Mini se pouští do kontroverzní transplantace srdce u klasických modelů

Takzvané restmody, tedy úpravy či renovace klasických modelů s použitím moderní techniky, jsou dnes v jistých zákaznických kruzích mimořádně populární, takže asi nepřekvapí, když se podobné služby (samozřejmě kvůli nové obchodní příležitosti) chopí i nějaká automobilka. Nejnovějším příkladem je britská značka Mini, je ovšem dost pravděpodobné, že část fanoušků spíše popudí.

Pokud máte rádi klasická auta v původním stavu, nový program britské značky Mini s názvem Recharged vám pravděpodobně bude trhat srdce. Automobilka se totiž rozhodla v zájmu „prodloužení života starých modelů udržitelným způsobem“ nahrazovat malé benzinové čtyřválce elektromotorem.

Mini přitom říká, že jejich služba spojuje minulost s budoucností a zároveň připomíná, že díky přestavbě může „elektrická klasika jezdit na Oxford Street nebo Piccadilly Circus v Londýně a stát se opět součástí městského panoramatu, aniž by musel řidič platit ekologickou daň, respektive poplatek za vjezd“.

Proměny v čase

Když se v roce 1959 dostalo na trh první Mini, trpěla Evropa poválečnými strastmi a růstem cen. Vytvořit auto, které mělo sloužit za málo peněz, bylo klíčem k úspěchu a Mini se stalo ikonou.

O více než 60 let později už Mini rozhodně nepatří mezi cenově nejdostupnější značky. Nicméně status ikony si zachovává. A aby toho nebylo málo, ohlásilo novou strategii. Vedle výroby současných modelů se začne věnovat elektrifikaci klasických modelů.

Na rozdíl od mnoha dalších prý Mini svá starší auta předělává tak, aby byla úprava vratná v případě, kdyby se zákazník rozhodl uvést auto do původního stavu. Rovněž si zakládají na tom, aby se nezměnilo nic na motokárovém zážitku z jízdy, který je pro Mini typický. Čili zachování historie a také charakteristiky, pouze s voltem namísto oktanu.

Původní konstruktér by prý souhlasil

Britská značka tvrdí, že pokud by dnes sir Alec Issigonis opět navrhoval Mini, byla by elektrická. Protože i původní auto vzniklo s myšlenkou ušetřit palivo a přepravit čtyři cestující a jejich zavazadla v rámci co nejmenšího prostoru.

Ať už se s tímto nápadem automobilky ztotožňujete, nebo ne, Mini říká, že mělo pozitivní odezvu od zákazníků na prototyp z roku 2018, a ta byla rozhodující. V oxfordské továrně tedy začnou vznikat auta, která budou mít přední kola poháněná elektromotorem o maximálním výkonu 122 koní a umožní starým autům akcelerovat z místa na 100 km/h za devět sekund.

Pokud jde o kapacitu akumulátorů a jak se projeví na hmotnosti, to firma neuvádí. Říká jen, že baterie bude možné nabíjet (nijak zvláště vysokým) výkonem 6,6 kW a dojezd aut je odhadován na 160 kilometrů.

Součástí výměny pohonné jednotky je i úprava palubní desky, která bude řidiče informovat o teplotě systému, zvoleném režimu převodovky, rychlosti a dojezdu. Úpravy starých Mini budou zatím dostupné výhradně jen ve Spojeném království a automobilka do této chvíle neprozradila, kolik si bude za přehození motorů účtovat, ani co má v plánu dělat se starými agregáty.

Tagy: