Test celoročních pneumatik pro SUV. Ani ty nejlepší za moc nestojí

Srovnávací test německého autoklubu ADAC nemá pro celoroční obutí aut mnoho chvály. Z výsledků zkoušek vyplývá, že nejsou optimální volbou na zimu ani na léto a vyhoví nanejvýš nenáročným motoristům.

Má smysl kupovat celoroční pneumatiky? Co je dobré pro všechno, většinou nebývá dobré na nic. Nebo, jak se říká u lidí mnoha zájmů: učni všeho, mistry ničeho. Jenže jistou logiku kompromisní řešení z povrchního úhlu pohledu přece jen má. Přezouvat auto na jaře a začátkem zimy není zrovna praktické a celoroční plášť může být tedy v tomto případě elegantním řešením.

Zdá se, že zákazníci na to přišli, protože v Evropě se podíl celoročních pneumatik zvýšil až o 20 %. Německý autoklub ADAC ale nemá dobré zprávy. Po třech testech celoročních gum si tentokrát vzal na mušku pneumatiky s profilem 235/55 R17, které jsou typickým obutím pro čím dál rozšířenější kategorii SUV.

Neuspokojivý kompromis

Pláště zmíněného rozměru obouvají modely jako Ford Kuga, Audi Q3, Volvo XC70 nebo Volkswagen Tiguan. Najít je však můžete také na dodávkách Mercedes-Benz třídy V, Volkswagenu T6 nebo na Fordu Tourneo Coustom. Jak se ukázalo, těžším a vyšším vozům celoroční pneumatiky nesvědčí.

Ze sedmi testovaných produktů dva úplně propadly a ostatní dosáhly jen na hodnocení „dostatečné“, což je na školní stupnici čtyřka. I nejlepší pneumatika Continental AllSeasonContact s celkovou známkou 3,6 byla horší než nejhorší zimní pneumatika v testu téhož rozměru kromě jedné, která zcela selhala.

ADAC vysvětluje, že kombinace prvků letního a zimního dezénu musí vést nutně ke kompromisům.
A u SUV je tento rozdíl ještě citelnější. Jak to tedy dopadlo? Pneumatiky Continental AllSeasonContact (3,6), Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 (3,8), Nokian Weatherproof (3,9) a Uniroyal AllSeasonExpert 2 (4,3) nabízely uspokojivé vlastnosti na mokré vozovce, ale na suchém asfaltu nepřesvědčí. Experti konstatovali, že testovací Ford Kuga při vyšších teplotách „plaval“ a vyžadoval časté korekce řízení, a to dokonce i při jízdě na dálnici.

Plášť Michelin CrossClimate+ je poněkud jiný případ. Na suchu jezdí dobře a dokonce se mu daří i na sněhu, ale vykazuje velmi slabé vlastnosti na mokré cestě. I tak měl ještě nárok dostat se mezi pneumatiky s hodnocením „dostatečné“. Horší to bylo s dvojicí Vredestein Quatrac pro a Bridgestone Weather Control A005. Vredestain nepřesvědčí na mokré, suché ani zasněžené vozovce. Zato Bridgestone se může na suché silnici srovnávat s nejlepšími letními pneumatikami, ale platí za to daň v podobě nedostatečných schopností na sněhu, takže vlastně ani není zimní pneumatikou.

Výsledky testů celoročních pneumatik autoklubu ADAC

Model Cena Známka Hodnocení
Continental AllSeasonContact 3551 Kč 3,6 Dostatečné
Goodyear Vector 4Season Gen-2 3612 Kč 3,8 Dostatečné
Michelin CrossClimate + 3851 Kč 3,9 Dostatečné
Nokian Weatherproof 2770 Kč 3,9 Dostatečné
Uniroyal AllSeasonExpert 2 3456 Kč 4,3 Dostatečné
Vredestein Quatrac pro 3252 Kč 5,2 Nedostatečné
Bridgestone Weather Control A005 3696 Kč 5,4 Nedostatečné

Tagy: