Trať byla nachystaná na velkou premiéru. Nejprve na dubnovou, posléze listopadovou. Jenže koronavirus nedovolil, aby se vozy formule 1 na městském okruhu v Hanoji letos rozjely. Tak holt příští rok, počítalo se. Jenže Vietnam nakonec nefiguruje ani v kalendáři na další sezonu.
„Pracovali jsme na tom, abychom přinesli okruh, který nebude pouze pořádným testem pro piloty, ale také zajistí, aby si fanoušci užili skutečnou podívanou. Opravdu se těšíme, až se budou od roku 2020 vozy formule 1 prohánět v ulicích tohoto fantastického města.“
Takto se na premiéru královny motorsportu ve vietnamské Hanoji těšil šéf F1 Chase Carey. Městský okruh s délkou 5,6 kilometru zahrnující 23 zatáček už byl připraven. Součástí trati měla být také unikátní zákruta, ve které by se piloti otočili o 180 stupňů.
A nebýt koronaviru, Lewis Hamilton a spol. už by do Vietnamu letos v dubnu zamířili. Jenže pandemie změnila plány a zařídila, že se monoposty v hlavním městě této země možná nikdy nepředstaví. Do úterý se Grand Prix v Hanoji nacházela i v kalendáři pro rok 2021, jenže teď vedení mistrovství světa závod z termínové listiny vyškrtlo.
Nebýt Schumachera v Mercedesu, neměl by teď Hamilton tolik vítězství, myslí si Enge
Oba lze směle označit za krále světa formule 1, pravé legendy. Michael Schumacher vyhrál světový šampionát celkem sedmkrát, Lewis Hamilton šestkrát. Číslo sedm může 35letý Brit přidat už brzy, zatím suverénně vévodí i letošnímu šampionátu. „Oba dosáhli věcí, o kterých jsme si mysleli, že jsou nereálné,“ říká pro CNN Prima NEWS Tomáš Enge, jediný český závodník, který kdy zasáhl do královny motorsportu.
Za zařazení Hanoje mezi lokality, kde se slavné závody konají, lobboval starosta města Nguyen Duc Chung. Jenže v srpnu byl zatčen kvůli podezření z korupce, a tím pádem přišla chystaná Grand Prix o hlavního podporovatele, což se ukázalo jako zásadní. Samotná vláda totiž vidí priority jinde než v konání akce formule 1. „Bez Chunga je budoucnost závodu v Hanoji ponurá. Teď se zkrátka nemusí konat,“ řekl zdroj francouzské agentuře AFP.
Původní dohoda byla taková, že se v ulicích Hanoje pojede minimálně desetkrát. Vietnamská média uvedla, že závod měl stát každoročně vyjít přibližně na 1,34 miliardy korun. Každopádně mnoho stovek milionů už padlo na vybudování trati, která byla zcela připravena na to, aby se na jejím asfaltu 5. dubna letošního roku rozpoutala bitva. Utracené finance teď s největší pravděpodobností vyjdou vniveč.
Zmařený rekord
Pokud by svět neochromilo onemocnění COVID-19, měl seriál i díky Vietnamu obnášet rekordních 22 velkých cen. Šampionát se totiž po letech chystal zavítat také na nizozemský okruh Zandvoort. Nakonec se dohromady odjede pouze 17 Grand Prix, přičemž zbývají čtyři včetně závěrečné prosincové akce v Abú Dhabí.
V případě, že vše klapne, by měla být co do počtu odjetých závodů rekordní následující sezona. V plánu je totiž hned 23 zastávek. Minulý týden totiž byla potvrzena nová destinace, a to Džidda, město v Saúdské Arábii. Ročník odstartuje tradičně v australském Melbourne 21. března.
Kvůli změně v postoji Vietnamu se čeká na potvrzení okruhu, který prázdné místo zaplní. Nabízí se tratě v Portugalsku, italské Imole nebo Turecku, které pomohly zacelit mezeru v letošním prořídlém kalendáři.
Prozatímní kalendář formule 1 pro sezonu 2021:
- 21. března: Austrálie
- 28. března: Bahrajn
- 11. dubna: Čína
- 25. dubna: místo bude teprve oznámeno (původně Vietnam)
- 9. května: Španělsko
- 23. května: Monako
- 6. června: Ázerbájdžán
- 13. června: Kanada
- 27. června: Francie
- 4. července: Rakousko
- 18. července: Velká Británie
- 1. srpna: Maďarsko
- 29. srpna: Belgie
- 5. září: Nizozemsko
- 12. září: Itálie
- 26. září: Rusko
- 3. října: Singapur
- 10. října: Japonsko
- 24. října: USA
- 31. října: Mexiko
- 14. listopadu: Brazílie (Interlagos)
- 28. listopadu: Saúdská Arábie
- 5. prosince: Abú Dhabí