Dílo čínského sochaře Liu Ruowanga ve Vratislavicích nad Nisou, které jsou součástí Liberce
Obří lidoop dohlíží na děti hrající si v parku ve Vratislavicích nad Nisou, které jsou součástí Liberce. Dílo čínského sochaře Liu Ruowanga sem umístila společnost Sculpture Line, ketrá organizuje už šest let stejnojmenný festival umění ve veřejném prostoru.
Bronzový opičák je přes tři metry vysoký a váží jednu tunu. Je jedním z šestatřiceti lidoopů, které nechal čínský sochař odlít ze vzácného kovu. Společně byli vystaveni na festivalu v Německu, pak se čtyři dostali do Česka, kde se díky Scupture Line přesouvají z místa na místo.
„Náš festival má za cíl dostat moderní umění k lidem. Ne každý chodí do galerie, a tak jsme se rozhodli, že přesuneme galerii přímo mezi lidi. Už jsme takhle rozmístili přes dvě stě soch umělců z celého světa,“ popisuje ředitel festivalu Ondřej Škarka.
Socha T. G. Masaryka zmizí z humpoleckého Tyršova náměstí. Opraví ji restauratéři
Socha prvního československého prezidenta Tomáše Garriquea Masaryka na čas zmizí z Tyršova náměstí v Humpolci. Specializovaná firma v úterý naložila osm set kilogramů vážící pomník a odvezla ho do ateliéru restaurátorů v Brně. Na své místo by se měl vrátit koncem července.
Sochy stráví na místě obvykle tři, čtyři měsíce, někde ale zůstanou i rok, anebo natrvalo. „Vlastně hledáme pro ty sochy jejich pravé místo. A opravdu se stává, že lidem se v té konkrétní lokalitě zalíbí tak, že se rozhodnou ji koupit a ponechat ji tam,“ tvrdí Škarka.
V Česku už sochy v rámci festivalu Scuplture Line zdobily nejen Prahu, ale i Plzeň, Ostravu, Liberec, Jablonec nad Nisou, Broumov, Trutnov nebo Zlín.
A co vlastně podle autora vyjadřuje socha obřího opičáka? „Lidoop vzhlížející vzhůru k obloze symbolizuje vzkříšení starověké civilizace. Dnes vyspělá civilizace přináší pokrokovou materiální kulturu, avšak příroda, ve které žijeme, je neustále ničena. Zmatený pohled a nevinná tvář lidoopů vyzařuje touhu současný stav napravit a vykročit směrem k veselejší budoucnosti. Název díla vychází z autorova smyslu pro realitu. Vyjadřuje tak své rozčarování z rozmělňujícícho se ,oceánu civilizace’, ve které žijeme. Tato série je autorovým apelem na lidstvo, aby věnovalo větší pozornost krásným věcem,“ vysvětluje Ondřej Škarka.