Nehoda není náhoda aneb Jak bezpečné jsou elektromobily?

Crash test elektromobilu

Nehoda není náhoda aneb Jak bezpečné jsou elektromobily?

Jsou elektromobily bezpečné? A jsou díky bateriím, které je pohánějí, hořlavější? Bezpečnost jízdy v autech s elektrickým pohonem je velmi diskutované téma. Řeší se především jejich vznětlivost. A odpověď je snadná. Aby směly na silnice, musí elektromobily splňovat stejné bezpečnostní podmínky jako vozy se spalovacími motory. A stejně tak v nich najdete řady vychytávek, které řidičům pomáhají s řízením.

Kdyby jízda v elektromobilech byla tak riskantní, jak se mnozí domnívají, těžko by směly do provozu. Těm, kterým ale tenhle argument nestačí, přinášíme informace, jak to skutečně je.

Crash testy Euro NCAP ve zkratce

Nejlepšího hodnocení, pěti hvězd, dosáhnou jen ty skutečně bezpečné vozy. A to jak pro posádku uvnitř vozu, tak pro chodce v jeho bezprostředním okolí. Sleduje se také funkčnost bezpečnostních systémů.

  • Aktivní bezpečnost (asistenční systémy, minimálně autonomní brzda, detekce chodců a monitoring jízdy ve zvoleném pruhu v základní verzi)
  • Pasivní bezpečnost (ochrana cestujících - tuhost karoserie, airbagy, deformační zóny aj.)

Při:

  • Čelním nárazu
  • Bočním nárazu
  • Bočním nárazu na sloupku

Přísné bezpečnostní testy

Musí jimi projít všechny vozy bez výjimky, tedy i elektromobily. Jejich součástí jsou také crash testy, které prověřují, jak se auto a jeho jednotlivé části chovají v případě nehody. A kdo někdy crash test viděl, dobře ví, že se při nich simulují ty nejrizikovější podmínky.

Vznětlivost elektromobilů

O tom, jak elektromobily hoří, napříč internetem kolují hotové horory. Pravda je, že uhašení hořícího elektromobilu dá práci. Ovšem to samé platí o jeho vznícení. Aby elektromobil začal hořet, je obvykle potřeba víc než náraz, byť se jedná o nehodu ve vysoké rychlosti se smrtelnými následky. To už v minulých letech prokázaly crash testy i na starších modelech.

Napětí ve voze je navíc přerušeno ve chvíli, kdy se objeví závada. Při nehodě se baterie během okamžiku odpojí od ostatních vysokonapěťových součástí a kabelů. V provozu dál zůstává dvanácti voltový elektrický systém, díky kterému fungují třeba výstražná světla. I to výrazně snižuje riziko požáru.

Koho elektrický pohon v souvislosti s požáry děsí více než spalovací motory, může si vydechnout. Pokud už se ale stane, že baterie vzplane, hoří relativně pomalu a tak by měl být dostatek času na to dostat se do bezpečí.

Bezpečnostní prvky

Mají je všechna moderní auta a elektromobily nejsou výjimkou. Řidičům, kteří do nich sednou, pomáhá při řízení třeba asistent pro sledování mrtvého úhlu v zrcátcích nebo asistent pro jízdu na dálnici.  Další z asistentů dokáže sledovat únavu řidiče a jiný dohlíží na nejmenší pasažéry. Asistent bezpečného opuštění vozu zajišťuje, aby děti neotevřely dveře ve chvíli, kdy kolem projíždí jiné auto. Ven je pustí, až když sám vyhodnotí, že je to bezpečné. Hodit se při čilém provozu může i nouzové brzdění, které v případě potřeby aktivuje počítač.

A vzhledem k tomu, že elektromobily mívají baterii umístěnou v podvozku auta, mají nižší těžiště než konvenční auta. Převrátit je na střechu je tedy mnohem náročnější.

Nepřehlédnutelný IONIQ 6

Tagy: