Nejdražší a největší Kia v Evropě má jen jednu chybu. Řidiče přivádí k šílenství

Automobilka Kia byla odjakživa brána za ryze mainstreamovou. Soustředila se tedy primárně na cenově dostupná auta se slušnou výbavou a jednoduchými motory. Všechno ale změnil příchod elektromobility, se kterou se jihokorejský výrobce katapultoval na samotný vrchol hory „ElektrOlymp". Svými technologiemi najednou předhání i vozy z prémiových segmentů. A důkazem toho je i poslední zelený přírůstek v podobě obřího elektrického SUV EV9. Co všechno umí?

Přítomnost elektromotorů pod kapotou přes pět metrů dlouhé Kie EV9 se už od prvního pohledu nedá zapřít. Asi málokdo by tipoval, že je tenhle obr benzinový nebo dokonce naftový. Zejména pak kvůli futuristické karoserii, která vypadá, jako by se auto zrovna chystalo přistát na měsíci. Ta hranatost, obrněnost a divnost prostě dělá z největšího korejského SUV naprostý unikát na českých, ale i evropských silnicích.

K TÉMATU: Omlazená Škoda Octavia: Využije ChatGPT i naftové motory. Co všechno na řidiče čeká?

Jedinečnost pak podtrhují také přední světlomety, které do celkového designu zapadají tak ladně, že pokud zrovna nesvítí, na první dobrou si jich ani nevšimnete. U ostatních aut je tomu většinou úplně naopak, nejdříve si všimnete světel a až potom zbytku karoserie. Robustnost, to je dalším slovem dokonale vystihujícím Kiu EV9. A právě po bocích a na zadní části se projevuje vůbec nejvíce.

Všimněte si například bočních lišt a lemů nárazníků, podobné měl svého času Hummer nebo možná Mercedes třídy G. Pořádný je i zadní nárazník, nad nímž se rozlézají velká světla, jejichž světelný podpis mi osobně připomíná tlapičky chameleona. Každopádně tím chci říct, že jsou moc pěkná a nijak zásadně nevybočují z celkového vzhledu tohoto jihokorejského obrněnce.

To, že jde spíše o vesmírné vozítko či vojenské obojživelné vozidlo, potvrzují také 21palcová litá kola pro výbavu GT-Line Launch Edition. Dokonale totiž kloubí povedený design spolu s minimálním odporem vzduchu, což je neobvyklé. Stačí se podívat na jiné elektromobily a pochopíte... Většinou jsou právě kola tím, co jinak zajímavý vzhled elektrických aut zohaví jen pro krapet lepší aerodynamiku. Základnější provedení Earth Launch Edition má podobné devatenáctky.

Asistenční systémy spíše rozptylují, než pomáhají

Při pohledu na exteriér si bezpochyby říkáte, jak asi bude vypadat interiér. Odpověď je, že překvapivě normálně. Za koženým čtyřramenným volantem se svítícím logem Kia najdeme dnes už tradiční digitální zeď složenou ze dvou obrazovek. Aby se nehádaly, měří obě 12,3 palce, přičemž ta blíže k řidiči slouží jako palubní počítač, druhá obstarává multimédia a většinu dalších funkcí vozu.

A zatímco ovládání skrze tlačítka na volantu je zcela intuitivní a logické, ovládání přímo v displeji infotainmentu je někdy zbytečně zdlouhavé a jednotlivé ikonky zbytečně malé. Tím se zároveň dostávám k největšímu nedostatku toho gigantického SUV. V každém autě vyrobeném v tomto roce totiž musí být hned několik nových asistenčních systémů. Řeč je o systému rozpoznávání značek s upozorněním na překročení maximální povolené rychlosti, asistentovi hlídajícímu pozornost řidiče a samozřejmě také Line Assistu.

U většiny jiných nových vozů je mnohdy ani nezaznamenáte, a pokud ano, dají se na pár kliknutí vypnout. Nejčastěji skrze rychlou volbu. U Kie a Hyundaie se však rozhodli, že jejich systémy budou hlasitější, otravnější a nepůjde je jednoduše vypnout. EV9 proto na řidiče neustále křičí, že něco dělá špatně. A když by se je snad rozhodl nedej bože vypnout, udělá mu ze řízení peklo. Stačí přejet očima na displej a auto se rozezní jako sirény každou první středu v měsíci.

Za doprovodu sirén pak musí řidič klepnout na tlačítko Setup pod obrazovkou, zvolit jízdní asistenty a následně jeden po druhém rozkliknout a deaktivovat. Dělat to za jízdy, tak opravdu riskujete, že nabouráte. Jenže deaktivujte to pokaždé, když nasednete. Je to tak strašně otravné, že mi to zkazilo jinak fantastický dojem z auta.

Pro čtyři LeBrony Jamese

Pojďme se proto raději vrátit k tomu, v čem je Kia EV9 jedničkou ve svém segmentu. A tím je prostornost. S délkou přes pět metrů, s šířkou necelé dva metry a výškou okolo 1,7 metru je jedním z těch vůbec největších elektrických SUV a zároveň jasně největším modelem značky Kia v Evropě.

Znamená to tedy, že i v kabině se může pochlubit místem jako skoro žádný jiný elektromobil jezdící po našich silnicích. Na předních a zadních sedadlech je prostoru pro minimálně čtyři LeBrony Jamese. V naší základní sedmimístné konfiguraci se pak za ně do třetí řady sedadel vměstná ještě Messi spolu s Modričem. Kdo by snad chtěl ještě více pohodlí, může sáhnout po luxusnější konfiguraci sedadel v uspořádání 2+2+2. Do kufru se v sedmimístné variantě vejde 308 litrů a při sklopení třetí i druhé řady sedadel se lze dostat až na 2 318 litrů (respektive 2 393 litrů u modelu se šesti sedadly).

Jak už jsem zmiňoval, k dispozici jsou dvě výbavy Earth Launch Edition a GT-Line Launch Edition. Liší se nejen výbavou, jako jsou větší kola, semišové čalounění stropu, černé doplňky a některé asistenční systémy, ale také pohony. Levnější Earth za 1 949 980 Kč nabídne pohon výhradně zadních kol, výkon 204 koní a dojezd až 583 kilometrů. Dražší GT-Line za 2 099 980 Kč už má pohon všech kol a výkon 384 koní, ovšem ujede podle výrobce „jen“ 505 kilometrů.

Obě verze pak čerpají energii z baterie o kapacitě 99,8 kWh, kterou je možné z ultrarychlé nabíječky (350 kW) dobít z dvaceti na osmdesát procent během 24 minut. Základní model vážící téměř 2,5 tuny akceleruje z nuly na 100 km/h za 9,4 sekundy, čtyřkolka s hmotností skoro 2,7 tuny to zvládne za 5,3 sekundy. Maximální rychlost činí 185, respektive 200 km/h. Vůz s pohonem všech kol navíc dokáže utáhnout přívěs o hmotnosti až 2,5 tuny, kdežto zadokolka pouze 900 kilogramů.

Jezdí komfortně, ale ne daleko

Od udávané hodnoty dojezdu mělo testované provedení GT-Line opravdu daleko. S Kiou EV9 jsem jezdil v zimních teplotách a udávané spotřebě 22,8 kWh jsem se ani zdaleka nepřiblížil. Spíše jsem se místy pohyboval i okolo 35 kWh na sto kilometrů. Po týdnu jsem auto vracel s průměrnou spotřebou 29,8 kWh/100 km, což se dá ale s ohledem na tvar karoserie a venkovní počasí očekávat.

Problémem ovšem je, že s takovou spotřebou se dostanete na reálný dojezd okolo 330 kilometrů na jedno nabití. A řekněme si na rovinu, že u rodinného SUV, které láká na cestu na dovolenou, to není úplně moc. Ještě že nabíjení je i v praxi opravdu rychlé.

Dojezd a spotřebu mi však Kia EV9 vykompenzovala dokonale komfortním adaptivním podvozkem. Skvěle žehlí prakticky všechny typy nerovností, a to bez jakýchkoliv vibrací a hluku. Abyste v kabině něco pocítili, musíte projet hluboký kanál nebo výmol v silnici. Jinak se ale vozíte jako v bavlnce. Ani v zatáčkách si 2,7tunové SUV nevede vůbec špatně, jen na to není úplně stavěné. Stopu statečně drží i při rychlejším průjezdu, ale náklony karoserie ve tvaru letícího paneláku už skrýt prostě nedokáže.

Chod elektromotorů je pak stejně jako u všech bateriových aut krásně kultivovaný. Na rozdíl od takové Kie EV6 GT je však dávkování plynu, respektive výkonu výrazně příjemnější. A to v tom smyslu, že řidiči neláme kosti v zádech brutálním kopancem, ale zcela plynuje zrychluje. Zároveň však stále velmi dynamicky, což potvrzují i už zmíněná akcelerace z nuly na stovku za 5,3 sekundy. Maximální rychlost je pak omezena na rovných 200 km/h.

Stále jen auto do města

Nebýt tedy neskutečně otravných asistentů a jejich ještě otravnějšího vypínání, je Kia EV9 autem, které nebudete chtít pustit z ruky. Všechny převeze, všechno odveze, a to v pohodlí hodném luxusním autům. Kabina a prostředí řidiče navíc působí antistresově, vzdušně a pokud něco potřebujete odložit, máte na výběr z asi padesáti různých přihrádek. Dojezdem se však pasuje spíše na ideální rodinné auto do města, s nímž budete díky nadčasovému designu dělat parádu ještě dlouhá léta. Kompletní ceník Kie EV9 naleznete zde, porovnání s konkurenty tady.

Tagy: