
Požár třípatrového domu v Aši: Hasiči evakuovali 13 lidí, šest z nich skončilo v nemocnici
Pokud se chce snímek dostat do boje o Oscara, potřebuje k tomu velké množství peněz na propagaci – a finanční možnosti české kinematografie jsou minimální, řekl v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS režisér Václav Marhoul. Čtyřiašedesátiletý tvůrce se před čtyřmi lety neúspěšně pokoušel získat nominaci na cenu americké Akademie filmového umění a věd se snímkem Nabarvené ptáče. Tvůrci prý musí splnit celou řadu podmínek.
Scenárista a režisér Václav Marhoul (61) se na mezinárodní filmové scéně prosadil hlavně díky snímku Nabarvené ptáče, který natočil podle románu spisovatele Jerzyho Kosinského. Nyní připravuje film o kontroverzním americkém senátorovi Josephu Raymondu McCarthym. Slibuje nadčasové téma i zvučná jména v hereckém obsazení.
Na filmu Nabarvené ptáče, který získal řadu ocenění, pracoval v celku jedenáct let. Nyní se chystá do Ameriky točit několik dalších filmů. „Nabarvené ptáče mi změnilo život,“ řekl v pořadu Interview na CNN Prima NEWS scenárista, režisér a producent Václav Marhoul.
Udílení Evropských filmových cen letos ovládl dánský snímek Chlast Thomase Vinterberga. Odnesl si hlavní cenu pro film roku, získal ale rovněž ocenění za režii, za scénář a za mužský herecký výkon pro Madse Mikkelsena. Česká kinematografie letos měla v nominacích hned dvojí zastoupení, snímky Nabarvené ptáče a Šarlatán ale nakonec ve svých kategoriích neuspěly.
Do finále letošních Evropských filmových cen se dostaly dva filmy s českou účastí. V kategorii nejlepší režii má nominaci Agnieszka Hollandová za film Šarlatán, v kategorii nejlepší film je ve finále mezi šesti snímky Václav Marhoul s filmem Nabarvené ptáče, který natočil i produkoval. Finálové nominace dnes vyhlašovala Evropská filmová akademie v rámci filmového festivalu ve španělské Seville.
Český film po sametové revoluci definovala především tvorba Jana Svěráka a několika jeho generačních souputníků. V 21. století se však na minulé úspěchy daří navázat jen velmi těžko. Privatizovaná kinematografie se během 90. let částečně hledala a ani počátek 21. století nepřinesl zrovna nejšťastnější období.
Jdi a dívej se, sovětské válečné drama z roku 1985, je pro Václava Marhoula nejlepším válečným dramatem, které ho nejvíc zasáhlo. Režisér to uvedl v pořadu 360° Pavlíny Wolfové v den oslav konce druhé světové války.
Jsou lepší Kobry a užovky, Vlastníci, nebo Nabarvené ptáče? Zajímavých filmových projektů se v posledních deseti letech urodila celá řada, takže se podívejme na ty, které se zapsaly nejvýrazněji.