Není moc věcí, které by rodinu chystající se odjet z horského víkendu v mrazivém večeru rozladily více než nestartující auto. Když už není problém ve vybité baterce či rozbitém startéru, nejspíše zamrzla nafta, což je problém, který zastaví všechna dieselová auta bez rozdílu v jejich ceně.
Startér točí, motor nevrčí, děti vzadu kvílí, manželka křičí a nervy tečou. Vcelku typický zážitek řidiče, který podcenil chladné počasí a svoje auto nenaplnil vhodně upraveným palivem. Jak s touto velkou provozní nepříjemností bojovat a proč jsou o ni ochuzeni majitelé benzinových aut?
Zimní alchymie
V teplých měsících nejsou paliva vystavována nízkým teplotám, na které je citlivý jak benzin, tak především motorová nafta. Nafta obsahuje určité množství těžkých parafínů, které mají tendenci při záporných teplotách krystalizovat jako první. Takzvaná „zimní nafta“ tedy obsahuje speciální aditiva, která napomáhají eliminovat negativní chování parafínů, které jsou její přirozenou součástí.
Během zimy se ale krom naftových motorů kladou odlišné požadavky i na paliva pro zážehové, tedy benzinové motory. Hlavní rozdíl oproti benzinu používanému v létě je, že obsahuje více těkavých složek. Ty v zimě zajišťují lepší odpařitelnost benzinu, která v kombinaci s destilačním profilem zajišťuje spolehlivou startovatelnost a plynulý chod motoru i při silně minusových teplotách okolí.
Zima nabízí celou škálu způsobů, jak auto spolehlivě znehybnit v nejméně vhodnou dobu. Zdroj: AP
Stačí pravidelně tankovat
Jak je možné zjistit, že opravdu tankujete zimní palivo? Při pohledu na ceník, průtokoměr nebo tankovací pistoli nelze poznat, zda do nádrže lijete letní, přechodové, nebo zimní palivo. Teoreticky to není vůbec třeba. Distribuční společnosti jsou povinny už od 16. listopadu dodávat čerpacím stanicím výhradně naftu odolnou do minus 20 stupňů Celsia a počínaje prosincem se jiná ani prodávat nesmí.
Nařizuje to příslušná jakostní norma, podle níž tato zimní nafta, značená jako třída F, nahrazuje naftu přechodovou pro teploty do minus deseti stupňů, kterou rafinerie zavážejí čerpacím stanicím od října do půlky listopadu.
Co si ale počít, pokud jsem měl vozidlo delší dobu ve vyhřáté garáži a před Vánoci s ním chci vyrazit na nákupy? Vzhledem k minusovým venkovním teplotám není moc bezpečné spoléhat na motorovou naftu natankovanou před několika týdny, případně měsíci (před 16.11.), protože staré „letní“ palivo ještě nebude obsahovat potřebné složky pro fungování v mrazech.
Podobně, jako když omylem nalijete benzin do nafty či obráceně, je při výměně letního paliva za zimní pro návrat do bezpečného stavu optimální tankovat s co nejmenším objemem starého paliva v nádrži. Tím se minimalizuje negativní vliv letní motorové nafty na nízkoteplotní užitné vlastnosti. Současně je dobré vědět, že není nutné utrácet další peníze za různá „nemrznoucí“ aditiva do nafty – ta už je totiž dle normy obsahuje z rafinerie. Přeaditivování paliva může naopak vést ke snížení účinnosti přísad.
Druhy nafty prodávané během roku u čerpacích stanic
Druh nafty | Dostupnost během roku | Filtrovatelnost |
---|---|---|
Letní | 15. 4. – 30. 9. | 0 °C |
Přechodná | 1. 3. – 14.4. a 1. 10. – 15. 11. | -10 °C |
Zimní | 16. 11. – 28./29. 2. | -20 °C |
Arktická | v případě extrémních mrazů | -32 °C |
Zdroj: PKN Orlen
Když už nafta zamrzne
Prevence zamrznutí nafty je rozhodně snazší než řešení následků jejího zanedbání. Když už se tak stane, chce to především dost času, což nebývá zrovna dostatková komodita v životě průměrného Čecha. Primárně můžete počkat na vyšší teploty nebo vůz přestěhovat na teplejší místo – do garáže nebo třeba nad kanál odvětrávání horkovzdušného potrubí, zkrátka takový ten, ze kterého jde v zimě pára.
Operativně může pomoci také fénování palivového filtru, tedy místa, kde nejčastěji dochází k hlavní blokádě zamrzlého palivového systému. Majitelé naftových vozů staršího roku výroby mohou též zkusit přidat do nádrže štamprli benzinu. U nových vozů se vzhledem k vysoké citlivosti vstřikovacích systémů přidání benzinu naopak krajně nedoporučuje, protože snižuje mazací schopnosti nafty.
Když už dojde k vyčerpání všech popsaných nenáročných řešení a auto pořád nejede, nezbude než nevhodnou motorovou naftu vypustit a natankovat tu správnou. V případě extrémních mrazů (pod -20 °C) je kromě toho určitě bezpečnější natankovat prémiovou motorovou naftu, která obvykle zvládá i arktické teploty pod -40 °C.
V zimě je také žádoucí natankovat vždy plnou nádrž. Do palivového systému se totiž dostává voda kondenzací vzdušné vlhkosti, pročež je dobré mít v nádrži co nejméně vzduchu, který tento proces umožňuje. Vysrážené vodní krystaly při teplotách pod nulou jinak dokáží urychlit ucpání filtru. Ještě jedna věc – pokud se snad náhodou stane, že vám zmrzne i zimní nafta, teda ta třídy „F“, můžete ji podobně jako jiné výrobky reklamovat u toho, kdo vám ji prodal. Zkuste si to ale v praxi...