Americkou automobilku proslavil terénní model Jeep Wrangler. Od letošního roku je k mání už jen jako plug-in hybrid, tedy auto poháněné benzinovým a elektrickým motorem s možností dobíjení ze zásuvky. A to je podle šéfky evropského zastoupení značky Antonelly Bruno ta správná cesta.
Není to tak dávno, co pod kapotou vozů značky Jeep zněly klasické americké šestiválce a osmiválce. S tím je ale konec. Automobilka sice nějakou dobu nabízela v Evropě modely s naftovým pohonem, ale i nad touto variantou se stahují mračna. Místo toho se rozšiřuje nabídka elektrifikovaných verzí.
To se ostatně stalo i u legendárního off-roadu Jeep Wrangler. Auto, které své DNA bere z klasického Jeepu Willys, jenž sloužil americké armádě od druhé světové války, se už v Evropě neprodává jinak než jako hybrid. Nabízí tedy bizarní zážitek, kdy řidič může projíždět terénem, aniž by slyšel zvuk motoru. Podle šéfky Jeepu Antonelly Bruno si tak řidič může ještě lépe užít přírody. „I to je zásadní důvod, proč už pod kapotou Wrangleru není nafta k dispozici,“ říká v rozhovoru pro CNN Prima NEWS.
Nasadit hybridní pohon do off-roadu je poměrně odvážný krok. Jak těžké ho bylo dostat na palubu?
Ve čtyřdveřovém provedení jsme pro něj našli dostatek místa, ve dvoudveřovém se ale neobjeví. Tam prostor není. Výhodou bylo, že jsme mohli nechat klasický pohon všech kol s tím, že jsme jen přidali elektromotor a baterie. Výsledkem tak je, že můžete jet v režimu 4×2 nebo 4×4 ať už právě jedete na benzin nebo elektřinu. Systém také sám určuje, jak silná bude rekuperace energie. Řidič si také může zvolit maximální dobíjení za jízdy pomocí tlačítka.
Potichu do přírody: Jeep Wrangler se už dělá jen do zásuvky. Jak se řídí?
Automobilka Jeep zrušila čistě benzinové i naftové motory pro svůj tradiční off-road Jeep Wrangler. Místo toho ho nyní nabízí jen v plug-in hybridním provedení. Model označený Wrangler 4xe jsme vyzkoušeli v horách v okolí Turína.
Je to váš hybridní systém?
Na tu otázku nemohu příliš konkrétně odpovědět. Ale jak je dnes běžné, vyvíjeli jsme ho ve spolupráci s dodavateli a je americký. Chci podotknout, že už od začátku vývoje aktuální generace Wrangleru, který přišel na trh v roce 2018, jsme integraci hybridu plánovali.
A co čistě elektrický pohon?
Elektromobilita je součástí našeho strategického plánu, který chceme zveřejnit až na konci roku. Přitom ukážeme naše budoucí projekty. Aktuálně řešíme, co je vhodné pro jaké využití. Každopádně je pravda, že v budoucnu budou všechny modely Jeepu buď elektrické, nebo alespoň elektrifikované.
Při pohledu do vaší aktuální nabídky se ale zdá, že už jste na hybridy zaměřená automobilka.
Hybridy jsou pro nás nesmírně důležité. Už proto, že na palubě modelů Renegade a Compass místo mechanického 4×4 využíváme e-AWD (paralelní pohon všech kol s pomocí elektromotoru, pozn. red.). To nám umožnilo být na jednu stranu hybridní, na druhou si ale zachovat své DNA vozů s pohonem všech kol. A navíc, když si lidé jízdu v takovém voze vyzkouší, zjistí, že je ještě lepší než ve starém. Třeba díky vyššímu výkonu, který má řidič k dispozici.
Přesto, nebojíte se, že přijdete o zákazníky, kteří u vašich aut hledají tradiční spalovací motory?
Je pravda, že ještě stále je v některých evropských zemích včetně Česka menší poptávka po elektrifikovaných vozech. To se ale může velmi brzy změnit. Proto očekáváme růst. A i to je důvod, proč už pod kapotou Wrangleru nebude nafta k dispozici. Mimochodem, hybridní Wrangler se v Evropě nabízí zhruba od začátku roku a zatím jsou prodejní výsledky oproti verzím s čistě spalovacími motory beze změn.
Proti proudu: V Austrálii zavedli nový druh daně pro elektromobily a hybridy
Představě, že státy budou do nekonečna dotovat rozšiřování elektrických aut a současně přicházet o příjmy ze spotřební daně za benzin a naftu, chybí logický prvek. Alespoň tak usoudili v australském federativním státě Victoria. Jízdu elektromobilem ale i plug-in hybridem zde totiž ozvláštnili novou daní.
Ale v Gladiatoru zatím je. Máme se bát, že i tam o ni skalní příznivci dieselu přijdou?
Ne, rozhodli jsme se ho tam nechat. Už proto, že je to jinak zaměřené auto než Wrangler. Wrangler je připraven na každodenní ježdění, lidé s ním jezdí i po městě. Tam dává plug-in hybridní řešení smysl.
Před pár lety jste byli klíčovou automobilkou tehdejšího koncernu FCA. Dnes máte na trhu vlastně jen čtyři modely, chybí tu Cherokee i Grand Cherokee. Bude se nyní nabídka pod novým koncernem Stellantis zase rozšiřovat?
Ano, bude. Teď alespoň mohu říci, že v červnu příštího roku přijde nový Grand Cherokee, který se ještě do konce letoška představí ve Spojených státech. Z logiky věci o něm teď nemohu detailněji mluvit. Stejně tak vás musím odkázat na plánované představení strategie ohledně dalších nových modelů. Například Wagoneer, který v USA navazuje na silnou tradici, se ale zatím do Evropy nechystá.
Budou nějaké větší rozdíly mezi modely v USA a v Evropě? Řekněme, že Compass pro Evropany bude mít jiný design než pro Američany?
Vždy tu nějaké drobné rozdíly jsou, nicméně i z ekonomického hlediska dává smysl mít co nejvíce společných dílů a tím šetřit náklady. Modely jako Grand Cherokee a Wrangler ale dál budou stylově spíš americké, zatímco Renegade a Compass jsou více zaměřené na Evropu. Také se už oba vyrábějí v italské továrně v Malfi.
Nejste už spíš italskou než americkou značkou?
Ne, to v žádném případě. Jistě, jsme rádi, že se v Itálii vyrábí Renegade a Compass a Italové nás do jisté míry vzali za své. Aktuálně je díky tomu Itálie pro nás tím nejdůležitějším trhem, dělá asi 50 procent našich evropských prodejů. Wrangler se nejlépe prodává v Německu nebo ve Francii a i díky hybridnímu pohonu si slibujeme větší zájem i na dalších trzích.