Chybějící mikročipy už nejsou jediným problémem, který řeší výrobci nových aut. Odstávky v jejich výrobě způsobuje například i nedostatek hořčíku, z jehož slitin se velká část automobilových dílů vyrábí.
Hořčíkové slitiny se běžně používají v celé řadě automobilových součástek. Nevyrobíte bez nich výfuk, motor ani převodovku. Podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy zajišťuje dodávky hořčíku z 85 % Čína, která ovšem prožívá stejnou energetickou krizi jako Evropa. Výsledkem je skluz v dodávkách.
Důvodů komplikujících nebo úplně znemožňujících automobilovou výrobu je však mnohem více. Manažer komunikace Sdružení automobilového průmyslu Vojtěch Severýn upozorňuje, že mezi chybějící vstupní suroviny potřebné k výrobě patří například i plastový granulát nebo kaučuk, ze kterého se vyrábějí pneumatiky.
Odborník varuje: Chybějící AdBlue ničím nenahrazujte, hrozí poškození vozidla
Může se stát, že navzdory jeho rostoucím cenám bude AdBlue na trhu dočasně chybět. Problémem je především v tom, že tuto přísadu pro moderní naftové motory není čím nahradit, upozornil Igor Michalovič ze slovenského zastoupení značky Hyundai.
Důvodem růstu cen nových aut jsou podle Severýna také covidem narušené logistické řetězce nutné pro výrobu a extrémní růst cen přepravy. Ten se projevuje typicky u komodit dovážených z Číny. Problémem pro samotný provoz aut začíná být i chybějící kapalina AdBlue pro naftové motory.
Aktuální dodací lhůty nových aut tak začínají v lecčems připomínat doby socialistických pořadníků. „Nové vozy, pokud je lze vůbec objednat, se objednávají na druhou polovinu příštího roku. Zajímavé je, že často vůbec nemají pevnou cenu. Je možné, že pokud si dnes objednáte auto s ceníkovou cenou např. 600 tisíc korun, bude vás v době, kdy bude dodáno, stát klidně 720 000 Kč,“ upozorňuje Filip Kučera ze sítě známých autobazarů.
Čipy jsou, ale jiné
Už delší dobu se mluví také o nedostatku čipů nutných pro fungování veškeré automobilové elektroniky. Najdete je kromě palubních přístrojů mimo jiné ve zpětných zrcátkách, dveřních zámcích, v ovládání klimatizace a samozřejmě také v řídící elektronice motoru. V novějších modelech je tak čipů potřeba až tisíc. Bohužel především starších typů – a právě takové chybí.
Podle Kovandy jejich výrobci jednoduše nečekali, že se ekonomika po pandemii tak rychle probudí, a mezitím se přeorientovali na rentabilnější výrobu čipů do supermoderních herních konzolí nebo chytrých telefonů. „Na výrobu starších čipů pak nebylo na upravených výrobních linkách dlouho místo,“ vysvětluje Kovanda.