Německé ministerstvo obrany přiznalo, že vládní letka během třinácti měsíců mezi listopadem 2020 a koncem roku 2021 letěla 336krát mezi Bonnem a Berlínem bez cestujících. Jednalo se o cesty mezi bývalým hlavním městem a tím současným. Klíčové úřady sice už dávno přesídlily do Berlína, vládní speciály ale nadále sídlí nedaleko Bonnu. Německo se přitom snaží být lídrem v boji proti klimatické změně a v Evropě tvrdě prosazuje „zelenou“ politiku.
Letiště v západní části země nedaleko bývalého hlavního města Bonnu stále částečně slouží jako základna vládních strojů. Kancléřství, stejně jako většina dalších klíčových úřadů, se přitom už dávno přesunulo do 470 kilometrů vzdáleného Berlína.
A právě proto je velká část letů vlastně zbytečná. Podle informací německého magazínu Spiegel Jednotka letové pohotovosti letectva Bundeswehru totiž cestuje mezi základnami u Bonnu a v Berlíně většinou bez cestujících. Za 13 měsíců se to stalo 336krát, tedy v průměru letí prázdné letadlo více než 25krát za měsíc. Z celkového počtu letů to bylo téměř 78 %.
Šéfka Evropské komise použila soukromý tryskáč na 47kilometrovou cestu. Čelí tvrdé kritice
Celý svět mluví o nutnosti snížení emisí, uvažuje se i o zákazu komerčních letů na krátké vzdálenosti. Evropská komise (EK) přichází se stále novými „zelenými návrhy“, zpřísňuje již tak tvrdé ekologické limity. Přesto její předsedkyně Ursula von der Leyenová neváhala použít soukromé letadlo na cestu z Bratislavy do Vídně. Na trasu dlouhou pouhých 47 kilometrů.
Údaje si vyžádal levicový poslanec Dietmar Bartsch. Výsledná čísla označil za „klimatické šílenství“, které musí co nejdříve skončit. „Zatímco vláda nabádá občany, aby necestovali letadlem, stroje vládního letectva stokrát vzlétají a přistávají jen s obsazenou kabinou,“ kritizoval.
„Tzv. připravenostní lety bez cestujících byly a jsou smysluplně využívány ke splnění výcvikových programů a programů dalšího výcviku ročních letových hodin a postupů požadovaných pro posádky letadel,“ hájilo se ministerstvo v odpovědi pro německou tiskovou kancelář DPA.
Na to však ještě reagoval Bartsch: „Piloti speciálních vzdušných misí by měli a musí být prvotřídně vycvičeni, ale výcvik musí být také více přizpůsoben požadavkům klimatické politiky. Je třeba skoncovat se dvěma sídly vlády a zbytečným dojížděním a létáním mezi Bonnem a Berlínem.“
Luftwaffe čeká na přesun
Letectvo již nějakou dobu čeká, až provozovatel nového letiště Berlín-Brandenburg umožní vybudovat infrastrukturu pro přesun techniky z původní základny do Berlína. Jde o prostor a budovy. V roce 2020 se Luftwaffe přestěhovala z letiště Berlín-Tegel na nové letiště v hlavním městě Berlín-Brandenburg. Cílem je přesunout tam i větší část oddělení z letiště mezi Bonnem a Kolínem nad Rýnem. Zdroje uvádějí, že by to mohlo trvat až do roku 2034.
Německé politické špičky to mají navíc v Berlíně na letiště dál, než tomu bylo v Bonnu. Z bývalého kancléřství je to na letiště Kolín/Bonn autem asi 20 minut, přestože jde o cestu mimo město. Cesta z nového berlínského letiště Willyho Brandta na jihu metropole do nového kancléřství za Braniborskou bránou trvá dvakrát tak dlouho.
Řešení některých cest je přitom nasnadě. Hlavní berlínské nádraží leží prakticky vedle aktuálního sídla německých kancléřů, pěšky se k němu dá dojít za osm minut.