V českých restauracích se loni vyčepovalo o několik stamilionů piv méně než v roce 2019. Kvůli zavřeným výčepům si lidé zvykli na „lahváče“ před televizí. Přestože jsou pivovary svým výčepním připraveny pomoci, z tradiční hospody se stává ohrožený druh.
Výčepní v současnosti doufají, že si jejich hosté na domácí pohodu nezvykli a po rozvolnění opatření se zase vrátí do hospod. „Doufám, že to bude co nejdřív,“ řekl televizi CNN Prima NEWS Lukáš Jirsa, provozní restaurace U Salzmannů v Plzni.
Předběžné prodejní výsledky některých pivovarů ukazují, jak se český pivní trh radikálně změnil. Staropramenu se loni prodej čepovaného piva meziročně propadl o 37 procent, Plzeňskému Prazdroji o 30 procent. To je propad o 111 milionů vyčepovaných půllitrů.
Pivovary teď podporují restaurace
„Hostinští si prošli špatným rokem a už si navykli, že musí pracovat jinak. Když se budou hosté vracet, tak tam, kde je pivo kvalitní,“ myslí si Václav Berka, emeritní vrchní sládek Plzeňského Prazdroje. „Bude třeba se zaměřit na bezpečné prostředí v hospodách,“ dodává Denisa Mylbachrová, manažerka komunikace Pivovarů Staropramen.
I proto v současnosti pivovary podporují restaurace výrazněji než v minulosti. Celkově už jde o stovky milionů korun určených na modernizace či hygienická opatření. „Určitě neleníme, snažíme se přestavovat, trošku obnovovat, máme na to teď až moc času. Chceme, aby lidé přišli do čistého a novějšího prostředí,“ popisuje hospodský Jirsa.
Jisté ale je, že podíl čepovaného piva tak jako tak poklesne. Stejně jako všude jinde v Evropě, i v Česku levnější pivo v lahvích a plechovkách stále citelněji válcuje to sudové.
Staropramenu se loni prodej čepovaného piva meziročně propadl o 37 procent, Plzeňskému Prazdroji o 30 procent. (Ilustrační foto) Zdroj: Profimedia.cz
Staropramenu se loni prodej čepovaného piva meziročně propadl o 37 procent, Plzeňskému Prazdroji o 30 procent. (Ilustrační foto) Zdroj: Profimedia.cz