MG 5 je čínsky zpracovaný, ale evropsky jezdící kombík. Prostorností zaostává

Elektromobily se postupem času převtělují do všech možných karoserií. Začalo to malými městskými hatchbacky, SUV a pokračovalo dodávkami až po přepychové limuzíny. Jedním z mála posledních segmentů, který zůstal v rámci elektromobility dlouho neposkvrněn, byly kombíky. I těch už ale začíná přibývat. Otázkou ovšem zůstává, dávají elektrické kombíky smysl? Na to jsem hledal odpověď za volantem MG 5.

Už s příchodem čistě elektrických dodávek jsem nad touto otázkou dlouho polemizoval. Až jsem došel k závěru, že zatímco užitkové verze nejsou vlastně vůbec špatný nápad, zejména na rozvážkové služby po městech, osobní provedení smysl absolutně postrádají. Kolik takových aut se prodá jakožto „ekologičtějších“ alternativ sloužících k převozu zákazníků z letiště na hotel? Deset? A to možná ještě přeháním...

K TÉMATU: Nejdražší a největší Kia v Evropě má jen jednu chybu. Řidiče přivádí k šílenství

Vždyť osobní dodávky typu Berlingo byly odjakživa rodinným ideálem vhodným na dlouhé cesty do Chorvatska, ne na ježdění po městě. Naštěstí u nich už ale výrobci přišli na to, že udělali jeden velký krok vedle a do osobních dodávek zase budou instalovat i spalovací motory. A pokud se nic nezmění, očekávám podobný osud také u vozů typu kombi, které mají svým účelem hodně blízko právě k osobním dodávkám.

Kdo si raději koupí elektrický kombík s dojezdem 500 kilometrů, za cenu okolo jednoho milionu korun, namísto naftového, který ho navíc přijde o statisíce levněji a bez jakýchkoli kompromisů? V současnosti asi jen blázen, ale to se samozřejmě může časem změnit. I proto se teď pojďme společně podívat na to, jak takové čistě elektrické kombi může vypadat, jezdit a kolik toho vlastně uveze.

Nudné, ale skvěle vybavené

Do rukou se nám dostalo MG 5, aktuálně nejlevnější bateriový kombík, jehož parametry vypadají na papíře více než lákavě. To se však rozhodně nedá říci o designu, který je jedním slovem nudný. Na první pohled jsem nenašel nic, co by mě zaujalo. Za zmínku stojí asi jen 16palcová litá kola a LED světla, která jsou standardem už od základní výbavy Emotion. Vtipné na tom je, že námi testovaná vrcholná varianta Excite je naprosto shodná s tou základní a jediné, co je tak odlišuje, je velikost baterie a výkon elektromotoru, ale k tomu až později.

Na druhou stranu výbavy má MG 5 opravdu na rozdávání. Vedle litých kol a LED světel se zákazník může těšit také na adaptivní tempomat, systém pro udržení jízdního pruhu, zadní parkovací senzory i kameru, vyhřívání předních sedadel, digitální klimatizaci, automatická dálková světla, bezklíčové centrální zamykání, 12,3palcový digitální přístrojový panel nebo na 10,25palcový multimediální displej. Z příplatkové výbavy pak musím vyzdvihnout střešní příčníky za 6 290 Kč a především odnímatelné tažné zařízení za 22 090 Kč. Jeho zatížení je sice jen 500 kilogramů, unese ovšem 50 kg, takže ho můžete osadit například nosičem na kola.

Výbavu má MG 5 sice velmi bohatou a zajímavou, jenže je zasazena do interiéru, který na pohled i na dotek vypadá dosti lacině. Už samotný zvuk při manipulaci s klikou nebo dovírání dveří neskryje fakt, že čínští inženýři museli někde ubrat, aby zbyly penízky na elektrický pohon a auto přitom nestálo 1,5 milionu. V kabině proto převažují tvrdé levné plasty, kterým designéři dopřáli alespoň trochu té barvičky pro jejich zatraktivnění. Ani sedačky jako vystřižené z reklamy na antikvariát nezaujmou vzhledem, ale díky měkkému polstrování se mi z nich nechtělo vstávat. Nemusely by však podobně jako středový tunel povrzávat...

Jako z jiného světa působí v interiéru displej multimédií, za jehož grafiku by se nemusely stydět ani prémiové vozy. Jeho ovládání je navíc intuitivní a odezva na dotyk rychlá. Přes středovou obrazovku se nastavuje také klimatizace, což by mi nevadilo, nebýt toho, že teplota se tu ladí manuálně a jen podle barev, nikoli stupňů (modrá – zima, červená – teplo). Hledat tedy u auta za nejméně 850 tisíc korun ideální teplotu zcela poslepu mě trochu uráží. Co musím naopak vyzdvihnout, je volič automatické převodovky v podobě otočného kolečka. Líbí se mi jeho zpracování i samotná práce s ním.

Českého chalupáře nenadchne

Celkovou délkou 4 600 milimetrů, šířkou 1 818 milimetrů a výškou 1 543 milimetrů odpovídá MG 5 kombíkům nižší střední třídy. V rámci segmentu však patří mezi ta nejméně prostorná auta vůbec. Zatímco vepředu je ještě místa dostatek, vzadu už se kvůli baterii pod podlahou sedí opravdu hodně vysoko. Mně, dlouhému 175 centimetrů, zbývalo nad hlavou už jen pár centimetrů rezervy a kolena jsem přitom musel mít dost pokrčená. O moc lepší to není ani v kufru, který je nejen mezi elektrickými, ale i spalovacími kombíky nižší střední třídy tím drtivě nejmenším. Jen pro představu, konkurenční elektrický Opel Astra ST uveze 597 litrů, zatímco MG 5 jen 479 l.

A teď už k již zmiňovaným pohonům. Na výběr je mezi dvěma verzemi – Emotion a Excite, které se odlišují složením a kapacitou baterie i výkonem elektromotorů. Provedení Emotion sází na levnější 50kilowatthodinový Li-ion akumulátor s katodou z niklu, křemíku a kobaltu. Testovaná varianta Excite pak na dražší 61kilowatthodinovou baterii typu LFP, což znamená železo-fosfát. Právě odlišné chemické složení akumulátoru pak může za nevídaný jev, a to ten, že levnější verze s menší baterií má vyšší výkon elektromotoru (130 kW) a ta dražší s větším akumulátorem naopak menší (115 kW). Obě pohonná ústrojí pak za pomoci jednostupňové převodovky roztáčejí výhradně přední kola.

Výkon na papíře, zejména u zkoušené varianty Excite, nevypadá kdovíjak velkolepě, ovšem ve skutečnosti je více než dostačující. To mimo jiné potvrzuje i fakt, že při sešlápnutí pedálu plynu do podlahy vás odstředivá síla zamačkne do sedadel a kola se i na suchu začnou zběsile protáčet. Škoda jen, že to dost škube s volantem. MG 5 je pak navíc prvním elektromobilem, který má po sešlápnutí plynu prodlevu. To mě nemile překvapilo.

Naopak nijak zvlášť překvapený jsem nebyl ze spotřeby, která nenadchne, ale ani neurazí. Pokud nebudete jezdit jako úplný „ekomaniak“, budete se pohybovat okolo 20 kWh/100 km, což by mělo stačit na reálný dojezd 320 kilometrů. Výrobcem udávaných 400 kilometrů mi tak v létě přijde jako reálných. Rychlost nabíjení 87 kW je opět spíše podprůměrná.

Na silnici MG 5 naopak působí fantasticky. Na nerovnostech všech druhů se jen ladně pohupuje a nedává posádce na palubě znát žádný diskomfort. Při vyšších rychlostech je příjemně odhlučněné, stabilní a dospělé. Jako bych usedal do čínského auta, ale cestu absolvoval v ryze evropském. A platí to i při jízdě v zatáčkách, kde se elektrický kombík nechává příjemně vést, drží stopu a pohlcuje drastičtější náklony karoserie. Fakt super!

Jen pro městské rodiny

MG 5 je tedy přesně tím autem, do kterého sednete a nejraději byste rovnou zase vystoupili. Jakmile se s ním ale rozjedete, zjistíte, že je vlastně příjemné. Jen prostě bojuji s tou cenou, která je sice v rámci elektrických kombíků tou aktuálně vůbec nejnižší, ale v porovnání s ostatními elektromobily či spalovacími kombíky mi přijde stále velmi vysoká. V kombinaci s ryze rodinnou karoserií kombi a celou řadou kompromisů navíc postrádám tak trochu smysl, podobně jako u těch zmíněných osobních dodávek. Věřím však, že i přesto si MG 5 své zákazníky najde, pravděpodobně mezi rodinami, jejichž revírem je zejména městská džungle. Kompletní ceník najdete zde, srovnání s konkurenty potom tady.

Tagy: