Představě, že státy budou do nekonečna dotovat rozšiřování elektrických aut a současně přicházet o příjmy ze spotřební daně za benzin a naftu, chybí logický prvek. Alespoň tak usoudili v australském federativním státě Victoria. Jízdu elektromobilem ale i plug-in hybridem zde totiž ozvláštnili novou daní.
Pokud jsou elektromobily něčím výhodné, pak určitě laciným provozem. Dobíjíte-li elektrické auto doma za výhodnou sazbu, stojí vás provoz výrazně méně, než pokud byste tankovali benzín nebo naftu. V některých případech je dobíjení dokonce zcela zdarma. To je sice bonus na straně zákazníka, rozhodně ale ne na straně veřejného (státního) rozpočtu. Ten totiž rostoucím počtem elektromobilů přichází o daň z uhlovodíkových paliv, rozumějte benzinu a nafty. Je jen otázkou času, kdy se touto nerovností budou muset jednotlivé státy zabývat.
Bonus versus daň
Dokazuje to první příklad z australského státu Victoria. V něm sice poskytují zájemcům od ledna na koupi elektromobilu bonus tři tisíce australských dolarů, tedy skoro 50 tisíc korun, ale představitelé tamní vlády tvrdí, že je nutné zavést pro tato auta současně speciální daň, protože se vyhýbají spotřební dani z paliv. A tak milé elektromotoristy čeká od prvního července placení speciální silniční daně, která se bude týkat čistých elektromobilů a plug-in-hybridů – v jejich případě to bude dva centy na kilometr, u čistých elektromobilů 2,5 centu na kilometr. Klasických hybridů se daň netýká.
Při směnném kurzu zhruba 16,15 Kč za australský dolar (AUD) se to možná nezdá mnoho, ale pro australské motoristy, kteří průměrně najezdí 15 tisíc kilometrů ročně, se dodatečné náklady vyšplhají na 375 dolarů, tedy asi šest tisíc korun ročně. A co víc, všichni budou muset předkládat státním orgánům údaje o počtu ujetých kilometrů. Pokud se ukáže, že podváděli, bude jim hrozit pozastavení registrace vozidla, což znamená něco jako uložení „espézetek“ do depozitu.
Nová daň byla zavedena, aby pomohla vyrovnat ztráty 42,7 australských centů za každý litr nespotřebovaného benzinu nebo nafty. Kritici však upozorňuji, že zatímco daně z uhlovodíkových paliv putují federální vládě, novou silniční daní si polepší stát Viktorie, protože ta jde do jeho kasy. Už koncem dubna se 25 subjektů včetně Volkswagenu, Hyundaie či Ubru podepsalo pod otevřený dopis vládě, ve kterém novou daň odsoudily a vládu obvinily z nejhorší možné politiky vůči ekologickým autům.
Tvrdá kritika
Majitelé plug-in hybridů jsou dokonce zdaněni dvojnásobně, protože platí daň z fosilních paliv a ještě k tomu silniční daň za jízdu na baterie. Přitom ve Viktorii neexistuje dotace na nákup plug-in hybridů. V otevřeném dopise se také uvádí, že „žádná jiná jurisdikce nezavedla takový cílený poplatek pro nejčistší vozidla na cestách“. Kritici také poukazují na skutečnosti, že v tomto státě neustále stoupají emise CO2 a že si tamní vláda vybrala na zdanění zelených aut ten nejhorší možný čas.
„Budeme pro smích celému světu. Nemůžeme jít jen krátkozrakou cestou strachu, že přijdeme o spotřební daň. I když jde o několik stovek dolarů ročně, lidé budou vnímat, že vláda novou technologii nepodporuje,“ řekl australský ministr dopravy Andrew Constance. Neznamená to ale, že taková daň v budoucnu existovat nebude. Podle Constance se však má smysl o ní bavit, až když vozidla s nulovými emisemi budou tvořit nejméně 40 procent trhu s novými automobily.