Na železničním přejezdu ve Vendryni u Třince úspěšně otestovali inteligentní kamery, které samočinně dokumentují dopravní přestupky. Již od 1. února pak Správa železnic spustí jejich plnohodnotný provoz. Podle ministerstva dopravy začnou automatické systémy postupně dohlížet na řidiče i na dalších přejezdech v republice.
Přejezd ve Vendryni vede přes frekventovanou mezinárodní trať a je osazen výstražnými světly i závorami, jenže řidiči signalizaci často nerespektují. Proto Správa železnic místo zahrnula mezi vytipované lokality, kde na chování motoristů dohlédne nové zařízení. To funguje na stejném principu jako třeba kamery měřící samočinně rychlost.
Kde závory nestačí
„Vytvořili jsme a na Třinecku otestovali unikátní řešení, které odpovídá nárokům policie a umožňuje spolehlivé zaznamenávání a následné vyhodnocování informací o přestupcích či trestných činech zcela bez obsluhy,“ vysvětlil šéf Správy železnic Jiří Svoboda.
Smrtelných nehod na přejezdech přibývá. Expert popsal paradox spojující část viníků
Drážní inspekce řešila v loňském roce 166 mimořádných událostí na přejezdech. Zemřelo při nich 37 lidí, o osm více než v roce 2021. „Poslední tři roky zaznamenáváme vzrůstající tendenci počtu těchto událostí, vracíme se tak zpátky na čísla předcovidové doby,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Za téměř všechny z nich jsou odpovědní šoféři, kteří vjedou na přejezd ve chvíli, kdy nemají. Podle experta to jsou přitom často lidé, kteří daný přejezd dobře znají.
Kamery u přejezdu registrují spuštění světelné výstrahy a po uplynutí přiměřené doby na bezpečnou reakci řidiče potom průjezd každého auta. Dokumentaci o přestupku systém pošle na servery policie. Software je automaticky roztřídí a přestupky vozů do 3,5 tuny postoupí příslušné obci s rozšířenou působností.
„Pro řidiče takový přestupek na železničním přejezdu znamená záznam sedmi trestných bodů do jeho bodového hodnocení, vedle toho mu hrozí také pokuta až pět tisíc korun a zákaz řízení motorových vozidel až na šest měsíců,“ upozornil šéf dopravní policie Jiří Zlý.
Do pokladen obcí
Peníze z výběru pokut poputují podle ministerstva dopravy do rozpočtů obcí, které budou příslušnou agendu vyřizovat. Porušení zákona v případě vozidla nad 3,5 tuny automaticky dostane na stůl dopravní inspektorát.
Kamery průkazně zachytí protiprávní jednání i při mlze, sněžení a jinak zhoršených podmínkách, rozeznají také zahraniční vozidla. „Software na vyhodnocování a předávání záznamů je přizpůsobený informačnímu systému pro veřejnou správu, který používá i náš magistrát. Byli jsme osloveni Policií ČR a vyšli jsme vstříc ověření spolehlivosti fungování tohoto systému,“ doplnila primátorka Třince Věra Palkovská.
Po analýze ostrého provozu ve Vendryni bude možné automatizovaný systém v této podobě spustit i na dalších vytipovaných železničních přejezdech.