Japonci cupují radnici. Utratila miliony na boj s covidem za obří růžovou oliheň

Obyvatelé japonského města Noto cupují tamější radnici za to, že utratila peníze na boj s covidem za obří sochu růžové olihně. Výroba stála 25 milionů jenů, což je necelých pět milionů korun. Radní města se ale brání, podle nich oliheň pomůže povzbudit domácí turistický ruch, jakmile bude pandemie opět na ústupu. Informují o tom japonská média.

Pobřežní město Noto v prefektuře Išikawa je proslavené jako centrum lovu chobotnic a olihní, které pro místní představují oblíbenou specialitu. Vřelý vztah k plodům moře byl jedním z argumentů, proč se radnice rozhodla postavit 13 metrů dlouhou sochu růžové olihně před budovou turistického centra a populární rybí restaurací. Zájemci mohou mořskému stvoření vlézt do úst nebo se nechat „omotat“ jedním z chapadel.

Obyvatelé města ale pro novou pětitunovou atrakci příliš pochopení nemají. Stála totiž 25 milionů jenů (téměř pět milionů korun) ze státního grantu určeného na zmírnění následků pandemie koronaviru. Mnoho z nich si myslí, že peníze měly jít spíše do kapes zdravotníků či podniků, které kvůli nedostatku zahraničních i domácích turistů skomírají.

„Chápu, že to možná z dlouhodobého hlediska pomůže turismu, ale byla bych radši, kdyby se peníze použily na mimořádné situace. Nebo bych je poslala zdravotníkům a pečovatelům,“ uvedla místní seniorka japonskému listu Čúniči šinbun. Jiní kritici připomínají, že zatímco radnice soustředí svou pozornost a energii na obří oliheň, zemi trápí pomalé očkování, neefektivní testování a krachující podniky.

Vedení města se brání tím, že většina prostředků ze státního grantu opravdu putovala na boj s koronavirem, na instalaci sochy tak prý šly peníze navíc. Z dotace ve výši 800 milionů jenů (zhruba 133 milionů korun) padlo téměř 90 milionů jenů na podporu podnikatelů a zaměstnanců. Radnice věří, že nová atrakce má své opodstatnění. Argumentuje, že i cestovní ruch byl před pandemií důležitým zdrojem příjmů přímořské prefektury Išikawa.

Samotné město Noto o 16 tisících obyvatel zaznamenalo od začátku pandemie jen pár desítek nakažených, proto radnice nevidí investici do olihně jako problém. „Doufáme, že se socha stane hlavním tahákem v postcovidové éře,“ uvedl pro The New York Times Tecudži Šimojači, jeden ze zastupitelů města.

Podobných soch je po celém Japonsku spousta. Města či celé prefektury je využívají jako turistické atrakce k propagaci místních tradic, historických událostí či kulinářských specialit. Například Hokkaidó, nejsevernější ze čtyř hlavních japonských ostrovů, je proslavené velkými kraby královskými. Na různých místech ostrova tak lze narazit na sochy obřích klepet.

Od loňského března má Japonsko, stejně jako některé další asijské státy, zavřené hranice pro turisty. To se výrazně odrazilo právě na příjmech z turismu, jelikož se Japonsko v posledních několika letech těšilo obrovskému množství zahraničních návštěvníků.

Tagy: