Jak uspět na Oscarech? Kvalita filmu dávno nestačí, Čechům chybí peníze, řekl Marhoul

Režisér Václav Marhoul v pořadu Co Čech, to politik! na CNN Prima NEWS

Režisér Václav Marhoul o tom, jak uspět na Oscarech

Pokud se chce snímek dostat do boje o Oscara, potřebuje k tomu velké množství peněz na propagaci – a finanční možnosti české kinematografie jsou minimální, řekl v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS režisér Václav Marhoul. Čtyřiašedesátiletý tvůrce se před čtyřmi lety neúspěšně pokoušel získat nominaci na cenu americké Akademie filmového umění a věd se snímkem Nabarvené ptáče. Tvůrci prý musí splnit celou řadu podmínek.

Zajistit snímku nominaci na Oscara je podle Marhoula nesmírně náročný proces. „Nejdřív musíte uspět v domácí konkurenci a národní kinematografie musí vybrat váš film jako ten nejlepší,“ popsal režisér. Pokud se tak stane, čelí pak snímek v kategorii mezinárodní film dalším zhruba 95 filmům, které se o nejužší nominaci také ucházejí.

ČTĚTE TAKÉ: Přestřelka na Oscarech: Trumpovi se vysmál celý sál. Nemáte být ve vězení? ptal se moderátor

Poté musí tvůrci americké Akademii filmového umění a věd poslat velké množství informací a podkladů týkajících se snímku. „Zcela nejzásadnější je, že si v Americe musíte najít dobrou PR agenturu, oni jim říkají publicisté. Je to někdo, kdo se o vás a váš film bude starat,“ vysvětlil Marhoul, který o nominaci na Oscara bojoval v roce 2019 se snímkem Nabarvené ptáče.

Zmíněné agentury tvůrcům zařizují kontakt s jednotlivými akademiky, a to prostřednictvím projekcí filmu. Těch by mělo být v zájmu úspěchu co nejvíce. „Musíte si objednat kina, zařídit občerstvení a tak dále,“ uvedl režisér.

„Další absolutně zásadní podmínkou je, že tvůrce musí do Spojených států osobně jet, musí tam být alespoň měsíc. Pokud máte dobrého publicistu, tak dennodenně vstupujete do médií, děláte rozhovory a fotografování. Zkrátka se snažíte svůj film prosadit,“ sdělil. Nezbytná je prý také americká distribuce filmu.

Zoufalá finanční podpora

Všechny tyto podmínky jsou podle trojnásobného držitele Českého lva nesmírně finančně náročné. „Český film má finančně minimální možnosti. Když se tuzemský snímek dostane do výběru na Oscara, dostane ze Státního fondu kinematografie automaticky jeden milion korun,“ uvedl Marhoul.

To je ale prý v porovnání se zahraniční finanční podporou velmi málo. Pro srovnání uvedl, že jihokorejský snímek Parazit, který si v roce 2020 odnesl sošku za nejlepší mezinárodní snímek, vynaložil na PR kampaň okolo 100 milionů korun. Streamovací gigant Netflix zase do propagace snímku Roma, který byl o rok dříve také vyhlášen vítězem kategorie zahraničního filmu, napumpoval 20 milionů dolarů, což dnes činí přes 460 milionů korun.

Zdaleka to už podle něj není o tom, že si film vystačí pouze svou vlastní kvalitou, jak tomu bylo ještě v druhé polovině minulého století. PR a marketingová kampaň je dnes už součástí celého snažení vyhrát Oscara, dodal Marhoul.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Gosling s mikrofonem zastínil vítěznou Eilishovou. Vyhlášení připomínalo devadesátky, uvedla expertka

Tagy: