Mléčné výrobky raketově zdražují. Prodáváme je pod cenou, tvrdí výrobci a viní obchody

Jak správně konzumovat mléčné výrobky

Mléčné produkty podražily o desítky procent

Mléčné produkty v posledních měsících zdražují o desítky procent. I přesto podle výrobců cena v obchodech neodpovídá realitě. Proto požadují po obchodních řetězcích, aby jim za mléko platily více. Zástupci supermarketů se tomu brání – mlékaře viní z chamtivosti.

Mlékaři v kravíně nedaleko Prahy prý každý den na produkci mléka prodělávají dva až tři tisíce korun. Aby se jim chov dojnic vůbec vyplatil, musela by být podle jejich slov výkupní cena vyšší.

„Podle mě k nějakému zdražení ještě dojde. Není to ale věc toho, že si budeme moci říct za mléko 13 až 14 korun. Taková částka by mě dneska uspokojovala, že bychom alespoň provoz neměli v červených číslech,“ uvedl majitel mléčné farmy Jan Miller.

Obchodní řetězce prý totiž nechtějí mlékařům zaplatit vyšší výkupní ceny. Lidé v obchodech tak podle nich kupují mléčné produkty za ceny, které výrobcům jen pokrývají náklady.

Prouza: Zemědělci, sáhněte do rezerv

„Při dnešní výkupní ceně mléka, která je kolem 11 korun za litr, skutečně není možné vyrobit máslo, které by se prodávalo v obchodě za méně než 65 korun. To prostě nejde,“ zmínil Jiří Kopáček, který je předsedou Českomoravského svazu mlékárenského.

Ustupovat ale nechtějí ani obchodníci. „Obchody tady nejsou od toho, aby garantovaly agrobaronům nějaké přehnaně vysoké zisky. Už je nejvyšší čas, aby také zemědělci sáhli do svých rezerv,“ prohlásil prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Bez ohledu na spor výrobců a obchodů se mléčné výrobky meziročně zdražily o desítky procent. Například máslo o více než polovinu, polotučné mléko o 42 procent a sýr eidam o 30 procent.

„Myslím, že zdražování mléčných výrobků bude pokračovat. Rostou jak ceny krmných směsí, tak ceny energií či paliv, takže mlékárny mají vyšší vstupy a logicky musí zdražovat i vlastní produkci,“ řekl ekonom David Marek. Současná situace by podle mlékárenských svazů mohla vést k menšímu zájmu lidí o mléčné produkty. Něco takového již hlásí i supermarkety. Lidé prý nakupují hlavně méně másla.

Tagy:
jídlo ceny obchod byznys ekonomika obchody Tomáš Prouza zdražování výrobci mléko Praha mléčné výrobky máslo David Marek Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky mléčný výrobek Jan Miller