Srovnávací test německého autoklubu ADAC nemá pro celoroční obutí aut mnoho chvály. Z výsledků zkoušek vyplývá, že nejsou optimální volbou na zimu ani na léto a vyhoví nanejvýš nenáročným motoristům.
Má smysl kupovat celoroční pneumatiky? Co je dobré pro všechno, většinou nebývá dobré na nic. Nebo, jak se říká u lidí mnoha zájmů: učni všeho, mistry ničeho. Jenže jistou logiku kompromisní řešení z povrchního úhlu pohledu přece jen má. Přezouvat auto na jaře a začátkem zimy není zrovna praktické a celoroční plášť může být tedy v tomto případě elegantním řešením.
Zdá se, že zákazníci na to přišli, protože v Evropě se podíl celoročních pneumatik zvýšil až o 20 %. Německý autoklub ADAC ale nemá dobré zprávy. Po třech testech celoročních gum si tentokrát vzal na mušku pneumatiky s profilem 235/55 R17, které jsou typickým obutím pro čím dál rozšířenější kategorii SUV.
To, že máte špatné obutí, obvykle zjistíte v nejméně příjemnou chvíli. Zdroj: AP
Neuspokojivý kompromis
Pláště zmíněného rozměru obouvají modely jako Ford Kuga, Audi Q3, Volvo XC70 nebo Volkswagen Tiguan. Najít je však můžete také na dodávkách Mercedes-Benz třídy V, Volkswagenu T6 nebo na Fordu Tourneo Coustom. Jak se ukázalo, těžším a vyšším vozům celoroční pneumatiky nesvědčí.
Ze sedmi testovaných produktů dva úplně propadly a ostatní dosáhly jen na hodnocení „dostatečné“, což je na školní stupnici čtyřka. I nejlepší pneumatika Continental AllSeasonContact s celkovou známkou 3,6 byla horší než nejhorší zimní pneumatika v testu téhož rozměru kromě jedné, která zcela selhala.
ADAC vysvětluje, že kombinace prvků letního a zimního dezénu musí vést nutně ke kompromisům.
A u SUV je tento rozdíl ještě citelnější. Jak to tedy dopadlo? Pneumatiky Continental AllSeasonContact (3,6), Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 (3,8), Nokian Weatherproof (3,9) a Uniroyal AllSeasonExpert 2 (4,3) nabízely uspokojivé vlastnosti na mokré vozovce, ale na suchém asfaltu nepřesvědčí. Experti konstatovali, že testovací Ford Kuga při vyšších teplotách „plaval“ a vyžadoval časté korekce řízení, a to dokonce i při jízdě na dálnici.
Plášť Michelin CrossClimate+ je poněkud jiný případ. Na suchu jezdí dobře a dokonce se mu daří i na sněhu, ale vykazuje velmi slabé vlastnosti na mokré cestě. I tak měl ještě nárok dostat se mezi pneumatiky s hodnocením „dostatečné“. Horší to bylo s dvojicí Vredestein Quatrac pro a Bridgestone Weather Control A005. Vredestain nepřesvědčí na mokré, suché ani zasněžené vozovce. Zato Bridgestone se může na suché silnici srovnávat s nejlepšími letními pneumatikami, ale platí za to daň v podobě nedostatečných schopností na sněhu, takže vlastně ani není zimní pneumatikou.
Výsledky testů celoročních pneumatik autoklubu ADAC
Model | Cena | Známka | Hodnocení |
---|---|---|---|
Continental AllSeasonContact | 3551 Kč | 3,6 | Dostatečné |
Goodyear Vector 4Season Gen-2 | 3612 Kč | 3,8 | Dostatečné |
Michelin CrossClimate + | 3851 Kč | 3,9 | Dostatečné |
Nokian Weatherproof | 2770 Kč | 3,9 | Dostatečné |
Uniroyal AllSeasonExpert 2 | 3456 Kč | 4,3 | Dostatečné |
Vredestein Quatrac pro | 3252 Kč | 5,2 | Nedostatečné |
Bridgestone Weather Control A005 | 3696 Kč | 5,4 | Nedostatečné |