Nikdo je nechce, i když se automobilkám daří. Tohle jsou největší propadáky roku 2024

Letošní rok se podle Svazu dovozců automobilů (SDA) zatím vyvíjí pro většinu automobilek slibně. Celkově se zájem o nové vozy zvýšil oproti minulému roku o necelá čtyři procenta a tradičně trhu vládnou SUV. Navíc jim poprvé patří nadpoloviční většina všech prodejů. I přes lichotivý vývoj se však najdou modely, kterým se téměř vůbec nedaří. Vybrali jsme pětici nejméně žádaných aut v tomto roce.

Nutno připomenout, že statistika prodejů SDA nabízí tvrdá data a nereflektuje celkový stav trhu v reálném čase. Nezahrnuje například již objednané vozy, na které je delší čekací lhůta, a často se příchod nových generací vozidel negativně odrazí v číslech kvůli prodlevě ve výrobě i vyčkávání zájemců na ohlášený příchod novější verze. To je také případ vozu Hyundai Santa Fe.

K TÉMATU: Otřes v žebříčku nejprodávanějších aut v Česku. Škodu přeskočil bestseller z Asie

Oblíbené rodinné SUV o délce přes 4,8 metru se představilo v nové podobě už loni v srpnu a letos na jaře jsme se dozvěděli ceny. Sice Santa Fe nepatřilo na našem trhu mezi úplně nejprodávanější modely značky, jeho výsledky ale rozhodně nebyly zanedbatelné. Tento rok to však vypadá jinak. Kvůli nástupu páté generace klesly registrace o téměř devadesát procent, což je dáno také tím, že se první kusy teprve dostávají k zákazníkům. I tak na tom není nejhůře ze všech.

Párty na ostrově nebude

Španělská automobilka Seat se dlouhodobě potýká s nízkým zájmem ze strany českých zákazníků a ani letos tomu není jinak. Ze zavedených značek se jí letos daří nejméně a zaznamenává propad o zhruba 32 procent. Na chvost nejslabší pětice pronikl její model Ibiza se ztrátou osmdesáti tří procent, přitom kdysi patřil mezi oblíbence. V dobách největší popularity byl k dostání v celkem třech karosářských verzích včetně varianty kombi.

V nelichotivém žebříčku zaujímá čtvrté místo i Mercedes-Benz SL. Čtyřmístný sportovní roadster si podle statistik SDA pohoršil o více než sto příček až na 308. místo, o které se dělí s Jaguarem E-Pace nebo například s vozem Subaru Impreza.

Ještě o něco hůře je na tom Jeep Renegade. Celkově se ho letos prodalo pouhých čtrnáct kusů, což znamená meziroční pokles o celých 86 procent. V Česku se nabízí se dvěma motorizacemi, konkrétně s mild-hybridní patnáctistovkou o výkonu 130 koní a plug-in hybridem o síle 190 koní. Startuje na ceně 699 900 korun.

Chce to znovuzrození

Nepočítáme-li obřího Korejce, je na druhém místě největší model v nabídce Citroënu C5 X. Kříženec sportovně-užitkového vozu a kombi se splývavou zádí se na českém trhu objevil v únoru před dvěma lety a od té doby se mu zatím nedaří nijak výrazně prosadit. Tento rok si připisuje ztrátu osmdesáti sedmi procent ve srovnání s loňskými čísly, kdy byl navíc o něco levnější. S přeplňovanou dvanáctistovkou nyní vychází na 890 tisíc korun.

O největší propad uplynulých měsíců se postaral malý elektrický hatchback Cupra Born. Ačkoli se automobilce jako takové daří z celého koncernu Volkswagen takřka nejlépe (pokud tedy nebudeme počítat Bentley), energický prcek hlásí pokles o více než 93 procent. Momentálně ho najdeme pouze mezi skladovými vozy, ovšem v posledním zveřejněném ceníku před nástupem léta začínal na více než 1,2 milionu korun.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: V České Lípě dražili odtažená auta. Na koupi stačilo i 600 korun

Tagy:
hobby Volkswagen SEAT Asie automobilový průmysl Hyundai Bentley automobilka volný čas Česko Citroën ŠKODA AUTO a.s. Hyundai Santa Fe produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství