Evropské země by měly do roku 2050 eliminovat skleníkové plyny
Evropská komise představila zásadní ekologický program zvaný Green deal (Zelená dohoda). Evropské země by podle něj měly do roku 2050 eliminovat skleníkové plyny. Jednou z cest ke splnění cíle je i konec aut se spalovacími motory a přechod na elektromobily. Ty mají své zastánce i kritiky. V Evropě s nimi mají největší zkušenost severské země.
Už před čtyřmi lety se světovým premiantem stalo Norsko, kde elektromobily tvořily polovinu nově prodaných aut. Bohatá severská země uživatele elektrických aut láká na řadu výhod. „Při nákupu neplatíte daň z přidané hodnoty, nemusíte platit parkovné, dálniční poplatky či trajekty. Můžete používat vyhrazené pruhy pro autobusy a také nabíjení je převážně zdarma,“ uvedl předseda asociace majitelů elektromobilů Ståle Frydenlund.
U nabíjení si lidé mohou odpočinout
Norsko si všechny zmíněné výhody může dovolit. Většinu elektřiny vyrábí z vodních zdrojů a jeho pět milionů obyvatel jí spotřebuje tolik, jako deset milionů lidí v sousedním Švédsku. V Norsku je také rozsáhlá síť nabíjecích míst. „Funguje to zde skvěle. Než si lidé auto nabijí, můžou si u nás odpočinout, dát si kávu a nějaké to občerstvení. Kapacitu máme velkou,“ uvedl manažer nabíjecího centra Morten Ostnor.
Elektromobily netáhnou. Němci opět touží po dieselech, zejména těch starých
Evropa podlehla po kauze Dieselgate antidieselové horečce a odpovědná místa tlačí stůj co stůj prodej elektrifikovaných aut. Nafta však zjevně ještě poslední slovo neřekla. Poptávka po úsporných dieselech ve skutečnosti opět roste, a to především těch z druhé ruky. Důkazem je i největší evropský automobilový trh – Německo.
Ani v Norsku si však elektromobil nemůže pořídit každý. Zatímco průměrné ojeté auto vyjde na 100 tisíc norských korun, tedy 250 tisíc českých, elektromobil stojí čtyřnásobek. Podpora elektromobility má navíc nepříjemný dopad na rozpočet. Jen loni připravila vládu na daních o 20 miliard norských korun.
„Naše politika podporující elektromobilitu se ukázala jako správná a počet aut bez spalovacích motorů u nás stále narůstá. Má to ale i druhou stránku – příjmy. Proto počítáme s postupným zaváděním daní pro udržitelný rozvoj,“ uvedla viceministryně financí Kari Olrud Moenová.
Obecný problém do budoucna představuje ekologický dopad výroby, a hlavně pak likvidace elektrobaterií. Přitom by podle odhadů do deseti let mělo evropské silnice brázdit na 150 milionů elektromobilů.
K eliminaci skleníkových plynů by mohla pomoci elektromobilní vozidla. Zdroj: Profimedia.cz