Riziko nákazy covidem v MHD je nepatrné, tvrdí v zahraničí. Teorii ověřují čeští vědci

Údajné minimální riziko nákazy koronavirem v městské hromadné dopravě má ověřit výzkum vědců z Akademie věd.
Zdroj: Pixabay

Údajné minimální riziko nákazy koronavirem v městské hromadné dopravě má ověřit výzkum vědců z Akademie věd (AV ČR). V dubnu odeberou celkem 500 vzorků z tramvají, autobusů i souprav metra. Výzkum navazuje na zahraniční studie, které bezpečnost hromadné dopravy potvrzují.

Vědci z Fyzikálního ústavu AV ČR v obleku protichemické ochrany odebírali vzorky v prostředcích městské hromadné dopravy (MHD) za plného provozu. Pak je okamžitě posílají do Biologického centra v Českých Budějovicích, kde je testují v několika krocích. „Fyzikální ústav vyvinul metodu, která je schopná výsledky získat poměrně rychle, ale protože to je nová metoda, tak ji potom musíme ověřovat standardní metodou PCR,“ vysvětlil místopředseda AV ČR Jan Řídký.

Zdroj: Pixabay

Najít vzorek pozitivní na koronavirus je jedna věc. Druhou je dokázat, jestli vir, který se zachytil například na madle v tramvaji, dokáže nakazit člověka. „Zkusíme ho pustit do buněk a zjistit, jestli se bude množit či nikoli. Teprve potom můžeme říct ano, vzorek byl infekční, nebo vzorek infekční nebyl,“ řekl vedoucí sekce optiky Fyzikálního ústavu AV ČR Alexandr Dejneka.

Výsledky na přelomu května a června

Pražský Dopravní podnik (DPP) chce studií vyvrátit tvrzení, že MHD je semeništěm nákazy. Zahraniční studie totiž dokazují opak. A dopravce už přijal řadu opatření, která šíření viru zabraňují. „Některé části vozidel uklízíme i dvakrát denně. Systém nejprve otřeme čisticími prostředky, a pak je ještě vydezinfikujeme. Pak jsme zavedli automatické otevírání dveří, více větráme, takže výměna vzduchu přispívá k tomu, aby MHD byla bezpečná. Omezili jsme střídání řidičů,“ popsal mluvčí DPP Daniel Šabík.

Výsledky studie by měly být známy nejpozději na přelomu května a června.

K tématu

Tagy: doprava studie výzkum Akademie věd DPP MHD koronavirus COVID-19 Dopravní podnik hl. m. Prahy vzorky

Další hlavní zprávy

Koronavirus

Pozor na očkování. Spěchat by neměli lidé s akutním infekčním onemocněním

Kdo všechno by neměl spěchat s očkováním proti COVID-19? Především lidé prodělávající akutní infekční onemocnění, kterým může být i opar na rtu. Konkrétní případy by ale vždy měl posoudit praktický lékař, mírné teploty důvodem k odložení očkování nejsou. Do jisté míry může být kontraindikací k očkování také těhotenství a kojení, i v tomto případě se ale doporučuje konzultace s odborníky.

360°

Pokud Arenberger nevysvětlí své finance, měl by rezignovat, hlásá poslanec ANO

Ministr zdravotnictví Petr Arenberger byl měl vysvětlit rozdíly v přiznávání svého majetku. V pořadu 360° na CNN Prima NEWS to řekl poslanec hnutí ANO Jaroslav Bžoch. Pokud by tak šéf zdravotnického resortu neučinil, měl by podle Bžocha rezignovat. Arenberger totiž najednou přiznal mnohonásobně větší majetek a vyšší příjmy, než udával v předchozích letech.

Dětské tábory mohou fungovat i s PCR testy. Platit by je ale neměli rodiče, říká Topinka