Majitelé kancelářských a bytových komplexů mohou zakázat vjezd automobilům s určitým druhem pohonu. Nemusí tak do svých garáží pustit třeba elektromobily nebo vozy na vodík. Důvodem jsou obavy z požáru i snaha vyhnout se náročné kolaudaci objektu.
Na začátku května vyvolala na Facebooku poměrně velký ohlas fotografie vjezdu do podzemní garáže. Byla totiž opatřena zákazovou značkou pro elektromobily, zřejmě jako první podobná garáž v Česku. Jde o snímek dokončovaného bytového komplexu v Olomouci. A zatímco na zákaz vjezdu vozidel spalujících LPG nebo CNG jsou řidiči poměrně zvyklí, tohle pro ně byla novinka.
Podle tvrzení některých diskutujících je problematika vjezdu elektrických aut, tedy elektromobilů i hybridů s trakčními bateriemi, ještě horší, než se zdá. Podle nich totiž současná legislativa elektromobily řadí mezi „plynná paliva a všechna paliva“, takže tam, kde je zákaz pro LPG a CNG vozy, je logicky zákaz i pro elektrické vozy.
„Jde nejspíš o nějaký šum, alespoň co se stavebního zákona týká. Ten ukládá užívat každou dokončenou nebo zkolaudovanou stavbu k účelu, ke kterému byla vymezena buď v povolení stavby, nebo v kolaudačním souhlasu či rozhodnutí. Stávající stavební zákon ani jeho prováděcí právní předpisy nezakazují vjezd elektromobilům do podzemních garáží a neomezují tak povolený účel užívání zkolaudované stavby podzemní garáže,“ říká mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Vilém Frček.
Jde o nedorozumění?
Požární bezpečnost v oblasti elektromobility organizuje Generální ředitelství hasičského záchranného sboru (GŘ HZS), které zároveň pořádá jednání o požární bezpečnosti. Té se také účastní zástupci ministerstva dopravy.
„Aktuálně neexistuje žádná právní úprava, která by limitovala či stanovovala podmínky pro vjezd vozidel s elektrickým pohonem do hromadných podzemních garáží. Vzhledem k rozvoji elektromobility je nemyslitelné, aby minimálně u nově realizovaných projektů staveb platil jakýkoliv zákaz vjezdu elektromobilů,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Jemelka také upozornil, že dnes nejde ani na sto procent tvrdit, že mají zákaz vjezdu do garáží vozy na LPG nebo CNG. „Pouze je třeba splnit určité technické požadavky obsažené ve vyhlášce ministerstva vnitra. Mnozí stavebníci, případně i majitelé existujících podzemích parkovišť si však podle našich informací situaci často zjednodušují a namísto zajištění splnění uvedených technických podmínek pro parkování vozidel na plyn (nemusí být stejné pro CNG a pro LPG) raději před vjezdy do svých podzemních garáží umístí příslušnou zákazovou značku, aby se tím vyhnuli případným vyšším investicím,“ dodal mluvčí ministerstva.
Podle Jemelky je tedy možné, ze zmíněným případem zákazu vjezdu elektromobilů stojí podobný přístup majitelů jako v případě LPG a CNG. Může jít prý ale i o důsledek nedorozumění mezi příslušnými stavebníky a povolovacími orgány.
Značka je levnější než kolaudace
Je zjevné, že pro majitele garáží je jednoduší a výrazně levnější umístit k vjezdu zákaz pro LPG či CNG než řešit instalaci systémů za miliony. „Pokud jde o plynná paliva, musí být systémy v garážích schopné účinně odvětrávat. Navíc musí být vybaveny detekcí daného plynného média,“ říká mluvčí hasičů Rudolf Kramář a upozorňuje na fakt, že auto s vodíkovými palivovými články také využívá plyn, ačkoliv za jeho pohybem je elektřina.
„I v případě elektromobilů musí právě projektant zajistit bezpečnost garáže vzhledem k tomu, aby nebyly ohroženy žádné osoby. Pokud dojde k závěru, že toho není schopen, může například omezit nabíjení elektromobilů v garážích,“ dodal Kramář s tím, že hasiči sami zákaz vjezdu elektromobilů nenařizují.
Požáry elektromobilů nebo hybridů s trakční baterií jsou v Česku zatím spíš raritou. Naposled hořelo loni v létě plug-in hybridní BMW, které bylo zároveň připojené na nabíječku. Hasiči ho museli na několik dní ponořit do speciálního kontejneru s vodou, aby požár zastavili a baterii ochladili. V případě požáru takového vozu v podzemní garáži by byla situace velmi komplikovaná. „V současné době není zařízení, které by dokázalo uhasit elektromobil stejně rychle jako konvenční auto,“ upozornil Kramář.