Automobilovou výrobu i nadále brzdí obrovské množství chybějících polovodičových součástek. Absence čipů nutí výrobce k hledání různých krajních řešení, jako je masivní zjednodušování výbavy. Jinou cestou k dosažení funkčního auta může improvizace. Čipy jsou přece i v mikrovlnkách a vysavačích, řekli si v Hyundai.
Nedostatek čipů loni tvrdě zasáhl automobilovou výrobu a problémy pokračují, byť v omezené míře, do dnešních dnů. Výrobci museli a stále musejí zastavovat linky, nebo vyrábějí nekompletní vozidla, která dočasně skladují a později dokončují. Stačí zmínit tisíce nehotových aut domácí Škoda, kterých se loni na různých odstavných plochách nashromáždily desetitisíce.
Šéf výrobce polovodičů Intel: Čipů je dost, ale automobilky je nechtějí
Nejžhavějším tématem posledních dnů a týdnů v automobilovém průmyslu je nedostatek polovodičových součástek nezbytných pro provoz moderních aut. Kvůli jejich absenci automobilky zastavují nebo omezují výrobu, což se zase neblaze promítá do dodacích lhůt. Podle šéfa jednoho z nejvýznačnějších producentů mikročipů, firmy Intel, si však výrobci automobilů za současnou situaci mohou částečně sami.
Jiné automobilky se zase rozhodli oklešťovat výbavu aut, což jim umožňuje šetřit čipy na důležitější systémy vozidla. Například BMW z některých modelů odstranilo dotykové obrazovky. A improvizaci se nevyhýbá ani Hyundai, ačkoli právě korejské automobilky patří k těm, které zvládají polovodičovou krizi nejlépe.
Pro součástky do domácích spotřebičů
Podle jihokorejského portálu TheElec, Hyundai testuje, zda by bylo možné automobilové čipy nahradit čipy z domácích spotřebičů, například z mikrovlnných trub, vysavačů, praček a podobně. Poptávka po těchto čipech je totiž nižší než po těch automobilových a je jich tedy na trhu k dispozici více. Má to ale háček.
Polovodičové součástky pro automobilovou výrobu musejí splňovat přísnější bezpečnostní normy než ty ve spotřební elektronice, protože čelí výkyvům teplot a otřesům. Stačily by však pro komponenty, které nesouvisejí s bezpečností a hlavními systémy auta, jako je třeba elektrické stahování oken. Optimismus totiž není na místě a podle korejského webu potrvá čipová krize ještě léta. Pokud by se však Hyundai tento krok povedl, mohl by vyrábět plynuleji a s menšími kompromisy.
Podobným směrem se prý chce vydat také Toyota, která se podle japonských médií začala zásobovat čipy pro všeobecné použití pro případ, že by měla problém s dodávkami automobilových čipů. Porsche zase používá čipové „atrapy“, tedy neoriginální polovodiče s tím, že když budou k dispozici ty plnohodnotné, majitelům je vymění.