Dramatický růst cen energií postavil do nepříjemné situace řadu lidí, kterým v poslední době zemřel partner nebo blízký příbuzný. Dodavatelé podle zkušeností našich diváků mnohdy nejsou vstřícní k přepisu stávající smlouvy. Kromě mnoha dalších o tom svědčí i příběh Michaely Kurfiřtové z Jablonce nad Nisou.
Otec Michaely Kurfiřtové zemřel v květnu loňského roku. Když přišla s bratrem na pobočku dodavatele elektřiny s tím, že v bytě teď bude bydlet ona a chtěla by smlouvu přepsat na sebe, nepochodila. „Že přepis smlouvy za stávajících podmínek, co měl tatínek, možný není, že právě takovou službu nenabízí,“ popsala pro CNN Prima NEWS.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Ovdovělé ženy drtí vysoké ceny za energie. Neváhejte a braňte se, radí jim odborníci
Muž za přepážkou jí prý nabízel novou smlouvu, tu odmítla. Dostala formuláře k vyplnění a radu, ať přijde po ukončení dědického řízení. Když přišla po deseti měsících, přišlo další nepříjemné překvapení. „Právě jsme prošvihli půlroční lhůtu, která na to od data úmrtí je,“ doplnila Michaela.
Zoufalá vdova dostane peníze zpět. ČEZ jí změnil fixaci neoprávněně, pomohla i reportáž
Vysoké zálohy na energie potrápily i paní Evu Kosekovou. Když ale ČEZ dodala úmrtní list svého manžela, změnily jí fixované podmínky zpět. Navíc dostane zpět i peníze, které po dobu navýšení zaplatila navíc. Po odvysílání reportáže a díky Energetickému regulačnímu úřadu (ERÚ), který rozhodl v její prospěch, má tak nyní důvod k radosti.
O lhůtě jí prý ale předtím nikdo nic neřekl. Mluvčí firmy tvrdí, že šlo o souhru okolností. Dříve skutečně přepis smlouvy s fixací společnost neumožňovala, podmínky se ale později změnily. „Toto jsme zavedli v srpnu roku 2022 a neplatilo to v případě zákaznice, která podala reklamaci,“ uvedla mluvčí společnosti ČEZ Soňa Holingerová.
Zákaznici navíc při druhé návštěvě zřejmě nikdo neupozornil, že v jejím případě platí výjimka. „V případě, že zde je nějaké dědické řízení, tak ta lhůta je do půl roku od ukončení dědického řízení,“ upřesnila Holingerová.
Když se Michaela obrátila s žádostí o pomoc na naši televizi, věci vzaly rychlý spád. „Ještě ten den mi přišlo do e-mailu, že smlouva mi zůstává stejná,“ doplnila Michaela. „Může dojít na naše zákaznické centrum a dopadne to dobře, bude mít zachované fixace, jako měl zemřelý,“ uzavřela mluvčí.
Podobných případů podle expertů přibývá kvůli dramatickému růstu cen energií. V dobách, kdy se hýbaly jen minimálně, nebylo pro zákazníky tolik důležité udržet si podmínky původních smluv.