Místo velkých písmen jen malá. Jedna z kanadských univerzit zavrhla pravidla anglického jazyka, aby vyjádřila svůj nesouhlas se současným postavením původního obyvatelstva v Kanadě. Tento krok učinila poté, co bylo v zemi nalezeno několik stovek neoznačených hrobek indiánských dětí.
Doktorka Linda Many Gunsová z Mount Royal University uvedla, že se připojuje k místním představitelům, kteří odmítají symboly hierarchie „všude, kde se vyskytují“, a sdělila, že už nebude používat velká písmena.
Školy v Kanadě pálily nevhodné knihy. Asterix a Tintin škodí domorodcům, tvrdí aktivisté
Pálení „nevhodných“ knih není zdaleka minulostí. Dokazují to snahy několika kanadských škol, které se tímto způsobem rozhodly zničit publikace údajně stereotypně vykreslující původní obyvatelstvo. Na hranici skončily například populární komiksy o Asterixovi a Obelixovi nebo Tintinova dobrodružství. Navíc vyšlo najevo, že iniciátorka celého projektu nemá navzdory svým tvrzením žádné domorodé předky. Autory literárních děl ničení publikací zaskočilo.
Kancelář pro začleňování cizí kultury a dekolonizace na kanadské Mount Royal University v Calgary tak odvrhla pravidla anglického jazyka, informoval web Fox News. Všechna slova tak nyní na univerzitě píší jen malými písmeny.
„Odmítáte svou kulturu, celou představu být spojován s indiánstvím. Snažíte se být tak bílá, jak to jen jde,“ popsala Many Gunsová deníku Calgary Herald. „Připojujeme se k hnutí, které nepíše velká písmena,“ dodala původem indiánka z konfederace kmenů Černokožců v článku zveřejněném tento týden na webových stránkách univerzity. Prozradila rovněž, že se v minulosti za svůj původ styděla a vydávala se za Polynésanku či obyvatelku Jižní Ameriky.
Nemáme žádné hřbitovy
Národní centrum pro pravdu a usmíření (TRC) odhaduje, že v kanadských rezidenčních školách zemřelo asi 4 100 dětí. Podle Komise pro pravdu a usmíření byl velký počet domorodých dětí násilně vyslán do rezidenčních škol. Nikdy se však už domů nevrátily.
„Byla to genocida a dospělí umírali stejně často jako děti v rezidenčních školách. Naše teritoria by měla být plná hřbitovů, ale žádné tam nejsou,“ dodala Many Gunsová.
Zmíněné školy měly být zřízeny za účelem násilné asimilace domorodých dětí do kanadské kultury. Tyto školy byly podfinancované, nacházely se na odlehlých místech daleko od domovských komunit dětí a chyběl nad nimi řádný dohled. Právě proto je sužovaly nemoci, pochybné výsledky vzdělávání a fyzické, emocionální i sexuální zneužívání, uvádí se v příručce o historii těchto zařízení.