Drážní inspekce řešila v loňském roce 166 mimořádných událostí na přejezdech. Zemřelo při nich 37 lidí, o osm více než v roce 2021. „Poslední tři roky zaznamenáváme vzrůstající tendenci počtu těchto událostí, vracíme se tak zpátky na čísla předcovidové doby,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Za téměř všechny z nich jsou odpovědní šoféři, kteří vjedou na přejezd ve chvíli, kdy nemají. Podle experta to jsou přitom často lidé, kteří daný přejezd dobře znají.
Vážně zraněný řidič a dva mrtví spolujezdci. Taková je bilance nehody, která se odehrála v říjnu v okrese Praha-východ. Řidič dodávky jel z Nové Vsi směrem na Jiřice. Vjel na přejezd a v tu chvíli do něj narazil vlak. Důvodem bylo, že se nejspíše špatně rozhlédl, nebo nedával pozor.
Na Plzeňsku zase řidič naprosto nepochopitelně riskoval, za což zaplatila životem jeho spolujezdkyně. Na přejezdu blikala červená světla a blížil se vlak, přesto na něj šofér po předjetí auta vjel. Následoval fatální náraz.
A ani vyztužená kabina traktoru nezachránila život řidiči, který vjel na přejezd u Bezděkova na Klatovsku ve chvíli, kdy blikala výstražná světla. Náraz zemědělský stroj rozpůlil.
„Nejčastější příčinou nehod je chyba řidiče, který nerespektuje světelný kříž nebo výstražnou signalizaci,“ uvedl dopravní expert Roman Budský. „Ve většině případů to jsou lidé, kteří daný přejezd velmi dobře znají. Na nebezpečí si zvyknou a začínají zbytečně riskovat,“ doplnil.
Správa železnic se snaží počet tragických nehod na kolejích zmírnit lepším zabezpečením přejezdů. Třeba na silnicích prvních tříd už nejsou žádné bez signalizace. Důležitá je ale hlavně obezřetnost řidičů. Strojvedoucí vlaku totiž nemá šanci ubrzdit mnohatunový stroj na pár metrech.