Srážka vlaku a nákladního auta u Dolní Lutyně
Převážení nákladu na místě, které pro to nebylo určeno, je podle policie možnou příčinou středeční srážky vlaku a nákladního auta u Dolní Lutyně na Karvinsku, při níž zemřel strojvedoucí. Moravskoslezští záchranáři se starali o 20 zraněných, 18 z nich transportovali do okolních nemocnic. Nehoda se stala na zabezpečeném železničním přejezdu, řekl médiím mluvčí drážní inspekce Martin Drápal. Provoz na koridoru, kudy jezdí i spoje na Slovensko, se má obnovit po jedné koleji až v sobotu, pokud se ovšem do té doby podaří opravit koleje. Zprovoznění druhé koleje předpokládá Správa železnic zhruba do deseti až 14 dnů. Ve čtvrtek dopoledne se hasičům podařilo odstranit lokomotivu i její podvozek, odpoledne pokračují ve vyprošťování poškozeného vagonu.
Vlak InterCity 546 Ostravan do auta narazil na železničním přejezdu v Dolní Lutyni v úseku Bohumín–Dětmarovice okolo 5:40. Podle informací ČTK nákladní souprava, která převážela stavební stroj, přijížděla k železniční trati od Dolní Lutyně. Podvalník převážel stavební stroj. Řidič vjel na přejezd, kde údajně uvízl a nemohl dál. Krátce nato se spustily závory a do vlaku narazil projíždějící vlak. Náraz soupravu roztrhl na několik částí. Přes koleje zůstala zadní část, před nimi přední část s kabinou. Pod železničním náspem pak skončil převážený stroj.
ČTĚTE TAKÉ: Řidička nepřežila srážku dvou aut u Kunovic. Druhý šofér je zraněný, policie odklání dopravu
Drápal tuto informaci s poukazem na probíhající vyšetřování zatím nepotvrdil. „Naši inspektoři na místě zjišťují všechny okolnosti a možné příčiny této mimořádné události, a to včetně neprůchodnosti trati,“ uvedl. Ve vlaku cestovalo přes 60 lidí.
Podle policie nákladní souprava převážela vrtnou soupravu a pravděpodobně šlo o nadměrný náklad. Nyní proto zjišťuje, zda místem směla vůbec projíždět. Jde totiž o poměrně úzkou komunikaci vedoucí mezi poli k nedaleké farmě, řekl novinářům ředitel moravskoslezské policie Tomáš Kužel.
„Souprava byla určena na převoz nadměrných nákladů. Jednalo se o důlní zařízení. Pravděpodobně o vrtnou soupravu. Ta po nárazu vlaku skončila několik desítek metrů od místa nehody,“ sdělil Kužel. Dodal, že nákladní vůz řídil Čech. Policisté kolizi vyšetřují jako obecné ohrožení z nedbalosti. „Momentálně nevíme, zda měl povolení. Všechno zjišťujeme. Budou se stahovat data z vozidla,“ dodal šéf moravskoslezské dopravní policie Petr Štencl.
Nákladní souprava patří společnosti Spro, která se věnuje například právě přepravě nadměrných nákladů. Její zástupce Jan Šindler se nechtěl k nehodě vyjadřovat. „Nezlobte se. Zjišťujeme, co se stalo, nevíme, kam dříve skočit,“ řekl dopoledne. Provozní ředitel Martin Skácel řekl, že momentálně nemá žádné informace. „Jsem na letišti. Předčasně jsme ukončili dovolenou. Vracíme se. Vyjádření poskytneme, až získám informace,“ uvedl.
Vrtná souprava mířila do areálu nedaleké Farmy Bezdínek. „Byla to část soupravy. Stavíme sklad zeleniny, měla vrtat piloty pro základy stavby,“ řekl jednatel farmy Jiří Stodůlka. Dodal, že bližší informace k nákladu a jeho parametrům nemá. Vše podle něj bylo v kompetenci firmy, která zakázku získala, a společnosti, kterou si na přepravu najala.
Uvedl také, že přejezd pravidelně využívají zásobovací kamiony i zemědělci s těžkou technikou. „Navíc byl přejezd před lety opravován. Je to tragédie, kterou nedokážu pochopit. Policie musí vyšetřit, co se tam stalo,“ řekl Stodůlka. Před časem zástupci farmy zvažovali zřízení autobusové linky, která by vozila jejich zaměstnance. Vybraný dopravce upozorňoval na to, že nízkopodlažní autobusy by mohly mít problém místem projet. Tento poznatek pak předali i Moravskoslezskému kraji.
