Německá města brzy zakážou vjezd i jen pár let starým dieselům. V ČR problém nemají

Bavorská metropole Mnichov z obavy před mnohamilionovými pokutami ze strany evropských orgánů brzy zakáže vjezd do města dieselovým vozidlům Euro 4 nebo Euro 5. První omezení budou platit od února 2023 a o pár měsíců později začnou platit další.

Od února 2023 budou mít desetitisíce řidičů problém vjet do ulic Mnichova. Vyplývá to ze zákazu vjezdu platného od příštího roku, který se bude týkat i naftových motorů splňujících normu Euro 5, tedy často vozů mladších 10 let. U našich západních sousedů je sice průměrný věk aut takřka poloviční oproti tomu v Česku, stále ale činí přes osm let.

Plošné výhody pro „pokrytecké“ plug-in hybridy skončí. Auta ztratí ekologický status

Vozidla s tzv. plug-in hybridním pohonem mají od roku 2025 ztratit svůj ekologický status, což bude znamenat konec výhod spojených s jejich provozováním včetně bezplatného parkování na modrých zónách a osvobození od dálničních poplatků. Jde o opodstatněnou změnu pohledu zákonodárců na tuto skupinu vozidel, která v praxi umí být méně ekologická než vozy s běžnými spalovacími motory. Zásadní ale bude především vliv na vykazování flotilových emisí CO2 jednotlivými automobilkami.

Problémy pro statisíce lidí

Problémem, který nutí Mnichov výrazně omezovat, je překračování limitních hodnot pro emise oxidu dusíku zaznamenané na čtyřech místech městského okruhu. Nikde jinde v Německu nedosahují emise tak vysokých čísel, což vede i ke stížnostem místních obyvatel.

Zásadním argumentem pro omezování dieselů je zdraví. Podle Spolkového úřadu pro životní prostředí zemře v Německu ročně asi šest tisíc lidí předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu vyvolané emisemi NO2, které jsou typické právě pro dieselové motory.

Důvodem zavedení zóny, do které budou pro některé diesely platit zákazy vjezdu, je mj. i snaha vyhnout se sankcím ze strany EU a dalším soudním sporům. V důsledku toho bylo vyjednáno rozšíření ekologické zóny o městský – tzv. Mittlererův – okruh od února 2023. Znamená to zákaz vjezdu dieselových vozů splňujících normu Euro 4, což jen v Mnichově znamená problémy pro 70 000 řidičů těchto vozidel. Zpočátku se alespoň zákaz nebude týkat rezidentů a rozvozové dopravy.

Protože prognózy nedávají naději, že by tento dílčí krok přinesl očekávané výsledky, již od října 2023 budou zakázána i vozidla s naftovým motorem splňující normu Euro 5. Mnichov si alespoň nechal otevřená vrátka, v tom smyslu, že pokud se městu podaří splnit platné limity, bude moct zákazy zrušit.

Těm, kteří nebudou zákaz dodržovat, hrozí pokuta 100 eur.

Invaze staré nafty do Čech?

List „Abendzeitung München“ dále vysvětluje, že bavorské hlavní město podle názoru starosty a úředníka pro životní prostředí nemělo jinou možnost než přistoupit k zákazům. Nečinnost by podle nich mohla mít za následek pokuty ze strany EU až milion eur denně. Příslušné limity sice platí pro celé Německo, spolková vláda ale již oznámila, že platnost zákona převede na jednotlivá města. Vzhledem k tomu, že Mnichov má nejhorší bilanci, musel by velkou část této částky zaplatit.

Jedním z mnoha vedlejších účinků takového kroku je pád cen i mladých ojetých dieselů, které se takřka ze dne na den stanou pro některé Němce v běžném životě nepoužitelné. Už nyní jich ze Západu do Čech a dalších zemí na východ od nás proudí výrazně větší množství než obvykle.

„Skoro by se dalo mluvit o invazi,“ řekl ohledně dovozu dieselů z Německa agentuře DPA předseda české Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů ČR (APPAA) Petr Přikryl. Podle něj si pro auta do Německa jezdí sami dovozci a těží z toho, že občané kvůli dalším restrikcím vůči dieselům znejistěli. Češi zatím mohou být v klidu a jízdu málo jetými dovezenými diesely si svobodně užívat –⁠ tuzemské ministerstvo dopravy v dohledné době podobné restrikce nechystá.

Labutí píseň nafty realitě navzdory

Dieselové motory už mají podle všeho své dny sečtené, a to navzdory přání spotřebitelů. Torpédo do boku pro ně znamenala známá kauza Dieselgate, po níž následovala nenávistná kampaň proti autům tankujícím naftu. Dieselový motor má přitom stále prokazatelně vyšší účinnost než benzinový, a tedy i nižší spotřebu a emise CO2. S Mnichovany tepanými oxidy dusíku (NOx) se moderní diesely vyrovnaly pomocí selektivní katalytické redukce, takže plyny unikající z výfuku jsou příkladně čisté a určitě ne špinavější než u benzinových jednotek a samozřejmě i věčně nenabitých plug-in hybridů. Vyplývá to z výroční zprávy organizace Transport & Environment.

Někteří zákazníci se ale zatím nedávají byrokratickými restrikcemi od svého oblíbeného pohonu odradit. Dokladují to i nejnovější údaje z Německa. V září se tam podle statistik tamního úřadu pro motorová vozidla (KBA) prodalo 22 816 nových aut, což je o 14 procent více v meziročním srovnání. Mnohem zajímavější je ale skutečnost, že došlo k 21,8% růstu registrací naftových vozidel. Jejich celkový podíl se zvýšil z loňských 13,8 na 17 procent. To je v zemi, kde jsou diesely perzekuovány, velmi významné číslo.

Tagy: