Aféra Dieselgate se zdaleka netýká jen koncernu Volkswagen, ve velkém podváděl také Mercedes. Na rozdíl od svého konkurenta ale nezapíral a spolupracuje s úřady. Vyjde to levněji.
Pro německý koncern je řešení hříchů minulosti o to nepříjemnější, že přichází v době, kdy je hospodaření automobilky tvrdě zasaženo následky koronakrize. Odklad řešení sporu s naftovými modely Mercedes-Benz, které v praxi vykazovaly výrazně vyšší emise oxidů dusíku (NOx) ve srovnání s laboratorními hodnotami, už ale není možný. Sám Mercedes-Benz oznámil, že je blízko dohody s americkými úřady. Stát ho to bude minimálně 2,2 miliardy dolarů.
Přibližně 1,5 miliardy z nich zaplatí Agentuře pro životní prostředí (EPA) a Kalifornskému úřadu na ochranu ovzduší (CARB). Zbývajících 700 milionů poputuje na účet amerických vlastníků dotčených naftových vozidel, kteří podali na společnost Daimler, kam Mercedes-Benz spadá, hromadné nebo individuální žaloby. Celkově dovezla automobilka do USA přibližně 250 tisíc aut, která kamuflovala skutečné emise NOx. Další dodatečné náklady mohou dosáhnout až 600 milionů dolarů.
Volkswagen platil několikanásobně víc. Kdo bude další?
Odhaduje se, že výdaje na pokuty ovlivní fiskální bilanci automobilky Mercedes-Benz v následujících třech letech. Ve srovnání s koncernem VW je na tom však stále relativně dobře. Ten stála aféra Dieselgate za Atlantikem už přibližně 25 miliard dolarů včetně nákladů na výkup naftových vozidel od zákazníků. Celkově prodal Volkswagen v USA až 600 tisíc aut s klamavým emisním softwarem. Další ztráty vyplývaly z toho, že na rozdíl od Daimleru, který v kauze spolupracoval s americkými orgány, VW překračování emisí zpočátku popíral. Teprve později vinu přiznal.
Daimler nicméně stále (podobně jako VW) nemá vyhráno ani v Evropě. Už v únoru totiž ve výroční zprávě varoval, že Německý úřad pro motorová vozidla (KBA) pravděpodobně rozhodne o dalších modelech Mercedesu vybavených tzv. blokovacím zařízením. I tak má „náskok“ před automobilkami, které teprve čelí podezření z manipulace s emisemi. Koncern FCA (Fiat Chrysler Automobile) například až nyní rozjíždí jednání s americkými úřady a podobně Ford loni připustil, že jeho proces certifikace naftových aut mohl být vadný.