Řízení auta v zimě s sebou nese mnohé zákeřnosti. Ty největší jsou pochopitelně spjaté s nedostatkem trakce hnacích kol, bez které spolehlivě uváznete i na mírném svahu nebo v případě náledí dokonce na rovině. Řešení se jmenuje sněžné řetězy, mnoho motoristů se ale děsí už jen při vyslovení tohoto sousloví. Ne, že by k tomu neměli důvod.
Nasazování řetězů na kola je činnost podobně masochistická jako olizování železného zábradlí za mrazu. Zkřehlými prsty (zapomeňte, že by to šlo v palčácích) musíte zejména při premiéře v používání ocelových řetězů dlouhé minuty nakrucovat ledové železo a nořit se v různých nemožných pohybových kreacích okolo pneumatiky do podběhu. Ani tak přitom není pozitivní výsledek zaručen. Všemu tomuto utrpení lze ale do značné míry předejít, nebo jej alespoň eliminovat na snesitelnou mez.
Při jízdě do horských oblastí bez sněhových řetězů se riziko uváznutí a následných problémů násobí. Zdroj: Profimedia.cz
Při jízdě do horských oblastí bez sněhových řetězů se riziko uváznutí a následných problémů násobí. Zdroj: Profimedia.cz
Železo i textil
Česká legislativa sice nenařizuje vozit řetězy jako součást povinné výbavy, ale právě na horách se často se značkou doporučující nasazené řetězy řidiči setkají. A vždy je lepší jí důvěřovat, jinak hrozí pokuta.
Existuje více druhů řetězů. Například látkové, které sice mohou v některých krizových situacích pomoci. Některé státy je ale jako sněžné řetězy neuznávají. V ideálním případě proto volte řetězy ocelové. Při koupi se pak řiďte tabulkou na obalu, která pomůže zorientovat se v tom, že právě tato velikost je vhodná pro naše auto.
Řetězy však mají i svá omezení. „Je dobré vědět, že řetězy můžete nasadit pouze v případě, když je vozovka pokrytá souvislou vrstvou ledu nebo sněhu. Poté je rychlost omezena maximálně na 50 kilometrů v hodině,“ říká Václav Zikmund z českého zastoupení automobilky Toyota. V případě, že s ocelovým obutím vjedete na holý asfalt, řetězy rychle podlehnou destrukci a s nimi i podběhy a další podvozkové partie, které odletující články doslova rozmlátí.
Zima je tu, hrozí zamrznutí nafty. Jak se vyhnout problémům se startováním
Není moc věcí, které by rodinu chystající se odjet z horského víkendu v mrazivém večeru rozladily více než nestartující auto. Když už není problém ve vybité baterce či rozbitém startéru, nejspíše zamrzla nafta, což je problém, který zastaví všechna dieselová auta bez rozdílu v jejich ceně.
Nebezpečnější je jízda z kopce
„Přestože obecně panuje představa, že mnohem náročnější je vyjet do kopce, zásadně nebezpečnější je jízda po sněhu či ledu z kopce. Ostatně zvlášť pokud máte pohon všech čtyř kol, s lecjakým kopcem si poradíte nezávisle na povrchu,“ říká Václav Zikmund.
Jakmile se povrch zlepší a vozovka bude opět sjízdná, je nutné řetězy z pneumatik ihned sundat. Jejich další použití by mohlo poškodit nejen vozovku, ale i samotné pneumatiky.
Těžko na cvičišti...
Při studiu toho, jak řetězy správně nasadit, nezůstávejte jen u teorie. Videa berte jako učebnici, ale pak si běžte vše, co jste nastudovali, vyzkoušet v praxi. Ideálně v suchu, v teple v garáži, když nikam nepospícháte, nemrznou vám ruce a nejste pod tlakem z toho, zda následnou trasu budete moct v bezpečí absolvovat.
„Při nasazování řetězů vždy používejte rukavice. V terénu si pak venku klekněte na kobereček z auta, ať máte na práci aspoň trochu pohodlí. Jakmile řetězy nasadíte, pomalu ujeďte jen pár set metrů, a poté ještě zkontrolujte, že opravdu pevně drží,“ přidává Václav Zikmund pár praktických rad na závěr.
Test celoročních pneumatik pro SUV. Ani ty nejlepší za moc nestojí
Srovnávací test německého autoklubu ADAC nemá pro celoroční obutí aut mnoho chvály. Z výsledků zkoušek vyplývá, že nejsou optimální volbou na zimu ani na léto a vyhoví nanejvýš nenáročným motoristům.