Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) prosadila ve vícero městech zákaz vjezdu většiny naftových aut do jejich center. Křesťansko-demokratický politik Robert Brannekämper a také německý autoklub se teď restrikcím rozhodli bránit soudní cestou, jsou prý diskriminační.
Bavorský Mnichov od února zakáže vjezd většiny dieselových vozidel do centra města. Důvodem je iniciativa environmentalistů z organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH), kteří prosadili zákaz vjezdu pro naftová auta, která plní emisní normu Euro 4 a nižší, přičemž od října 2023 se zákaz rozšíří i na auta s emisní normou Euro 5, tedy na vozidla, která byla vyrobena do roku 2015. „Koupit si nové auto, když to staré stále perfektně jezdí?“ Poslanec Robert Brannekämper z německé opoziční CDU/CSU podle magazínu Focus nevidí důvod, proč by to měl dělat.
Do zelené zóny bavorského Mnichova bude příští rok zakázán vjezd i pro jen osm let staré diesely. Zdroj: ADAC, se svolením ADAC
Do zelené zóny bavorského Mnichova bude příští rok zakázán vjezd i pro jen osm let staré diesely. Zdroj: ADAC
Šikana řidičů?
Plánovaným zákazem by vedle desetitisíců jiných motoristů bylo totiž postiženo také Brannekamperovo starší SUV plnící normu Euro 4. „Auto používám na rodinné výlety, na dlouhé služební cesty i dovolené. Je stále v naprostém pořádku a plánoval jsem s ním ujet ještě alespoň 100 tisíc kilometrů,“ řekl Brannekämper pro německý Bild.
Proti zákazu dieselů ve městech bojuje také německý autoklub „Mobil in Deutschland.“ Žalobu ale podle německého práva mohou podat jen ti, kterých se opatření přímo týká – jako například Brannekämper. Důvodem nových zákazů je dohoda mezi městem Mnichov a lobbyistickou organizací DUH. Ta už dříve město zažalovala za překročení limitů EU pro oxidy dusíku.
Putin se s válkou na Ukrajině přepočítal, tvrdí Scholz. Popsal obrovskou chybu vládce Kremlu
Ruský prezident Vladimir Putin se útokem na Ukrajinu ve všem dramaticky přepočítal, Ukrajina invazi vzdoruje a Evropa se kvůli plynu nevzdala hodnot a solidarity. Ve středu to v projevu před poslanci Spolkového sněmu prohlásil německý kancléř Olaf Scholz. Ukrajině Scholz vyslovil plnou podporu a země se podle něj může spolehnout, že dostane vše, co pro svou obranu a přežití potřebuje, a to včetně zbraní a financí. Kancléř také ocenil rychlost, s jakou Německo a Evropa posilují svou energetickou a vojenskou bezpečnost.
Přes 140 tisíc postižených
Podle Michaela Haberlanda, prezidenta „Mobil in Deutschland,“ se zákazy týkají přibližně 140 tisíc aut. „Jedná se o praktické vyvlastnění se ztrátou více než dvě miliardy eur pro lidi, kteří jsou na svém autě závislejší než kdykoli předtím. S něčím takovým se nemůžete smířit. Neexistuje přitom žádný reálný základ pro tuto unáhlenou akci. Hodnoty oxidu dusičitého jsou pro Mnichov zcela v normě a splňují prakticky všechny limity EU a limity spolkového nařízení o kontrole imisí," řekl Haberland pro Focus.de.
Poslance Brannekämpera bude v soudním sporu zastupovat dlouholetý odborník na právo životního prostředí a specializovaný právník Claus-Peter Martens, který již podal žalobu proti zákazu jízdy aut na naftu v Berlíně. Dosavadní zkušenosti se zákazy dieselů přitom zatím ukázaly, že je kvůli nim ve skutečnosti emisí více, protože majitelé naftových aut jsou nuceni zakázané oblasti objíždět, což znamená více najetých kilometrů i vypuštěných splodin, které se tím rozšíří i do jiných část měst.