Mluvčí Správy železnic (SŽ) Martin Kavka uvedl, že po srážce vykolejila lokomotiva a jeden vagón, poškozené jsou troleje. Podle Drápala se nehoda stala na přejezdu, který je zabezpečený světelnou signalizací a závorami. „Na místě mimořádné události zjišťují příčiny a okolnosti jejího vzniku čtyři inspektoři Drážní inspekce, která zahájila vlastní šetření této mimořádné události včetně zpracování závěrečné zprávy,“ sdělil Drápal.
Dálkové vlaky jezdí odklonem přes Havířov
Práce na odstranění následků kolize začaly ve středu odpoledne, kdy vyšetřovatelé ukončili práci na místě nehody. K dispozici měli hasiči i těžkou techniku. Nejprve odpojili nepoškozené vagony, nehodový vlak je odtáhl do depa. Pak odstranili i vrak havarovaného nákladního vozu a začali odstraňovat trosky poškozené lokomotivy a prvního vagonu.
„Postupně odřezáváme jednotlivé součásti lokomotivy a vagonu. To budeme dělat dnes celý den,“ řekl Kavka ve čtvrtek ráno. Dopoledne hasiči lokomotivu odstranili, což bylo technicky náročné a pomáhal s tím i vyprošťovací tank. Po odstranění všech trosek nastoupí další četa na opravu poškozeného kolejiště. Správa železnic předpokládá, že doprava bude obnovena nejdříve v sobotu večer. „Pokud se dnes nepodaří trosky odstranit, pravděpodobně se termín obnovení ještě posune,“ dodal Kavka.
VIDEO: Následky nehod kamionů s vlaky
Práce tak komplikují dopravu. S ohledem na omezení jsou dálkové vlaky Českých drah mířící na Slovensko vedeny odklonem přes stanice Ostrava střed a Havířov. Vlaky linky Ex1 ve směru na Krakov a dále jsou vedeny v úseku Bohumín – Czechowice Dziedzice odklonem přes stanici Chalupki a Rybnik. Pro vlaky linky S2 KODIS a S4 KODIS je zavedena náhradní autobusová doprava.
Záchranáři řešili zranění hrudníků, hlav či páteře
Záchranáři měli na místě nehody šest týmů včetně letecké záchranné služby. „Týmy ošetřovaly celkem 20 pacientů ve věkovém rozpětí 17 až 65 let. Utrpěli vesměs lehčí a středně těžká poranění, a to hrudníků, hlav, končetin a páteře. Po poskytnutí přednemocniční neodkladné péče bylo postupně 18 lidí transportováno do okolních nemocnic – v Karviné, Havířově, Bohumíně a dále do Městské a Fakultní nemocnice Ostrava,“ uvedl mluvčí záchranné služby Lukáš Humpl.
Již během dopoledne byli ale někteří pacienti propuštěni do domácího léčení. Dalších 40 evakuovaných zranění podle Správy železnic a hasičů neutrpělo, pět lidí opustilo vlak před příjezdem záchranářů. Někteří cestující ale po nehodě následně sami vyhledali lékařské ošetření, vyplývá z vyjádření zástupců zdravotnických zařízení.
„Dnešní tragická nehoda, která si vyžádala zraněné a bohužel i ztrátu na životě, mě velice zasáhla. Ztráta blízkého člověka je obrovským zklamáním a bolestí, kterou nelze popsat slovy. Vyjadřuji hlubokou soustrast pozůstalým a přeji rychlé uzdravení všem zraněným. Mé myšlenky jsou v této těžké chvíli s nimi,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
K tragické nehodě se na sociální síti X vyjádřil také ministr vnitra Vít Rakušan (STAN). „U tragické železniční nehody na Karvinsku zasahují všechny složky Integrovaného záchranného systému včetně krizových interventů. Věřím, že se jim složitou situaci podaří vyřešit co nejdřív, a děkuji za jejich nasazení zejména při pomoci zraněným. Těm přeji brzké uzdravení. Rodině zemřelého pak vyjadřuji upřímnou soustrast,“ napsal.
Škoda byla předběžně vyčíslena na 37 milionů korun. Drápal řekl, že z toho 30 milionů je odhadnutá škoda na vlakové soupravě a sedm milionů na infrastruktuře, tedy na trakčním vedení či zabezpečovacím zařízení přejezdu. Škoda na nákladním voze zatím vyčíslena nebyla.