Výmoly na silnici
Díry a výtluky na silnici mohou řidičům velmi znepříjemnit život. Zejména po zimě a mrazech je řada cest ve velmi zanedbaném stavu. Na takových silnicích hrozí poškození pneumatik nebo dokonce i kol. Jak v takových případech postupovat a na koho se mohou lidé obrátit s žádostí o vyplacení škody?
České silnice, zejména mezi malými obcemi, jsou lemovány dírami a popraskaným asfaltem. Stav cest zhoršuje extrémní počasí s teplotami pod nulou. Po zimě se totiž v prasklinách může více drolit asfalt a trhliny se zvětšují a prohlubují. Snadno se tak stane, že nepozorný řidič při své jízdě uslyší nepříjemnou ránu. Štěstí může opustit i šoféry, kteří si sice dávají pozor, přesto například v noci nevidí všechny nerovnosti.
ČTĚTE TAKÉ: ANO přebírá voliče Spolu, tvrdí Havlíček. Politolog varoval koalici před dalšími hrozbami
Velké výmoly a praskliny jsou podle zákona překážkou ve sjízdnosti. Taková nerovnost by měla být označená. Za provoz a bezchybný stav silnic odpovídá vždy vlastník komunikace. Často se jedná o silnice II. a III. třídy. Ty má ve vlastnictví kraj. Pokud se vám něco stane s vozem na těchto cestách, lze vymáhat škodu po správě komunikací jednotlivých krajů.
Výmoly i havarijní stav mostů. Podívejte se na úseky D1 za miliardy, před kterými varuje NKÚ
Výmoly, nekvalitní opravy či havarijní stav mostů a nadjezdů. Tak popisuje Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) výsledky modernizace dálnice D1 mezi Mirošovicemi u Prahy a Kývalkou nedaleko Brna za více než 28 miliard korun. Ministerstvo dopravy i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si nicméně stojí za tím, že stavební kroky vedly ke zvýšení bezpečnosti a že se v závěrečné tiskové zprávě NKÚ nacházejí nepřesnosti i polopravdy. Se závěry nesouhlasí ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ani jeho předchůdce Karel Havlíček (ANO).
V případě dálnic a silnic prvních tříd je vlastníkem vždy stát, tedy Ředitelství silnic a dálnic. Ostatní komunikace jsou ve většině případů v majetku obcí.
Pokud dojde k poruše z důvodu nevyhovující komunikace, je potřeba řešit škodu ihned na místě. Poškozený by měl tedy zastavit na místě a co nejpodrobněji vyfotografovat díru v silnici i detail poškození auta. Lidé by si také měli zaznamenat co nejpřesněji úsek, kde se defekt stal.
V případě škody nad 100 tisíc korun je potřeba také zavolat policii. Její přivolání může být výhodou. Policisté totiž posoudí, zda se řidič mohl výmolu vyhnout a snížit rychlost. Pokud udělal motorista vše dobře, získává výhodu v řízení o odškodnění.
Řidiči také mohou využít pomoci zdarma, tedy svou asistenční službu pojišťovny v rámci povinného ručení. Pracovníci vám pomůžou například s vyplněním záznamu nebo odtahem. V neposlední řadě je také nutné vyplnit záznam o dopravní nehodě.
Koho o odškodnění požádat?
Lidé mají smůlu v případě, kdy budou chtít škodu vyplatit z povinného ručení. Pojišťovny vám nic neuhradí. Pro účely zničeného kola nebo pneumatiky slouží havarijní pojištění. Pojišťovna by měla zjistit, zda byla díra v silnici označena, či ne. Pokud nebyla, škoda by měla být proplacena.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Kvalita práce automechaniků klesá. Zhoršily se hlavně autorizované servisy
Řidiči bez havarijního pojištění mohou žádat o odškodnění u vlastníka komunikace. Tedy u Ředitelství silnic a dálnic, krajů či u místních samospráv.
Co vše je potřeba napsat v žádosti o náhradu škody?
- Jméno, příjmení, adresu a telefon
- Čas a místo, kde došlo ke škodě
- Popis škody a její vyčíslení
- Důvod, proč je vlastník komunikace za defekt odpovědný
- Případné potvrzení o účasti dopravní policie či třetí osoby
Smůlu můžete mít v případě, kdy výtluk či díra ve vozovce byla řádně dopravně označena.
Pokud máte havarijní pojištění a žádáte o proplacení, tak už se nemůžete obrátit na vlastníky komunikace. Mohlo by se totiž jednat o pojistný podvod.