reklama

Zima je tu, hrozí zamrznutí nafty. Jak se vyhnout problémům se startováním

Není moc věcí, které by rodinu chystající se odjet z horského víkendu v mrazivém večeru rozladily více než nestartující auto. Když už není problém ve vybité baterce či rozbitém startéru, nejspíše zamrzla nafta, což je problém, který zastaví všechna dieselová auta bez rozdílu v jejich ceně.

reklama

Startér točí, motor nevrčí, děti vzadu kvílí, manželka křičí a nervy tečou. Vcelku typický zážitek řidiče, který podcenil chladné počasí a svoje auto nenaplnil vhodně upraveným palivem. Jak s touto velkou provozní nepříjemností bojovat a proč jsou o ni ochuzeni majitelé benzinových aut?

Zimní alchymie

V teplých měsících nejsou paliva vystavována nízkým teplotám, na které je citlivý jak benzin, tak především motorová nafta. Nafta obsahuje určité množství těžkých parafínů, které mají tendenci při záporných teplotách krystalizovat jako první. Takzvaná „zimní nafta“ tedy obsahuje speciální aditiva, která napomáhají eliminovat negativní chování parafínů, které jsou její přirozenou součástí.

Během zimy se ale krom naftových motorů kladou odlišné požadavky i na paliva pro zážehové, tedy benzinové motory. Hlavní rozdíl oproti benzinu používanému v létě je, že obsahuje více těkavých složek. Ty v zimě zajišťují lepší odpařitelnost benzinu, která v kombinaci s destilačním profilem zajišťuje spolehlivou startovatelnost a plynulý chod motoru i při silně minusových teplotách okolí.

Stačí pravidelně tankovat

Jak je možné zjistit, že opravdu tankujete zimní palivo? Při pohledu na ceník, průtokoměr nebo tankovací pistoli nelze poznat, zda do nádrže lijete letní, přechodové, nebo zimní palivo. Teoreticky to není vůbec třeba. Distribuční společnosti jsou povinny už od 16. listopadu dodávat čerpacím stanicím výhradně naftu odolnou do minus 20 stupňů Celsia a počínaje prosincem se jiná ani prodávat nesmí.

Nařizuje to příslušná jakostní norma, podle níž tato zimní nafta, značená jako třída F, nahrazuje naftu přechodovou pro teploty do minus deseti stupňů, kterou rafinerie zavážejí čerpacím stanicím od října do půlky listopadu.

Co si ale počít, pokud jsem měl vozidlo delší dobu ve vyhřáté garáži a před Vánoci s ním chci vyrazit na nákupy? Vzhledem k minusovým venkovním teplotám není moc bezpečné spoléhat na motorovou naftu natankovanou před několika týdny, případně měsíci (před 16.11.), protože staré „letní“ palivo ještě nebude obsahovat potřebné složky pro fungování v mrazech.

Podobně, jako když omylem nalijete benzin do nafty či obráceně, je při výměně letního paliva za zimní pro návrat do bezpečného stavu optimální tankovat s co nejmenším objemem starého paliva v nádrži. Tím se minimalizuje negativní vliv letní motorové nafty na nízkoteplotní užitné vlastnosti. Současně je dobré vědět, že není nutné utrácet další peníze za různá „nemrznoucí“ aditiva do nafty – ta už je totiž dle normy obsahuje z rafinerie. Přeaditivování paliva může naopak vést ke snížení účinnosti přísad.

Druhy nafty prodávané během roku u čerpacích stanic

Druh nafty Dostupnost během roku Filtrovatelnost
Letní 15. 4. – 30. 9. 0 °C
Přechodná 1. 3. – 14.4. a 1. 10. – 15. 11. -10 °C
Zimní 16. 11. – 28./29. 2. -20 °C
Arktická v případě extrémních mrazů -32 °C

Zdroj: PKN Orlen

Když už nafta zamrzne

Prevence zamrznutí nafty je rozhodně snazší než řešení následků jejího zanedbání. Když už se tak stane, chce to především dost času, což nebývá zrovna dostatková komodita v životě průměrného Čecha. Primárně můžete počkat na vyšší teploty nebo vůz přestěhovat na teplejší místo – do garáže nebo třeba nad kanál odvětrávání horkovzdušného potrubí, zkrátka takový ten, ze kterého jde v zimě pára.

Operativně může pomoci také fénování palivového filtru, tedy místa, kde nejčastěji dochází k hlavní blokádě zamrzlého palivového systému. Majitelé naftových vozů staršího roku výroby mohou též zkusit přidat do nádrže štamprli benzinu. U nových vozů se vzhledem k vysoké citlivosti vstřikovacích systémů přidání benzinu naopak krajně nedoporučuje, protože snižuje mazací schopnosti nafty.

Když už dojde k vyčerpání všech popsaných nenáročných řešení a auto pořád nejede, nezbude než nevhodnou motorovou naftu vypustit a natankovat tu správnou. V případě extrémních mrazů (pod -20 °C) je kromě toho určitě bezpečnější natankovat prémiovou motorovou naftu, která obvykle zvládá i arktické teploty pod -40 °C.

V zimě je také žádoucí natankovat vždy plnou nádrž. Do palivového systému se totiž dostává voda kondenzací vzdušné vlhkosti, pročež je dobré mít v nádrži co nejméně vzduchu, který tento proces umožňuje. Vysrážené vodní krystaly při teplotách pod nulou jinak dokáží urychlit ucpání filtru. Ještě jedna věc – pokud se snad náhodou stane, že vám zmrzne i zimní nafta, teda ta třídy „F“, můžete ji podobně jako jiné výrobky reklamovat u toho, kdo vám ji prodal. Zkuste si to ale v praxi...

Tagy:
počasí zima auto čerpací stanice palivo auto v zimě zimní nafta zamrzání nafty

Hlavní zprávy

Sledujte ŽIVĚ Partii: Jednání Sněmovny jako „žvanění“ opozice? Diskutují Vondráček i Kovářová
Sledujte v TV

Sledujte ŽIVĚ Partii: Jednání Sněmovny jako „žvanění“ opozice? Diskutují Vondráček i Kovářová

Kabinet premiéra Petra Fialy (ODS) chce z původního návrhu schodkového státního rozpočtu bývalé ministryně financí Aleny Schillerové (ANO) seškrtat 80 miliard, aby jej z 377 miliard dostal pod hranici 300 miliard. Je to vůbec možné? V nedělní Partii na toto téma vystoupí ministr práce Marian Jurečka (KDU-ČSL) a předseda ČSSD Michal Šmarda. V druhé části se pak uskuteční velká debata čtyř poslanců z různých politických subjektů. Pořad můžete sledovat od 11 hodin na CNN Prima NEWS nebo v tomto článku.

Djokovič prohrál soud a na Australian Open si nezahraje. Jsem extrémně zklamaný, vzkázal
Tenis

Djokovič prohrál soud a na Australian Open si nezahraje. Jsem extrémně zklamaný, vzkázal

Světová tenisová jednička Srb Novak Djokovič prohrál soud o zrušená víza, musí opustit Austrálii a nebude obhajovat titul na Australian Open, které začne v pondělí. Tenista prohlásil, že rozsudek respektuje a Austrálii opustí. Podle CNN mu zbývá ještě několik symbolických možností, ale start turnaje by v každém případě nestihl. Tři soudci federálního soudu v Melbourne rozhodli v jeho neprospěch jednomyslně. Djokovičovi nyní hrozí tříletý zákaz vstupu do země.

KOMENTÁŘ: Rusnokova drahota. Obul se Babiš do guvernéra ČNB kvůli souboji o Hrad?
Názory

KOMENTÁŘ: Rusnokova drahota. Obul se Babiš do guvernéra ČNB kvůli souboji o Hrad?

Bývalý premiér Andrej Babiš (ANO) se na úvod poslanecké schůze k vyslovení důvěry vládě Petra Fialy (ODS) pustil do guvernéra České národní banky Jiřího Rusnoka. Umně a téměř bez povšimnutí použil pojem Rusnokova drahota, jako by chtěl ze sebe smýt díl odpovědnosti za inflaci, která je v Česku nejvýše za 13 let. Proč Babišovi vadí šéf ČNB, kterému v červnu končí mandát?

Leží Milan v cimře a bojí se, že vymře aneb Jak o covidu píší čeští básníci

„Zamčený bar / Rolety zatažený / Hosté ožralí.“ To je ukázka z básně novináře a editora Karla Škrabala, která výmluvně ilustruje, jak Češi během nouzových stavů nedodržovali opatření. Básnířka, herečka a filozofka Anna Luňáková začala poezii z éry pandemie covidu označovat jako pandezii a sestavila sborník, do kterého přispělo 80 českých literátů.

reklama

Domácí zpravodajství

reklama