Nejsem závislý, psychicky je to náročnější než pohyb, říká e-sportovec

Jan Hradil se živí jako profesionální e-fotbalista. Klasickému fotbalu se věnuje rekreačně.

SILNÝ HLAS MARKÉTY FIALOVÉ, Lukáš Pleskot, Jan Hradil - 29.5. v 20:15

Vedle klasického sportu získává čím dál více na popularitě tak zvaný e-sport neboli klání profesionálních hráčů počítačových her. Odpůrci této disciplíny jej za sport nepovažují. Profesionální e-fotbalista Jan Hradil však tvrdí, že v některých ohledech je jeho odvětví ještě obtížnější, než běžný pohyb. „Psychicky je to možná náročnější než klasický sport,“ řekl v pořadu Silný hlas.

Jan Hradil se živí profesionálním soutěžením v e-fotbalu za tým Sparta eSports. Dříve se věnoval standardnímu fotbalu, kariéru mu však přerušil úraz. „Vynahrazuje mi to, že jsem se nemohl dostat na vrchol přímo na fotbalové scéně,“ říká o virtuální kopané. Té běžné se věnuje rekreačně nadále.

Představa, že závodní hráči počítačových her sedí pouze u počítače a nemají žádný pohyb, je podle Hradila mylná. „Trénuju hlavně večer a lépe se mi hraje, když mám dobrý pocit ze dne, mám sportovní aktivitu, nebo jsem třeba udělal test ve škole,“ vysvětluje. „Hráč je ke konzoli připoután hlavně myslí, o to více hledá způsob rekreace jinde,“ dodává. Ačkoliv tréninkem stráví vždy celý víkend, najde si prý čas i na jeden zápas na opravdovém trávníku. „Rozhodně se necítím být závislý,“ tvrdí.

K pohybu skrze e-sport?

Se závislostmi se potýkají spíše amatérští hráči, vysvětluje předseda České asociace e-sportu Lukáš Pleskot. Negativně bývá spojován hlavně se závislostí dětí. Pleskot si však myslí, že právě propojení světů standardního a počítačového sportu by mohlo být cestou, jak dovést děti a mládež znovu k pohybu. „Hovoří se o odlivu mládeže ze sportu. Kdybychom to neseparovali, mohlo by být prostředí e-sportu místem, kde se na děti zase zaměřit a dovést je k pohybu,“ myslí si Pleskot.

Hráči Minecraftu stavějí a kopou už 11 let. „Počítačové Lego“ je únikem z reality

Před 11 lety stvořil švédský programátor Markus Persson počítačovou hru Minecraft. Ve veleúspěšném titulu, kterému se někdy přezdívá „počítačové Lego“, mohou hráči stavět pomocí krychlových bloků libovolné struktury, těžit drahokamy v jeskyních nebo bojovat proti nemrtvým. Minecraft byl hlavním tématem pořadu Silný hlas Markéty Fialové, jehož hosty byli herní expert Lukáš Pleskot, psycholog Radek Ptáček a herní novinářka Alžběta Trojanová.

Na Českou asociaci e-sportu se dokonce obracejí rodiče, kteří by chtěli, aby z jejich ratolestí byli profesionálové v této branži. To je podle Pleskota, který se v odvětví pohybuje již od roku 2002, jeden z rozdílů oproti klasickému sportu, zejména fotbalu, kde je cesta na vrchol poměrně jasná.

Je definice sportu zastaralá?

Virtuální závody mají i své odpůrce. Jedním z nich je Pavel Horváth, bývalý fotbalový reprezentant. „Pro mě je sport to, kde se hýbete. Sport nejsou ani šachy,“ myslí si. Podle Pleskota ale e-sport a běžný sport mnohé spojuje. „Je to soutěž, snaha o podání co nejlepšího výkonu a poražení někoho jiného,“ vyjmenovává.

„Nemůžeme však tvrdit, že je to sport v tradičním podání. Není naší snahou říkat, že když dobře hraju počítačové hry, tak sportuji a nemusím se hýbat,“ vysvětluje dále Pleskot. „Je ale na diskusi, jestli definice sportu není už sto let stará,“ dodává.

E-sport je extrémně populární například v Jižní Koreji, kde jsou profesionální e-sportovci velkými hvězdami.  Celosvětově touto branží proteče přes miliardu dolarů. Genderově je počítačový sport velmi nevyvážený, podle Pleskota asi v poměru 9:1 ve prospěch mužů.

Hradil potvrzuje, že vrcholový e-sportovec si svým zaměstnáním slušně vydělá. „Pokud si e-sportovec plní všechny „povinnosti“, jako pravidelné živé vysílání a vystupování na sociálních sítích, dá se tím dobře uživit,“ popisuje náplň své práce.

Tagy: