Největší německá síť stanic technické kontroly TÜV vydala svoje tradiční výroční statistiky hodnotící poruchovost jednotlivých modelů automobilů. Vedle značek, které tradičně okupují zadní příčky spolehlivosti jako Dacia, Fiat či Citroën, se mezi nimi ocitla i několikanásobně dražší německá auta.
O relativní objektivitě tzv. TÜV reportů nejlépe vypovídá skutečnost, že od července 2021 až do června 2022 projelo rukama techniků celkem 9,5 milionu vozů a kvalifikovaný počet kusů dosáhl 226 modelů. Jiná věc je, že na linkách STK se hodnotí jenom specifické spektrum problémů bezprostředně ohrožujících bezpečnost a ekologii provozu. Zda má auto spolehlivý motor nebo interiérovou elektroniku, tak podle TÜV statistik nepoznáte.
Nejčastější trojice zjištěných závad proto představují špatně fungující vnější osvětlení, úniky oleje a závady podvozku. Například 1,6 procenta vozidel má při svém prvním STK vadné světlomety. Dalšímu 0,5 procenta – což v Německu představuje až 45 000 vozidel – začne unikat olej již po třech letech. Pokud jde o podvozek, vyspělé konstrukce tlumičů, které jsou dnes běžné, také zlobí. U STK provedených na 7 a 11letých vozidlech se míra poruchovosti týkající se odpružení a náprav zvyšuje na 1,5 a 5,2 procenta. Společným rysem problémových aut je podle TÜV skutečnost, že zejména starší vozidla nejsou tak dobře servisována a udržována jako dříve.
Celkové výsledky každopádně ukázaly, že průměrná poruchovost se oproti loňským výsledkům zhoršila ze 17,9 % na 20,2 %. Auta byla již tradičně rozdělena do pěti skupin podle věku, přičemž počet najetých kilometrů se v úvahu nebral. Níže najdete přehled nejporuchovějších modelů.
Dacia Logan, Dokker a Duster
Spolehlivost Dacií postavených na technických základech starých Renaultů má své limity. Na snímku už nevyráběný model Dokker. Zdroj: se svolením společnosti Dacia
Spolehlivost Dacií postavených na technických základech starých Renaultů má své limity. Na snímku už nevyráběný model Dokker. Zdroj: se svolením společnosti Dacia
Rumunská značka se v žebříčku TÜV již několik let pravidelně umisťuje na spodních příčkách v jednotlivých věkových kategoriích. Nejméně spolehlivým modelem je nejstarší novodobý model Dacia Logan, jehož poruchovost se u nejstarších kusů blíží až 35,6 %. Problémy se objevují u řízení, brzd, světel, zavěšení kol a nedostatečná bývá také úprava spalin a těsnost výfukového potrubí.
Na vlas stejné potíže trápí i majitele velkoprostorové Dacie Dokker, které se nadto nevyhýbají ani úniky oleje. Index poruchovosti je zde 24,4 %. O něco hůře je na tom Dacia Duster první generace, tedy vozidla vyrobená do roku 2018 na staré platformě. Problémy se vyskytují ve stejných oblastech jako u jejích sourozenců.
BMW řad 2, 5 a 6
Pětkové BMW z let 2010 až 2017 není vzorem spolehlivosti. Zdroj: Se svolením společnosti BMW
U prémiové značky jde o překvapivý výsledek, ale i mnichovské modely se ocitly ve společnosti nejméně spolehlivých automobilů. Model BMW 2 Active Tourer má míru poruchovosti až 16,7 %. Nejčastěji ho přitom trápí poruchy světel a vysoké hodnoty emisí.
Ještě horší výsledek si připsaly BMW řady 5 a řady 6, jejichž míra poruchovosti je 23,8 %. Nejčastějším důvodem negativního výsledku kontrol byly problémy s pružinami, tlumiči a zavěšením kol.
Renault Clio a Twingo
Renault Clio patří dlouhodobě k nejoblíbenějším malým modelům i u nás. Zdroj: Se svolením společnosti Renault
Renault Clio patří dlouhodobě k nejoblíbenějším malým modelům i u nás. Zdroj: Se svolením společnosti Renault
Oba malé Renaulty dosahují vysoké míry nespolehlivosti. Twingo (35,9 %) trápí hlavně tlumiče, pružiny, klouby řízení, světla a brzdy. Clio (36,4 %) je na tom v podstatě stejně, i když ke zmiňovaným problémům dochází až u starších kusů. Ke zmíněným poruchám se přidává i nadměrná ztráta oleje.
Citroën C3 Aircross
Citron C3 Aircross se vyrábí sotva pár let, přesto je nadprůměrně poruchový. Zdroj: Se svolením společnosti Citroën
Citron C3 Aircross se vyrábí sotva pár let, přesto je nadprůměrně poruchový. Zdroj: Se svolením společnosti Citroën
Nejmladší hříšník mezi poruchovými auty není na trhu ani pět let, ale už si vytvořil reputaci méně spolehlivého modelu. Důvodem jsou problémové brzdy, pružiny, tlumiče a únik oleje. Míra poruchovosti činí 9,4 %.
Fiat Punto Evo
Poslední Fiat Punto se vyráběl dlouhých 13 let. Zdroj: Se svolením společnosti Stellantis
Model, který se již několik let nevyrábí, je stále velmi populární na trhu s ojetými vozy. Je třeba si dát pozor zejména na exempláře starší deseti let. Poruchy se nejčastěji objevují ve spojitosti s řízením, tlumiči, pružinami, parkovací brzdou, únikem oleje a poškozeným výfukovým potrubím. Míra poruchovosti je 31,1 %.
Volkswagen Sharan
Volkswan Sharan patří léta mezi nejoblíbenější MPV, bez chyby ale není. Zdroj: Se svolením společnosti Volkswagen
Volkswan Sharan patří léta mezi nejoblíbenější MPV, bez chyby ale není. Zdroj: Se svolením společnosti Volkswagen
Oblíbené MPV se ocitlo na nelichotivé straně statistiky ve své druhé generaci. U starších aut je míra poruchovosti 17,1 %. Nejčastějším problémem bývá zavěšení náprav, ale poruchy se nevyhýbají ani světlům a brzdám. Totožné problémy se týkají i sesterského Seatu Alhambra.