kráčí cestou snížení odporů. Dotklo se to všech součástí – od aerodynamiky, hmotnosti až po snížení valivého odporu a spotřeby elektronických systémů.

reklama

Koncept Vision EQXX vznikl na čistém archu papíru, a to v rekordně rychlém čase osmnácti měsíců. Konstruktérům z různých týmů včetně AMG High Performance Powertrains, vývojového týmu F1 v britském Brixwortu či týmu Fomule E pomohly pokročilé počítačové simulace, které zkrátily například fázi testů v aerodynamickém tunelu. Cílem bylo zvýšení účinnosti. Mercedes-Benz totiž tvrdí, že namísto použití velké baterie je lepší snížit odpory. To je logické, ale hůř se to dělá. Vision EQXX má na jedno dobití dojezd 1 000 kilometrů. Studie je laboratoří technologií, které se postupně dostanou do sériových vozidel.

Do detailu

S realitou má asi nejvíce společná elektrická platforma MMA (Mercedes-Benz Modular Architecture), připravená pro budoucí kompaktní elektromobily. Vision EQXX v podobě 4dveřového kupé však kompaktem určitě není. Na délku měří 4,8 metru, což jej řadí na horní hranici střední třídy či k současnému CLS. Jak lze vidět, design ctil aerodynamiku, jelikož současné elektromobily spotřebují až dvě třetiny energie k překonání odporu vzduchu. Mercedes-Benz využil při tvarování těla karoserie zkušeností ze studie IAA z roku 2015 s aerodynamickým koeficientem Cx 0,19. Tentokrát se ho ale podařilo zredukovat až na extrémně nízkou hodnotu 0,17.

Například i díky výsuvnému zadnímu difuzoru či důmyslnému chladícímu systému baterií, který otevírá vzduchové kanály, jen když je to třeba. Vstupy vzduchu jsou přitom umístěny v místě největšího tlaku a výstupy v podtlakové zóně v zadní části vozidla. To znamená, že i při aktivaci chlazení stoupne koeficient Cx jen o 0,007 bodu. Paradoxně je studie vybavena klasickými zpětnými zrcátky, takže má ještě rezervy. Aerodynamicky optimalizovány jsou i 20palcové hořčíkové disky obuté pneumatikami Bridgestone s technologií Enliten, která je řadí do kategorie ultranízkého valivého odporu. Důležitá byla také redukce hmotnosti.

Vision EQXX váží 1 750 kg, což není sice málo, ale ve světě (velkých) elektromobilů jde doslova o husarský kousek. Vždyť nové EQS má o tunu víc. Podařilo se to díky rozsáhlému nasazení lehkých materiálů. Karoserie se skládá z ultra vysokopevnostní martenizované oceli MS1500, dveře a kapoty zase z plastů vyztužených uhlíkovým (CFRP) nebo skleněnými vlákny (GFRP). Zadní část podlahy tvoří největší hliníkový odlitek, jaký se kdy podařilo Mercedesu vyrobit. Proto má pavučinovou konstrukci se 42 otvory překrytými „záplatami“ z recyklovaného odpadu, vyrobenými 3D tiskem. Nutné jsou pro zachování plynulého proudění vzduchu v oblasti podvozku. Brzdové kotouče jsou z hliníku.

Baterie ultralight

Obrovský podíl na odtučňovací kúře mají nové baterie s velkým podílem křemíku. Jejich využitelná kapacita dosahuje téměř 100 kWh, což je srovnatelné s elektrickou vlajkovou lodí EQS. Ale pozor, mají výkonovou hustotu až 400 Wh na litr, takže jsou o polovinu menší a o 30 % lehčí. Váží „pouze“ 495 kg. Aby se zajistilo co nejlepší využití jejich energie, disponují pokročilým tepelným managementem a vyrovnáváním napětí v každém článku. Pracují s napětím 900 V, což je dvojnásobek ve srovnání s EQS a o 100 více ve srovnání s Porsche Taycan nebo Audi e-tron GT. Zaručit by to mělo extrémně rychlé nabíjení. Nabíjecí výkon ale Mercedes-Benz neprozradil.

A pak je zde tepelné čerpadlo, které využívá odpadní teplo baterií a pohonu k vyhřívání kabiny. Poprvé použil Mercedes-Benz také externí výměník tepla, který je schopen získat další energii z okolního vzduchu. Posedlost inženýrů zamezit ztrátám šla až tak daleko, že Vision EQXX „vyždímá“ poslední zbytky tepla z výparníku, které vzniká entalpií při odvlhčování vzduchu, tedy při změně plynu na vodní páry. A pak zde máme solární střechu se 17 články. Automobilka tvrdí, že za ideálních podmínek dokáže prodloužit denní dojezd o 25 km. Nenapájí sice trakční baterii, ale prostřednictvím menší lithium-železo-fosfátového akumulátoru většinu elektrických systémů vozidla – od klimatizace přes světla až po infotainment.

Všechno do jízdy

Výsledkem je, že na zadní kola putuje až 95 % energie baterie, což snižuje spotřebu energie jen na úchvatných 10 kWh na 100 km. Mercedes-Benz Vision EQXX pohání elektromotor o výkonu 150 kW. Bohužel, dynamické parametry zůstávají tajemstvím, jakož i informace o druhu elektromotoru. Víme jen to, že celá hnací soustava spolu s převodovkou a výkonovou elektronikou je integrována v jediném boxu, což zmenšuje rozměry a hmotnost hnacího ústrojí.

Minimalistická kabina nabízí místo čtyřem cestujícím. Nová generace infotainmentu UI/UX využívá obrovský 47,5palcový displej s rozlišením 7 680 × 660 pixelů, který se táhne od levého až po pravý sloupek. Aby šetřil energii, displej vypíná pixely, které nemusí být aktivní. Šetrná je také audiosoustava.

Decibely do hlavy

Reproduktory jsou umístěny přímo v hlavových opěrkách, takže k ozvučení stačí nižší výkon. Ekologické zaměření je patrné i z použití zcela nových veganských materiálů, které vznikly ve spolupráci s více startupy. Táhla dveří jsou vyrobena z pevného materiálu AMsilk Biosteel z vláken podobných hedvábí. Kůži nahrazuje materiál MyloTM z mycelia, což je vlákno získané z kořenové struktury hub, nebo materiál Deserttex na bázi kaktusových vláken.

Koberce jsou zase z bambusu. Hardware elektroniky využívá neuronové sítě, která má zlepšovat schopnosti umělé inteligence a komunikaci mezi řidičem a vozidlem. Mnohé z těchto prvků by se měly objevit v příští generaci elektromobilů Mercedes-Benz, kdy se ale objeví samotné EQXX v sérii zatím nikdo neví.

Tagy:

Hlavní zprávy

Občas dobrý sluha, většinou ale zlý pán. Kdo je a odkud se bere démon zvaný inflace
Finance

Občas dobrý sluha, většinou ale zlý pán. Kdo je a odkud se bere démon zvaný inflace

Inflace v Česku je nejvyšší od roku 2008. Inflace znehodnocuje úspory a snižuje kupní sílu mezd. Rozumně vysoká inflace je pro ekonomiku zdravá. Inflace je přijatelnější než deflace, ale zase se nesmí vymknout kontrole. O inflaci koluje celá řada omylů, polopravd a mýtů, a tak je třeba uvést různá tvrzení na pravou míru. Co je její příčinou, kdy vadí a kdy naopak může prospívat?

Začal jsem chodit, prozradil Zeman. Zkritizoval Pekarovou kvůli výroku o Orbánovi

Potěším vás, začal jsem chodit. S pomocí hole v levé ruce a bodyguardem, který mě drží za pravou ruku. V rozhovoru pro Frekvenci 1 to prozradil prezident Miloš Zeman s tím, že je nadále na vozíku, ale udělá alespoň několik kroků. Ve svém vyjádření si však neodpustil kritiku na účet předsedkyně Sněmovny Markéty Pekarové Adamové (TOP 09) kvůli jejímu výroku o Viktoru Orbánovi.

Ohlasy z fotobanky, provozovatel v Záhřebu. Hřib se pochlubil oceněním od pochybného webu

Zdeněk Hřib (Piráti) to schytal od kritiků i vtipálků poté, co se na sociálních sítích pochlubil oceněním v žebříčku nejlepších evropských primátorů. Cenu mu udělila stránka Mayors of Europe (Starostové Evropy), jejíž pozadí ale vzbuzuje nemalé pochybnosti. Není například zřejmé, kdo za ní stojí, podle databází by ji měl spravovat chorvatský neziskový think tank. Samotná stránka navíc není příliš zabezpečená a v sekci s ohlasy používá fotky lidí z fotobank. Hřib se po kritice už k ocenění nevyjádřil, reagoval pouze jeho poradce.

Konec testů. Bez očkování nebudou smět Francouzi ani do kina, ani do vlaku

Francouzský parlament v neděli schválil zákon, který znemožní neočkovaným lidem vstup do restaurací, kulturních a sportovních zařízení či dálkových dopravních spojů. Informovaly o tom zahraniční tiskové agentury. Ve Francii se nyní šíří vysoce nakažlivá koronavirová varianta omikron, za uplynulý den přibylo v této zemi se 67 miliony obyvatel 278 129 nových případů infekce.

reklama

Domácí zpravodajství

Ryby měly spálené bělmo a pěnu u úst. Rybáři vytáhli z Labe stovky mrtvých zvířat

Na Labi pod výtokem z papíren Mondi ve Štětí na Litoměřicku zaznamenali rybáři hromadný úhyn ryb, včetně trofejních kusů. Z řeky už jich vytáhli stovky kil. Přímo na místě Česká inspekce životního prostředí odebrala vzorky vody, ze kterých se bude zjišťovat, jaká látka a odkud ryby otrávila. Výsledky by měly být známé příští týden. Rybáři předpokládají, že další uhynulé kusy se nacházejí dál po proudu.

Protesty proti opatřením v Plzni: Odpůrci zaplnili půlku náměstí, demonstrovali i lékaři

Odpůrci opatření proti šíření covidu a povinného očkování vybraných profesí a lidí nad 60 let v neděli odpoledne zaplnili téměř polovinu plzeňského náměstí Republiky. Akce s názvem „Devět kroků ke svobodě. Probudíme Plzeň?“ začala před 14:00. Policie dosud nezaznamenala narušení veřejného pořádku. Akci pořádala iniciativa Chcípl PES, která organizuje demonstrace po celém Česku.

reklama