V českých restauracích se loni vyčepovalo o několik stamilionů piv méně než v roce 2019. Kvůli zavřeným výčepům si lidé zvykli na „lahváče“ před televizí. Přestože jsou pivovary svým výčepním připraveny pomoci, z tradiční hospody se stává ohrožený druh.
Výčepní v současnosti doufají, že si jejich hosté na domácí pohodu nezvykli a po rozvolnění opatření se zase vrátí do hospod. „Doufám, že to bude co nejdřív,“ řekl televizi CNN Prima NEWS Lukáš Jirsa, provozní restaurace U Salzmannů v Plzni.
Pravnuk Jaroslava Haška: Na pivo přijďte jako Švejk, v šest večer po pandemii
Nejpřekládanější český román Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války spisovatele Jaroslava Haška poprvé vyšel právě před 100 lety. „Máme pandemii, žádné oslavy se nekonají. Řeknu to slovy Švejka: Přijďte ke mně na pivo v šest večer po pandemii,“ parafrázuje pravnuk spisovatele Martin Hašek známý výrok ze Švejka, jenž byl vyřčen na bojišti prvé světové války: „Po válce v šest hodin večer u Kalicha.“
Předběžné prodejní výsledky některých pivovarů ukazují, jak se český pivní trh radikálně změnil. Staropramenu se loni prodej čepovaného piva meziročně propadl o 37 procent, Plzeňskému Prazdroji o 30 procent. To je propad o 111 milionů vyčepovaných půllitrů.
Pivovary teď podporují restaurace
„Hostinští si prošli špatným rokem a už si navykli, že musí pracovat jinak. Když se budou hosté vracet, tak tam, kde je pivo kvalitní,“ myslí si Václav Berka, emeritní vrchní sládek Plzeňského Prazdroje. „Bude třeba se zaměřit na bezpečné prostředí v hospodách,“ dodává Denisa Mylbachrová, manažerka komunikace Pivovarů Staropramen.
I proto v současnosti pivovary podporují restaurace výrazněji než v minulosti. Celkově už jde o stovky milionů korun určených na modernizace či hygienická opatření. „Určitě neleníme, snažíme se přestavovat, trošku obnovovat, máme na to teď až moc času. Chceme, aby lidé přišli do čistého a novějšího prostředí,“ popisuje hospodský Jirsa.
Jisté ale je, že podíl čepovaného piva tak jako tak poklesne. Stejně jako všude jinde v Evropě, i v Česku levnější pivo v lahvích a plechovkách stále citelněji válcuje to sudové.
Staropramenu se loni prodej čepovaného piva meziročně propadl o 37 procent, Plzeňskému Prazdroji o 30 procent. (Ilustrační foto) Zdroj: Profimedia.cz
Staropramenu se loni prodej čepovaného piva meziročně propadl o 37 procent, Plzeňskému Prazdroji o 30 procent. (Ilustrační foto) Zdroj: Profimedia.cz